Newman Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Hej alla glada byggare jag har nu äntligen köpt mig ett projekt en ram som var halv svetsad ska vara en Mcsorley7+ enligt förra ägaren jag har lite funderingar kring detta hur högt bygger noskonen ? samt hur högt bygger scutteln hittar ingen ritning på detta ¨skulle vara fint att veta så jag kan bestämma motorns plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Hej alla glada byggare jag har nu äntligen köpt mig ett projekt en ram som var halv svetsad ska vara en Mcsorley7+ enligt förra ägaren jag har lite funderingar kring detta hur högt bygger noskonen ? samt hur högt bygger scutteln hittar ingen ritning på detta ¨skulle vara fint att veta så jag kan bestämma motorns plats McSorley finns i många olika format, gå in på denna sida http://www.sevenesque.com/plans/ och titta om du hittar 7+. Jag har själv byggt McSorley 442 så alla mått från den kan jag ge dig. Två mått tror jag är speciellt viktiga för att kunna identifiera ditt chassi, det ena är "ramhöjden" vid exempelvis motorn, det andra måttet är totalbredd över sittbrunnen (mät på yttersidorna av fyrkantprofilerna. Utifrån de måtten tror jag att du kan få hjälp Kolla gärna min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028 kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Välkommen in på forumet med din byggtråd Newman. Blir kul att följa ditt bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 McSorley finns i många olika format, gå in på denna sida http://www.sevenesque.com/plans/ och titta om du hittar 7+. Jag har själv byggt McSorley 442 så alla mått från den kan jag ge dig. Två mått tror jag är speciellt viktiga för att kunna identifiera ditt chassi, det ena är "ramhöjden" vid exempelvis motorn, det andra måttet är totalbredd över sittbrunnen (mät på yttersidorna av fyrkantprofilerna. Utifrån de måtten tror jag att du kan få hjälp Kolla gärna min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028 kenneth vad jag kan hitta är det en 400 ram om jag går på dessa mått men vilken noskon och vart kan jag hitta en sådan till rätt pris ? och hur höga rör ska jag göra för scutteln`? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Välkommen in på forumet med din byggtråd Newman. Blir kul att följa ditt bygge. tackar ska försöka få upp lite bilde här framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 --- höga rör ska jag göra för scutteln`? --- Beror på din egen längd, hur högt upp du har "sittdynan" på stolen, dvs måttet på dig sittande till var du har ögonen. Rattvinkel och eller mer korrekt, var du har överkant på ratten. Alla dessa saker ska passa ihop och de påverkar varandra. Det är därför bilarna blir individuella. Mina bilar är byggda för mina mått skulle någon köpa dessa och vara 15 cm kortare eller kanske bara 10cm kortare än vad jag är då stämmer det inte längre. Man kanske inte ens ser över scuttlen om jag valt en hög scuttle. Det var väl inget direkt svar på frågan för det finns inte ett direkt entydigt svar. Gör så här istället. Försök måtta in med träklossar stolen (eller träskiva) så du får en bekväm ställning med benen mot pedalstället. Har du inget pedalställ tillverka ett i trä med lite klossar och plåt. Ta en masonitskiva eller mjölkpapp och klipp / såga tilll en någorlunda scuttleprofil. Profilen närmast sittbrunnen alltså. Hissa - sänk och prova. Och igen och igen. Till sist kommer du nog fram till en vettig höjd. Försök få fast ratten i x, y och z-led. Prova igen. Eller så åker du till någon och mäter och provar på plats. Då har du något att utgå ifrån. Gärna en bil anpassad av någon som har ungefär din längd. Då blir det enklare. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Tänkte svara i tråden men du cealm har givit ett så bra svar så jag kan inte tillföra tråden något kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 vad jag kan hitta är det en 400 ram om jag går på dessa mått men vilken noskon och vart kan jag hitta en sådan till rätt pris ? och hur höga rör ska jag göra för scutteln`? Vill du se en McSorley 442 är du välkommen till Konungarikets nordligaste Residensstad, Luleå. För oss norrlänningar är det bara ett stenkast mellan Skellefteå och Luleå - 14 mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Vill du se en McSorley 442 är du välkommen till Konungarikets nordligaste Residensstad, Luleå. För oss norrlänningar är det bara ett stenkast mellan Skellefteå och Luleå - 14 mil. låter bra det kanske har vägarna förbi någon dag vad har du för mått från ramen till inner kant av noskonen "hur högt upp får motorn vara innan problem uppstår" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av hur hjälpsamma alla är här har varit på andra typer av forum tidigare där det är helt annan ton än här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 (edited) --- För oss norrlänningar är det bara ett stenkast mellan Skellefteå och Luleå - 14 mil. --- Från wikipedia. Med ett stenkast avsåg man den längd man kunde kasta en medelstor sten. Den vanligaste måttangivelsen för ett stenkast var 50 steg, vanligen 4050 meter. En annan definition är 25 famnar = 44,5 m. Ett ordspråk från Småland: Den som ser ett slagsmål på ett stenkasts håll är inte vittnesgill. Idag används ordet "stenkast" felaktigt för att beskriva avstånd i bebyggelse som är korta och överkomliga, vanligen upp till några hundra meter. Enligt en undersökning av avstånd som betecknats "stenkast" i danska bostadsannonser, har de vuxit från ett medel på 153 (år 2010) till 239 meter (år 2012), men även ett avstånd på 943 meter har betecknats "stenkast". Hmmm, Antas en OS gren på gång kanske, om ett stenkast är 14 mil hos dig då ställer jag upp som din personliga manager... Här skall sättas OS-rekord. Undrar just hur mycket en medelstor sten väger hos dig, är väl något hundra kilogram, eller? Edited March 22, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 --- För oss norrlänningar är det bara ett stenkast mellan Skellefteå och Luleå - 14 mil. --- Från wikipedia. Med ett stenkast avsåg man den längd man kunde kasta en medelstor sten. Den vanligaste måttangivelsen för ett stenkast var 50 steg, vanligen 40–50 meter. En annan definition är 25 famnar = 44,5 m. Ett ordspråk från Småland: Den som ser ett slagsmål på ett stenkasts håll är inte vittnesgill. Idag används ordet "stenkast" felaktigt för att beskriva avstånd i bebyggelse som är korta och överkomliga, vanligen upp till några hundra meter. Enligt en undersökning av avstånd som betecknats "stenkast" i danska bostadsannonser, har de vuxit från ett medel på 153 (år 2010) till 239 meter (år 2012), men även ett avstånd på 943 meter har betecknats "stenkast". Hmmm, Antas en OS gren på gång kanske, om ett stenkast är 14 mil hos dig då ställer jag upp som din personliga manager... Här skall sättas OS-rekord. Undrar just hur mycket en medelstor sten väger hos dig, är väl något hundra kilogram, eller? Vad ska du ha för motor? Vad är det för höjd på den? Tror att gibbs är 25 mm högre än ron´s och mcsorley 50 mm högre än ron´s (måttet eller höjden på ramen vid motorn). Som jag fattar det så har din ram ron´s höjd. det innebär att både min och antas ram troligen är 50 mm högre än din ram kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 låter bra det kanske har vägarna förbi någon dag vad har du för mått från ramen till inner kant av noskonen "hur högt upp får motorn vara innan problem uppstår" Kan du specificera lite mera vilket mått du menar? Menar du från övre ramrörets övre kant till noskonens bakre/övre kant? Jag satte ett ? på bilden, är det måttet du funderar på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Kan du specificera lite mera vilket mått du menar? Menar du från övre ramrörets övre kant till noskonens bakre/övre kant? Jag satte ett ? på bilden, är det måttet du funderar på? ja det är detta mått jag vill veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 16 cm. Kom ihåg att noskoner kan skilja sinsemellan, finns många tillverkare och hemmatillverkade. Motorhuvens bakre kant (den som vilar mot scutteln) är motsvarande mått 22,5 cm (=scuttelns höjd över övre kanten på ramröret). Jag har sett att det finns många olika varianter på höjderna - lika många som byggarna. Cealms inlägg belyser bra hur du bör gå tillväga. En fördel som alla byggare har i de oländiga regionerna söder om Dalälven är att de kan åka och titta på varandras byggen och få mycket hjälp där. När jag började bygga fanns ingen (känd) byggare i detta befriade område av Konungariket. Jag fick mäta, mäta, mäta och sedan prova och göra om massor med gånger - men roligt har det varit och fortfarande är. Forumet har för mej varit en fantastisk tillgång som har underlättat mycket och inspirerat till mycket göraomande också! Antas Världsmästare i göraomande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Vad ska du ha för motor? Vad är det för höjd på den? Tror att gibbs är 25 mm högre än ron´s och mcsorley 50 mm högre än ron´s (måttet eller höjden på ramen vid motorn). Som jag fattar det så har din ram ron´s höjd. det innebär att både min och antas ram troligen är 50 mm högre än din ram kenneth tanken var att ha en b230f men då måste jag hänga ner motorn ganska mycke på undersidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Ett tips inte under 9.5cm under oljepluggen. Har många och höga farthinder, eller dåliga vägar försök få minst 11cm fritt under ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 (edited) Min ram är 38cm. Om inget sticker upp genom huven och undersidan är helt slät blir det en höjd för motorn 38+(16+22,5)/2= ca 57 cm. OBS! ramhöjden är McSorley 442! Ändring! Motorn sticker ner ca 2,5 cm under ramrören vilket ger ca 57-2,5 = 54,5 cm dvs 16,5 cm ovanför övre ramrören Antas Med bula på huvudet.....huven ska det nog vara. Edited March 24, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Min ram är 38cm. Om inget sticker upp genom huven och undersidan är helt slät blir det en höjd för motorn 38+(16+22,5)/2= ca 57 cm. OBS! ramhöjden är McSorley 442! Antas Med bula på huvudet.....huven ska det nog vara. vad har du för motor i din bil ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Ett tips inte under 9.5cm under oljepluggen. Har många och höga farthinder, eller dåliga vägar försök få minst 11cm fritt under ramen. vad brukar måttet vara mellan ram och väg ? ca vet att det inte finns något riktigt mått men vad har ni på era bilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 vad har du för motor i din bil ? Ford 2,9 V6 men siktar på att byta till Cosworth V6. Svänghjulskåpans och oljetrågets lägsta punkter är i linje med varandra, måste alltså ha en "bula" på motorhuven. Motorvalet har medfört att jag har fått göra dubbla grenrör, avgasrör, ljuddämpare, katalysatorer. Men va fan, ljudet från en V6 ingår i njutningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Ford 2,9 V6 men siktar på att byta till Cosworth V6. Svänghjulskåpans och oljetrågets lägsta punkter är i linje med varandra, måste alltså ha en "bula" på motorhuven. Motorvalet har medfört att jag har fått göra dubbla grenrör, avgasrör, ljuddämpare, katalysatorer. Men va fan, ljudet från en V6 ingår i njutningen! vart får man tag på en noskon till dessa bilar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 vad brukar måttet vara mellan ram och väg ? ca vet att det inte finns något riktigt mått men vad har ni på era bilar? Under ram och väg ca 14,5 cm, under motor ca 11,5cm (har "skyddsrails" under motorn) och under bakre ljuddämparen ca 9 cm. Bakre ljuddämparna fick jag montera under bilen längst bak eftersom det inte går att få tillräckligt låg ljudnivå för godkännande (se bild) annars. Av någon kommande outgrundlig orsak kommer de att "ramla loss" efter besiktningen! Måste vara en urusel byggare som konstruerar/tillverkar så dåligt!!!! Avstånden gäller olastat fordon men fjädringen är styv så frigången ändras knappt vid belastning. Man bör nog ändå beakta nerfjädring vid ojämn vägbana och farthinder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 vart får man tag på en noskon till dessa bilar ? Köpte min på NP Plast i Kalix. Tyvärr var kvalitén inte den bästa. Passformen var bra men finishen lämnade mycket övrigt att önska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newman Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Köpte min på NP Plast i Kalix. Tyvärr var kvalitén inte den bästa. Passformen var bra men finishen lämnade mycket övrigt att önska. har dessa någon hemsida eller dylikt ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 (edited) Jag skrev fel tidigare, sorry. Du hittar dom här: MIn Länk Du får ett mail från mej strax. Hmm...det går inte att skicka mail till dej! När det gäller beställningar från detta företag kontakta mej för information. Edited March 24, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Du har mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts