Jump to content

Dubbelriktad andningsplugg.


Recommended Posts

Håller på med en egen tank i stålplåt och har några funderingar jag skulle vilja skicka ut på remiss till det samlade kunnandet där ute, främst gäller det den eviga frågan om tankavluftning.

Skulle man kunna använda en sådan här för att både släppa ut övertryck och släppa in luft i tanken?

Andningsplugg

Är även lite sugen på att använda ventilerat tanklock M TRBFS från Wiberger, är väl kanske inte världens snyggaste men humant prissatt.

Tanklock

Kom med synpunkter och hojta till om jag är fel ute.

Link to comment
Share on other sites

Håller på med en egen tank i stålplåt och har några funderingar jag skulle vilja skicka ut på remiss till det samlade kunnandet där ute, främst gäller det den eviga frågan om tankavluftning.

Skulle man kunna använda en sådan här för att både släppa ut övertryck och släppa in luft i tanken?

Andningsplugg

Japp helt rätt vad jag kan se. Hade jag vetat om den där när jag byggde min tank hade jag skaffat en på störten :)

Men det är ju beroende på hur lågt tryck du kan ställa på dom. Lagomt tryck att öppna vid borde vara max 0,5bar skulle jag gissa på, men 0,1-0,2 skulle jag testat med.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

kom ihåg att tanklocket ska sitta på utsidan av bilen.

Jajamän! Har tänkt sätta en slangstos uppe på tanken och ha slang mellan tank och påfyllningslock. Locket från Wiberger är ju mycket riktigt gjort för att sitta direkt på tanken, men jag tänkte göra ett fäste med en rörstump och krympa fast den.

Tanklockassy.jpg

Tanklockassy2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skickade några frågor till leverantören och fick följande svar;

"M TSVV är standard-inställd på 0,1 bar, så det är inget konstigt.

Om det tål bensin är lite knepigare.

Antagligen inga problem men leverantören skriver att denna är avsedd för tankar mer åt olje-hydaulik.

M TRBFS. Samma här. Antagligen inga problem med bensin."

Har inte hört att någon som köpt dessa haft något problem. Tror ju inte att de använt dem till uteslutande vattentankar."

Duger åt mig, funkar det inte så får man väl hitta på något annat. Grejer är beställda och på väg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...