Jari Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 (edited) Intressekoll på min Volvo långloppsmotor. Denna i en lätt Super Seven :) :eclipsee_steering: B230 block 2,5L marinvev (Sten Parner) Bofors stakar Smidda kolvar Bearbetad 405 topp. Riktigt seriöst gjord, tror det kan vara en Köhler topp (men saknar bevis för detta) Nisse Hedlund kam 296°, ca 13 i lyft (har tyvärr ingen benämning på den) K-Jet sprut med Audi Quattro spridare Modifierat E-insug med dubbla spjäll (tyvärr är ett av dessa sprucket, det stötte emot när motorn togs ur) Extraktorgrenrör Oljekyl Uttag för kylning av bakaxel, axeln kan också hänga med (tror det var en 1031 utan diffbroms) Stor kylare Samt en massa runtikring delar (har inte allt i huvet just nu). Hela motorn är viktad och balanserad. Bromsade 235-240hk (sughästar) och är mycket driftsäker. Efter förra genomgången av motorn så har den rullat 2 tävlingar (6timmar). Tyvärr har motorn blivit ståendes under vintern på ett fuktigt ställe, så dem flesta obehandlade delarna har fått ytrost (har en del nyare fräscha delar som kan medfölja). SÅLD /Jari Edited May 27, 2012 by Jari Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Intressekoll på min Volvo långloppsmotor. Denna i en lätt Super Seven :) :eclipsee_steering: B230 block 2,5L marinvev (Sten Parner) Bofors stakar Smidda kolvar Bearbetad 405 topp. Riktigt seriöst gjord, tror det kan vara en Köhler topp (men saknar bevis för detta) Nisse Hedlund kam 296°, ca 13 i lyft (har tyvärr ingen benämning på den) K-Jet sprut med Audi Quattro spridare Modifierat E-insug med dubbla spjäll (tyvärr är ett av dessa sprucket, det stötte emot när motorn togs ur) Extraktorgrenrör Oljekyl Uttag för kylning av bakaxel, axeln kan också hänga med (tror det var en 1031 utan diffbroms) Stor kylare Samt en massa runtikring delar (har inte allt i huvet just nu). Hela motorn är viktad och balanserad. Bromsade 235-240hk (sughästar) och är mycket driftsäker. Efter förra genomgången av motorn så har den rullat 2 tävlingar (6timmar). Tyvärr har motorn blivit ståendes under vintern på ett fuktigt ställe, så dem flesta obehandlade delarna har fått ytrost (har en del nyare fräscha delar som kan medfölja). Pris: ja du, va tusan kan man ta för en sådan här då?? Men om jag sätter ett pris på 18000kr, så får vi diskutera ifrån det. Motorn finns i Trollhättan. Skicka ett PM eller allra helst ring 070-6488622 /Jari Borde inte den sitta som smäck i din egen bil ? borde sänka vikten på bilen oxå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 20, 2012 Author Share Posted April 20, 2012 Borde inte den sitta som smäck i din egen bil ? borde sänka vikten på bilen oxå Jo det skulle den väl, men jag orkar inte börja byta samt att jag är riktigt nöjd med turbomotorn. Däremot så hade jag funderingar på att ta marinveven till min motor. Sedan tror jag inte jag skulle vinna så många kilon, det är ju bara turbon, IC och lite rör som skiljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Vi provar med att sänka priset lite, får vi se om det är mer intressant. Va sägs om 15000kr då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 30, 2012 Author Share Posted April 30, 2012 Ingen som vill ha en riktigt fin Volvo motor i sin bil? Annars ser den ut att gå på export till Norge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 Ingen som vill ha en riktigt fin Volvo motor i sin bil? Annars ser den ut att gå på export till Norge. Hade jag åkt volvo hade jag slagit till direkt , billigare hp / krona för en seven finns ju inte, bara måla och renovera en motor med lite nya packningar etc kostar ju 10' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Uppdaterar med lite nytagna bilder. Motorn med 405 toppen: Sprutet med insug: Bearbetningen på toppen, bronsringen på insugsventil. Nisse Hedlund kam (benämning NH187 / 104°): Extraktorgrenröret, oljepumpen till bakaxel med oljekylet. Skickar även med 2 paneler med div mätare och styrning av div prylar: Det går att skicka motorn med Bussgods, kostar 1500-2000kr om det får plats på en EU-pall (1m3 / 280kg) och beroende på vart i landet den ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.