JonasJonson Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 En fråga.. hayabusa motorn hänger nu fint och ska ner i MK R chassit. Men blir lite osäker.. ska motorn vara i raklinje med diffklumpen? Eller kan man utan problem ha motorn förskjuten i (sidled/upp eller ner)? Quote
AlfaRonny Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Tror att det är så här: Om man har vanliga knutkors så skall motorn sitta lite sidoförflyttad men i samma linje/riktning som diffen pekar, dvs paralellt men något förskjutet. Med cv-knutar kan man göra lite som man vill, men jag tror att även dessa mår bra av lite vinkel för smörjningens skull. Prova och sök lite, det har pratats om detta tidigare. Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Tror att det är så här: Om man har vanliga knutkors så skall motorn sitta lite sidoförflyttad men i samma linje/riktning som diffen pekar, dvs paralellt men något förskjutet. Med cv-knutar kan man göra lite som man vill, men jag tror att även dessa mår bra av lite vinkel för smörjningens skull. Prova och sök lite, det har pratats om detta tidigare. Försökte lägga upp en bild här men lyckades inte. Det blir ganska vinklad.. Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Försökte lägga upp en bild här men lyckades inte. Det blir ganska vinklad.. Quote
vedde Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 (edited) hej Jag håller på med samma operation men med en R1:a Vanliga knutkors = max 7 graders vinkel. Allt enligt en specialist hos Dunning & Fairbanks kanrdanspecialist i GB. Min kommer vara 7 grader vänster om bakclådan(sett framifrån) samt 4 grader upp. Diffmedbringaren och kardanmedbringaren på motorn skall vara paralella men inte rakt för varandra. Mvh Fredrik Edited March 7, 2012 by vedde Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 hej Jag håller på med samma operation men med en R1:a Vanliga knutkors = max 7 graders vinkel. Allt enligt en specialist hos Dunning & Fairbanks kanrdanspecialist i GB. Min kommer vara 7 grader vänster om bakclådan(sett framifrån) samt 4 grader upp. Diffmedbringaren och kardanmedbringaren på motorn skall vara paralella men inte rakt för varandra. Mvh Fredrik Okej, hmm ska mäta hur många grader jag har här men det är mer än 7 grader. Detta är när jag utgår ifrån hur MK:s motorvagga är men det är jäkligt tight i mk r skalet. Ska trixa lite till om en stund. Quote
Guest micke r1 Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 (edited) Oj...jag tyckte att mnr/hayabusa satt snett i ramen ! men de där va nog lite till. De där ser ut som 20 grader ? Edited March 7, 2012 by micke r1 Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Oj...jag tyckte att mnr/hayabusa satt snett i ramen ! men de där va nog lite till. De där ser ut som 20 grader ? Ja det luktar 20 grader säkert.. men jag har inte satt fast den. Experimentera lite.. Men det kommer bli vinkel och om jag nu sätter den med adaptorn rakt så hamnar motorn väldigt långt ut mot kardantunneln. Ska fota igen strax. Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Ja det luktar 20 grader säkert.. men jag har inte satt fast den. Experimentera lite.. Men det kommer bli vinkel och om jag nu sätter den med adaptorn rakt så hamnar motorn väldigt långt ut mot kardantunneln. Ska fota igen strax. Men om man utgår från det lösa röret med öronen (från MK) så tolkar man ju att den ska sitta så. Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Är vaggor o fästen byggda av mk ? Ja.. Quote
Guest micke r1 Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Jag tror du ska flytta röret på vänstra sidan utåt (bort från kardan trumman) Har du inte deras grenrör kan va bra o sätta på de för o se hur dom tänkt. När ja skruvade dit min så försökte jag att få medbringarna parallellt troligt vis mer än va westfield hade tänkt sig. Märkte de när jag satt dit ett nytt westfield byggd grenrör de blev liksom lite vinkel fel på slutet på grenröret, Men jag svetsar hellre om ett nytt gren rör än har motorn "snett" Quote
vedde Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Hej Det ser väldigt snett ut, jag kan ta en bild på det jag bygger(själv och inte från lev) så kan du se hur jag tänkt - säger inte att det är rätt men det kanske kan ge lite vägledning. Micke har hjälpt mig mycket med tips och idéer och hans bil går ju satan på tävlingsbanan och håller. Be annars MK att skicka en bild på en Hayabusa installation så du ser hur de har gjort, kan ju hända att de skickat dig fel saker? En ram till en annan MC motor? Jag har sett MNR och att de har den snett men inte så pass som du visar, jag vågar själv inte sätta min motor snett på det hållet. /Fredrik Quote
JonasJonson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Hej Det ser väldigt snett ut, jag kan ta en bild på det jag bygger(själv och inte från lev) så kan du se hur jag tänkt - säger inte att det är rätt men det kanske kan ge lite vägledning. Micke har hjälpt mig mycket med tips och idéer och hans bil går ju satan på tävlingsbanan och håller. Be annars MK att skicka en bild på en Hayabusa installation så du ser hur de har gjort, kan ju hända att de skickat dig fel saker? En ram till en annan MC motor? Jag har sett MNR och att de har den snett men inte så pass som du visar, jag vågar själv inte sätta min motor snett på det hållet. /Fredrik Har trixat igen.. men den kommer bli ungefär lika sne. Fördelen är att vikten centraliseras mer men en CV knut är ett måste. Tycker du jag är ute o reser helt ? :-x Quote
vedde Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Hej Jag är hemma pulare och ingen expert. Kolla med MK är mitt råd så du inte gör fel. Du kan ju aldrig få en vanlig kardanknut att få 7 grader med motorn på det sättet. Bilder kommer nog imorrn. /Fredrik Quote
Thomas Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 CV knutar kan läcka när de snurrar så fort om den är en vanlig drivaxel men jag har sett BMW använda på bakre kardanen och där funkar det. Medbringarna ska vara paralella men kan skjutas i sidled och höjdled. dvs lutar motorn 5grader så ska t.ex. backväxeln/slutväxeln luta 5 grader och bägge ska ha samma sidoläge Quote
JonasJonson Posted March 8, 2012 Author Posted March 8, 2012 CV knutar kan läcka när de snurrar så fort om den är en vanlig drivaxel men jag har sett BMW använda på bakre kardanen och där funkar det. Medbringarna ska vara paralella men kan skjutas i sidled och höjdled. dvs lutar motorn 5grader så ska t.ex. backväxeln/slutväxeln luta 5 grader och bägge ska ha samma sidoläge Walleverken var på besök här, de skulle räkna på det och komma förbi innan stägning :-) Quote
RSr Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 (edited) Tjenare Jonas Var ut i garaget å mäta på min. Ifs R1 motor men den är vinklad 6 grader enlig gradskivan från Biltema. Edited March 9, 2012 by RSr Quote
vedde Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 Hej Jag har 7 gtader förskjutning i sidled: Syns kanske dåligt men medbringarna Motor-Backväxellåda-Diff är paralella, dock förskjutna lite upp, ner och i sida. /Fredrik Quote
Thomas Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 Rsr dina bilder är så stora så man ser inget vidare Quote
RSr Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Rsr dina bilder är så stora så man ser inget vidare Fixar det ikväll.. Quote
Thomas Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 Vad blir vinkeln på knutkorset? Man vill ha lite vinkel för att korset inte ska stå still och nöta en grop i korset som det brukar bli på BMW:s bakre knut. Det liksom hackar in i gropen och livslängden blir kortare om det inte får röra sig lite Quote
vedde Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Hej Min fråga: Vad vinner man på snedställning av motorn? Som ni ser på mina bilder tänker jag sätta den rakt - men det är inte hugget i sten ännu. /Fredrik Quote
Guest micke r1 Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 (edited) Varför inte ett kors som samtidigt styvar upp ramen ? Kimmens förstärkningar på hanses cec tror de suttit ett kors där om de gick ? Edited March 11, 2012 by micke r1 Quote
vedde Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 OK Hade nog om det gått men med motorn högt upp blir det väldigt konstigt. Dessutom så hade det blockerat oljepåfyllningen på min -05:a för den sitter annorlunda mot de äldre. På mickes bild är den rakt under ett av benen som är inritade på min bild. Nu blev det som det blev och den sitter som benet - hårt! Nu måste jag komma vidare så det blir köring i vår. För mig kommer det säkerligen att fungera - jag mjukiskör ju bara :prop: /Fredrik Quote
Guest micke r1 Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 (edited) Nu måste jag komma vidare så det blir köring i vår. Bra beslut ! Ang mjukis körning :thumbsdown: mc motorer mår bäst av fullgas ofta o länge,helst aldrig under 10k RPM :racesmile: Edited March 12, 2012 by micke r1 Quote
vedde Posted March 15, 2012 Posted March 15, 2012 OK jag erkänner, jag VILL ju gasa! Annars hade jag behållt Pinton. /Fredrik Quote
vedde Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Så här blev min tillslut! http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7409&st=350 Inlägg 364 Rätt eller fel? De lärde lär tvista om det men jag kör på detta nu. Nu skall jag bygga om styrningen och hitta på vart jag skall få ut grenröret, tur har ni som inte har klätt sidorna innan, tänk om man tar upp hålet fel? /Fredrik Quote
JonasJonson Posted March 20, 2012 Author Posted March 20, 2012 Så här blev min tillslut! http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7409&st=350 Inlägg 364 Rätt eller fel? De lärde lär tvista om det men jag kör på detta nu. Nu skall jag bygga om styrningen och hitta på vart jag skall få ut grenröret, tur har ni som inte har klätt sidorna innan, tänk om man tar upp hålet fel? /Fredrik FÖrsökte skicka dig ett pm med det ville din låda inte ta emot ;-) Hade en fråga om din MNR backväxel.. hur leveranserna var och vad priset låg på inkl frakt och VAT. Quote
RSr Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 (edited) Jag gav £599 för lådan + £50 för frakten, hade den hemma efter två veckor. Edited March 24, 2012 by RSr Quote
JonasJonson Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 Nu har jag ändrat om så att motorn sitter rakare men förskjuten. Känns lite konstigt ändå när motorn sitter som den gör.. hur stor påfrestning gör vinkelhastigheten på en backlåda egentligen. Rotationen är ju ca 6500 rpm vid 200km/h.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.