cealm Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 j..... dator h...... Aj då. startat den på felbränsle? Etanol istället för diesel. Men en bild fick du ju in på forumet.... Lycka till med j..... dator h...... Vi vill ju se din bil.... på bild. Quote
kåphult Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 Det tog en halvtimme att ladda bilden så jag väntar till vi får in fiber att ladda fler. Vi är lovade det i april. Annars är bile byggd på en alfa gtv 83:a. Motor, låda, bakväxel,De Dion bakaxlen och hela bromssytemet kommer från den. Spindlar och kuggstång kommer från en ascona 83:a.Ramen är en något modifierad McSorley 442E. Finns det någon här som vet om en opel slavcylinder får plats i kopplingshuset på alfan? Jag har ingen riktig plan för bygget tycker att det är lite fegt. Tar problemen efterhand de kommer. Quote
cealm Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 (edited) 442E bra den ramen gillar jag! Ett tips är att göra resize på bilderna, av flera skäl tex - inte så mycket att överföra - bildkavliten blir bra ändå - bilden får plats på en skärmbild Power Tool har i Windows har en funktion Resize som går enkelt att installera. Oavsett ovanstående är bilder rent allmänt bra. Hoppas du och datorn kommer överens i bildfrågan. Vi är många som blir glada då...... Edited March 28, 2012 by cealm Quote
ezroller Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Om det är vajer original kan du säkerligen får till något bra med Volvo 740/940 slavcylinder, eller kanske en från BMW e34. Båda varianterna sitter på utsidan sprängkåpan och verkar på kopplingsarmen men har lite olika utförande. Quote
Thomas Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Och Volvo Amazon har utanpå och de Girling som Amazon använde och även fler modeller finns än idag i England.SAAB och Audi har också. http://www.truechoice.com/products.asp?dept=1371 http://www.powertrackbrakes.co.uk/scylinder.html Quote
PeÅ Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Föreslår ett motor byte, använd genast Viper motorn som står i bakgrunden, ju större, ju bättre :D Quote
kåphult Posted March 29, 2012 Author Posted March 29, 2012 Föreslår ett motor byte, använd genast Viper motorn som står i bakgrunden, ju större, ju bättre :D Vipermotorn är tillfälligt tagen ur cobran 600häst är för mycket. Nu ligger där en gjutjärns tia på 300. Det är enklast så. Quote
ezroller Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Senast jag köpte en slavcylinder modell 740 så betalade jag 150:- på skroten plus 85:- för renoveringssats. Locost Quote
kåphult Posted March 29, 2012 Author Posted March 29, 2012 Om det är vajer original kan du säkerligen får till något bra med Volvo 740/940 slavcylinder, eller kanske en från BMW e34. Båda varianterna sitter på utsidan sprängkåpan och verkar på kopplingsarmen men har lite olika utförande. Jag har redan ett fungerande länksystem men vill gärna bli av med kopplingsarmen som tar mycket plats på passagerarsidan. Quote
ktm_micke Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Får nog köpa större skärm om jag ska titta på kåphultarns bilder :) Quote
kåphult Posted March 29, 2012 Author Posted March 29, 2012 Får nog köpa större skärm om jag ska titta på kåphultarns bilder :) Jag är glad att jag bara får in bilderna men får jobba på att lära mej det här med datorer. Men tills dess får du nog skaffa en större skärm. Quote
kåphult Posted April 1, 2012 Author Posted April 1, 2012 Fick lite tid över idag så jag fixade så bumpsteer blev nästan 0. Det var ganska mycket flyttande innan det blev bra. Jag använde en strecklaser till plattsättning och satte den på däcket och hissade upp och ner med palltrucken. Sex meter framför bilen flyttade strecket sej inget förutom de sista 10mm på infjädringen ca 2mm. Om det inte blir arbete i påsk ska jag ta tag i hubbarna bak och svarva nya så att jag får ut fälgcentrum 30mm och får samma bultmönster som ascona spindlarna. Quote
Peter M Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Fick lite tid över idag så jag fixade så bumpsteer blev nästan 0. Det var ganska mycket flyttande innan det blev bra. Jag använde en strecklaser till plattsättning och satte den på däcket och hissade upp och ner med palltrucken. Sex meter framför bilen flyttade strecket sej inget förutom de sista 10mm på infjädringen ca 2mm. Om laserpekaren inte rör sig i sidled så har du bumpsteer. Gör så här. Lägg en lång rak bräda på golvet. Sätt en lång rak bräda på bromsskivan. Se till att brädorna är parallella. Kolla rakt uppifrån. Lyft och sänk hjulupphängningen. När du har lyckats med konststycket att få brädorna parallella oavsett höjd på hjulupphängningen så har du noll i bumpsteer. Testa sen med lasern och du kommer att se att den ritar en radie som är exakt samma som rörelsen i spindeln. Alltså funkar inte lasermetoden. Quote
Thomas Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Ja som jag sagt många ggr. Det är paralleliteten man ska ha. Spårvidden ändras lite och camber vid fjädring Quote
Jonas Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 (edited) Om jag förstått er rätt så går det då inte heller att använda en sådan här?: Eftersom den ser ut att använda samma princip som en laserpekare mot väggen. Edited April 2, 2012 by Jonas Quote
Jonas Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Lasermotsvarigheten till två brädor borde man få om man sätter lasern att lysa i 90grader mot tidigare beskrivet, dvs ut från spindeln. Om man får en helt lodrät linje så har man 0 bumpsteer, eller? (Förutsätter att hjulet/medbringaren är låst och inte kan snurra) Tänker jag rätt så borde detta vara ett lätt och bra sätt att mäta! Rätta mig gärna om jag har fel för det är lätt att göra tankevurpor efter en Måndag på arbetet! Quote
cealm Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 (edited) Inlägg #849 fungerar klockrent. Ja det kan bli lite förskjutning. Men man mäter så långt ut och bumpsteer på 1-2mm är ok vid fälgkanten. Här mäter jag ytterligare längre ut på däcket (slitbanan). CealmSeven V8 har ingen mätbar bumpsteer. Edited April 2, 2012 by cealm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.