Lovemachine Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 Som rubriken lyder :) Nån som provat om man får plats med en automatlåda i en 7:a? Ja har aldrig vatt så imponerad av att ha 800 hk motor o köra i 300km/h, utan ja kör hellre som man gör me dom gamla sportbilarna t.ex. MGA, spitfire, sprite. En rolig kurvig väg och njuter av motorljud och vackert sceneri. Enligt mina mått så ska ja få i en m47 växellåda i min ram med ett par cm tillgodo i min ram. Men då ja har rätt stora o breda fötter (46:or) så verkar de bli jä-lit trångt me 3 pedaler. O efter som ja gärna kör automat så dök en liten tanke upp om en typ BW55 låda:) hade ju passat bult on. Nån som vet hur måtten på en sån? Quote
kengren Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 Som rubriken lyder :) Nån som provat om man får plats med en automatlåda i en 7:a? Ja har aldrig vatt så imponerad av att ha 800 hk motor o köra i 300km/h, utan ja kör hellre som man gör me dom gamla sportbilarna t.ex. MGA, spitfire, sprite. En rolig kurvig väg och njuter av motorljud och vackert sceneri. Enligt mina mått så ska ja få i en m47 växellåda i min ram med ett par cm tillgodo i min ram. Men då ja har rätt stora o breda fötter (46:or) så verkar de bli jä-lit trångt me 3 pedaler. O efter som ja gärna kör automat så dök en liten tanke upp om en typ BW55 låda:) hade ju passat bult on. Nån som vet hur måtten på en sån? Hur kan du komma på iden om att ha automatlåda i en Seven - denna bil kräver naturligtvis en manuell låda eller,,, kenneth Quote
Lovemachine Posted July 21, 2012 Author Posted July 21, 2012 Varför då? Ja hade inte tänkt att min skulle vara / se ut som alla andra endå. Ja skulle faktiskt kunna nöja mig med en b20 motor bara för motorljudets skull. Men lika gärna en rak 6:a från bmw :) ja hade oxå tänk mig karossen lite mer åt hizpanio suzia eller bugatti stuk, än dom vanliga tradiga skärmar o noskon som alla andra har. Ja bygger inte för prestandans skull utanför glädjen att ja byggt den själv. Sen att de landade på ett seven chassie va ju mer en slump, ja fick det löjligt billigt. Quote
kengren Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 Varför då? Ja hade inte tänkt att min skulle vara / se ut som alla andra endå. Ja skulle faktiskt kunna nöja mig med en b20 motor bara för motorljudets skull. Men lika gärna en rak 6:a från bmw :) ja hade oxå tänk mig karossen lite mer åt hizpanio suzia eller bugatti stuk, än dom vanliga tradiga skärmar o noskon som alla andra har. Ja bygger inte för prestandans skull utanför glädjen att ja byggt den själv. Sen att de landade på ett seven chassie va ju mer en slump, ja fick det löjligt billigt. Vad du bygger har ju egentligen igen betydelse - Det är bygget som är det centrala. Njut av den resan du kommer aldrig att sakna den om det innehåller automatlåda eller inte är ditt val. kenneth Quote
cealm Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Lovemachine: --- Nån som provat om man får plats med en automatlåda i en 7:a? --- mson på forumet har en automatlåda i sin bil. Pareli, jag plus några till har manuellt växlade V8or. Välj en Powerglide låda, det är nog den minsta. 350, 400 och 700 är så stora så om du inte förlänger ramen, tex en McSorley 442E så blir det väldigt trångt för de kvarvarande två pedalerna. Om det är skillnad på BW55 och övriga 350,400,700 vet jag inte. I alla fall om du är 180cm eller längre och har krav på att kunna sitta i bilen = minst 442E som referens. Är du max 175cm då kan du kanske "stjäla" tillräckligt i längsled för någon annan typ av ram. Bygg med en V8a och automat. Det blir ett nytt spännande projekt för oss alla att studera medan du tar dig till regplåtar. Men bygg inte i en för liten ram det krånglar bara till. Även med en 442E så får du räkna med att bygga om en del vid torpedingången mot tunneln. Dvs gör inte tunneln förrän du har motor och växellåda på plats. Sist men inte minst använd inte blockhuggers. Det blir bara trångt och varmt dra piprona rakt ut ÖVER övre ramrören. Jag har blockhuggare och och kommer inte att ha sådana om det blir fler V8or. Inte ens på radfyror tror jag. Mycket enklare över ramrören. Och varför bygga svårt om det går att bygga "lätt". (Obs det var ett litet lokalt skämt som inte egentligen hör hemma i texten.) Quote
Antas Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Här kommer ett råd från en luttrad! Innan du bygger kardantunneln rekommenderar jag att du monterar, eller åtminstone provmonterar, motor (motorfästen!)-vx-låda-kardan. Bygg sedan kardantunneln! Jag fick göra om mycket innan allt blev acceptabelt Om du gör på detta sätt blir det mycket enklare att justera vinklar mot t.ex. diffen. Antas Professionell rörkapare i trånga utrymmen. Quote
gka Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Med 46or kan jag tänka mig att du kan få problem, men tänk på att skovalet har stor betydelse också. Jag kör med skor typ Converse-kopior som kostade 99kr på Maxi. Alla mina vanliga skor tar för mycket plats. Lite beroende på hur lådan ser ut och hur du placerar den i ramen kan du kanske hitta några cm extra, om du kan tänka dig att flytta lite rör. Men det är nog en bra början att tänka på körställningen i sin helhet. Hur långt in måste pedalerna sitta för att du ska sitta bra? Jag tror nog du kan lösa det utan automatlåda om du ger dig fan på det. Du har ju redan ram, så om du inte vill bygga om den är det bara till att googla efter mått på lådor på nätet och mäta. Alternativt åka till en skrot som har lite demonterade lådor du kan titta på. Quote
Lovemachine Posted July 22, 2012 Author Posted July 22, 2012 Börjar tröttna på att de e så dålit me plats. Funderar på o bygga om ramen till nått roligare me båttre plats, men använda samma hjulupphängningar. Ska no anpassa den efter en gammal glasfiberkaross ja har liggandes med mer bugatti stuk över det. 165/85 15 hjul och bmw 6:a hade vatt fint :) Ska diskutera de med min plåtslagarmagiker :) Han e skyldig mig en tjänst sen ja lacka hans bubbla och pv. Quote
cealm Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Lovemachine: ---- Börjar tröttna på att de e så dålit me plats --- Det kommer alltid vara ont om plats oavsett bygge. Jag tror du kanske skall lista upp vad du vill med bygget annars är det så lätt att hela tiden se grönare gräs på andra sidan staketet. Det jag menar är om det viktigaste med ditt bygge är en automat så får du i den växellådan. Skall det vara V8 till lådan då löser du det också. Lite mer svårigheter men det löser du om du verkligen vill. Du kommer få kapa och bygga om en del. Om du läser min så kallde 6x4 tråd så blev ramen lite för kort tyckte jag. Jag skarvade den 17 cm (cirka) och satte ihop den igen. Lite bök men gick rätt lätt ändå, i alla fall i efterhand. Man glömmer så fort. Kruxet är att bestämma sig och sedan fort skrida till verket. För då måste man ju lösa problemet, i detta fall längda ramen och sätta ihop igen. När det är klart är man glad att det är gjort plus att man är glad att man lyckades och inte hade kvar en två delad förstörd ram. Två positiva saker alltså kanske till och med tre positiva saker om man räknar snällt. Om du vill prata erfarenhet om Sevenbilar med V8a och automat så finns det en på forumet som jag kommer¨på direkt, mson, som har den uppsättningen. Kan du tänka dig V8a med manuell låda så finns det fler. Utnyttja forumet. Läs min byggtråd om CealmSeven det är inte mer än 2144 inlägg. På bilderna ser du var det är trångt. Hade jag byggt samma bil en gång till hade jag nog förlängt motorutrymmet cirka 50 mm. Förresten oavsett bil, radfyra eller V-åtta så är 50 mm längre motorutrymme bara av godo. (Ialla fall för personer på 185cm och hur jag tycker bilar skall byggas) I en annan av mina trådar Inlägg 697 finns en bild på en sprängkåpa för V8 och Volvo-låda. Då från man V8a och liten låda som kan monteras i en ram med Haynes-mått utan allt för stor ombyggnad. Lite nytt tunnelbygge blir det men inte så mycket. Visst finns det olika alternativ men man måste veta vilka fast egentligen vilket alternativ man vill gå på. När man väl valt har man runt 12 månader eller uppåt att leva med alternativet tills man är klar med regplåtar och allt, ställer undan eller säljer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.