GT40
Forumdeltagare-
Posts
339 -
Joined
-
Last visited
Reputation
0 NeutralProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Markus
-
Ort
Umeå
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Henrik wrote: Tjena, att använda gamal vikter bygger på att du ssätter vikterna på samma avstånd från centrum som de satt origina. Minskar du avståndet så måste vikten ökas. Räknade på det där när jag gjorde ett eget svänghjul. Mvh Henrik Tjena! Jo jag har knycklat huvvet med det och jag vet inte hur jag ska räkna ut det, och det är stor skillnad på hur långt ut vikten sitter på flexplattan (orginal på motorn)och svänghjulet (custom) skulle gissa att vikten sitter ca 50mm längre in nu. Hur räknar man ut detta? /Markus
-
Hej! Någon som har toppar på hyllan som samlar damm? Jag köper dem gärna. Helst märkta E7TE (satt på 5.0 HO 87-93) Även hydraulisk rullkam med lite karaktär köpes. Planerar en liten sniktrimning i vinter /Markus
-
SwedishGT40 wrote: Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar. Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak. Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse? Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit? Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...? Jag har samma upplägg i min bakvagn och det funkar bra. Bussningarna (Volvo 850) är ganska mjuka. Montera och vicka den fram å tillbaka så känner du. /Markus
-
SwedishGT40 wrote: Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis. Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm. Det verkar lättare sagt än gjort dock... Bra jobbat! M12x300, 10.9, var hittade du dem? jag letade mig blodig när det begav sig. /Markus
-
Mackan wrote: Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Funderar också på en crate engine och tänker lite såhär; enklare att välja internt balanserad motor p.g.a. man har ett icke balanserat svänghjul som man separat kan 0-blalansera. Men de motorerna är generellt dyrare och utbudet mindre. De är inte självklart bättre för att de är 0-balanserade. Många med standardbilar, t.ex. Mustang har nog köpt denna motor: https://www.summitracing.com/int/parts/mll-bp3060ct/overview/ som är externt balanserad och till den ett svänghjul som är externt balanserat 50oz, skruvat ihop detta och kört utan några som helst problem. De har då INTE balanserat alla roterande delar tillsammans, tror att man ska akta sig för att säga att alla delar MÅSTE balanseras tillsammans. Jag håller på att kolla med en firma här i Umeå som ev. kunde externbalansera mitt hjul 50oz med en lös vevaxel alt. någon annan axel han hade till sin maskin. Om han kan det har man samma situation som Mustangen ovan. Vi får se hur det går. Motorn i länken ovan tycker jag är väldigt mycket för pengarna faktiskt 😃 Mvh Markus Gick inte vidare med motorfirman som kunde hjälpa till med balanseringen. Däremot så tog jag likt en bonde tag i saken själv i garaget 😃 Eftersom motorn och kopplingen endast ska tjäna denna sommar så ville jag inte riva motorn, balansera alla roterande delar o.s.v. När jag tagit loss svänghjulet såg jag att någon balanserat det... men för vad?. Jag köpte det begagnat och han hade det till en 351:a så jag antar att det är balanserat för 28oz. (inte konstigt att plomberna ramlade ur vid körning) I centrum har jag ett kullager så jag satte upp svänghjulet på en stång, snurrade och tejpade på muttrar tills jag hade det 0-balanserat, det behövdes 100 gram. Sedan kapade jag loss vikten som satt på min flexplatta när jag köpte min motor, 5.0 (50oz) och vägde den, 204 gram. Då visste jag att jag skulle addera 104 gram på motstående sida. Gjorde en klump på 104 gram och skruvade fast den på svänghjulet. Eftersom bultmöstret för att fästa svänghjulet mot veven är asymetriskt vet man var på varvet "klumpen" ska sitta (visste ju possitionen på flexplattan) Kanske inte blir 100% balans men motorn spinner bra nu och plomberna sitter kvar 😆 Kostade två kvällar och gratis, nu kan jag köra resten av sommaren tills jag förhoppningsvis bytt motor Kul med "bond-mek" ibland! /Markus
-
Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Funderar också på en crate engine och tänker lite såhär; enklare att välja internt balanserad motor p.g.a. man har ett icke balanserat svänghjul som man separat kan 0-blalansera. Men de motorerna är generellt dyrare och utbudet mindre. De är inte självklart bättre för att de är 0-balanserade. Många med standardbilar, t.ex. Mustang har nog köpt denna motor: https://www.summitracing.com/int/parts/mll-bp3060ct/overview/ som är externt balanserad och till den ett svänghjul som är externt balanserat 50oz, skruvat ihop detta och kört utan några som helst problem. De har då INTE balanserat alla roterande delar tillsammans, tror att man ska akta sig för att säga att alla delar MÅSTE balanseras tillsammans. Jag håller på att kolla med en firma här i Umeå som ev. kunde externbalansera mitt hjul 50oz med en lös vevaxel alt. någon annan axel han hade till sin maskin. Om han kan det har man samma situation som Mustangen ovan. Vi får se hur det går. Motorn i länken ovan tycker jag är väldigt mycket för pengarna faktiskt 😃 Mvh Markus
-
Henrik wrote: Hej Joacim, Jag skulle satsa på en fördigbyggd maskin från USA. Själv köpte jag en från ATK via Summit Racing och är väldigt nöjd. Valde en 331 som tål lite mer varv än 347 men det är mest en smakfråga. Avseende sprut så finns det för och nackdelar med allt. De som ersätter förgasare idag verkar vara rätt bra när man läser både fakta och omdömen. Utvecklingen har gått framåt. 8-stack är naturligtvis vackrare och ger en rappare maskin men är lite stökigare att mappa. Sen kostar det några kronor också. Alla smallblock Ford baserat från 260 - 302 är kompatibla insugsmässigt så det är inga bekymmer. En 351 har däremot en annan däckhöjd. Självklart kan du börja med en standardmaskin och sätta på ett sprut och sedan välja att flytta över det på en mer potent maskin. Det är dock viktigt att du väljer rätt spridarstorlek för den effekt du kommer att plocka ut. https://witchhunter.com/injectorcalc1.php Lycka till Henrik Har ett lågbudgettips för spridare: Saab "röda" spridare, satt på 9000 turbo bl.a. billiga och flödar bra, passar dessutom i fuelrailen på en standard 5.0 med insprutning. /Markus
-
Motorkunniga! Jag har funderingar kring motorns balansering.... Motorn vibrerar å det grövsta. Vad jag förstår så är Ford 302 (5.0) motorerna "externt balanserade" med 50oz, på svängningsdämparen fram på motorn och på flexplatta/svänghjul. Mitt svänghjul är från GOX och skulle gissa att det inte är kompenserat för extern balansering, någon som vet? Jag hittade denna klump på flexplattan som satt på motorn. Hur löser jag detta på bästa/enklaste sätt?
-
SwedishGT40 wrote: Kul! Har sett den varianten på blinkers du fällt in förr. Vad är det för modell och fick den godkänt från SFRO? Är själv intresserad av samma lösning då jag tycker det är snyggt 👍 Det är Lucas, modell L488. inte godkänd från SFRO. Inte E-märkt, dessutom sitter den felplacerad, för lågt (min 350mm mellan marken och underkant blinkers) och syns inte 45° från motstående sida.
-
Känns konstigt att vara ute på vägarna men riktigt kul! Bilen ligger otroligt bra å vägen och är förvånansvärt lättkörd. Har tagit med den på några motortillställningar och kan säga att dessa bilar väcker en otrolig uppmärksamhet! Vill än en gång tacka alla byggare på forumet, kan ärligt säga att det inte gått utan er👍 Bilderna är från tjejrundan på motorveckan i Lycksele där frun och svägerskan deltog med GT:n, tuffa brudar💪 Å en till
-
Sedan vidare mot regbesiktning! mycket trevligt bemötande på Opus här i Umeå. Endast två tips blev det. Blankt papper alltså👍 (kan vara första bilen man besiktigar UA) fick även koden för besiktningsbefrielse😁
-
Gjorde om SFRO 2. Som gick bra med krya bromsar! Även belysningen fick sig en upprustning med bakljus från biltema och blinkers från laitis 😃 allt E-märkt så klart! Bakre ljuddämpare från Volvo finns också på biltema och dämpar riktigt bra. Adderade dem bara bakom befintliga.
-
Tack för tipsen! Jonas, blinkersen måste vara e-märkt i kategori 1, biltemavarianten på din bild är från mc och därför kategori 11, tyvärr inte godkänt. Den måste också sitta minst 350 mm från marken till underkant på blinkers. Men kravet på att synas 45 grader från motstående sida uppfylls, det är ju bra. Det får bli en besiktningsvariant typ som Henriks bild ovan. Köpte på Laitis riktigt tjusiga och har fäst dem i fronten 😃 Angående bromsarna så hittade jag vad som spökade... Cylindern till främre kretsen drog in luft varje gång jag släppte upp pedalen vid luftning.... Har inte tagit isär den men något fel är det på den... Bytte den och bromsvågen blev betydligt lättare att justera, kör nu 0,875 bak och 0,75 fram. Ut och provade och kan hejda bilen med 0,9 till 1G. Inte superbra men får mig i allafall över gränsen för att klara SFRO2. Framdäcken är halkiga och ska bytas. Bromskraftfördelningen fram/bak är lurig med så "konstig" viktfördelning och låg tyngdpunkt men helt klart behövs stor kraft bak trots allt. Fortsättning följer 🙂
-
Har ett problem som jag inte trodde skulle skapa så mycket huvudbry faktiskt.... Främre blinkers. Om man sätter dem på sidan som jag gjort sitter de både för lågt placerat och syns inte 45 grader från motsatt sida. De måste dessutom vara E-märkt i kategori 1 (inte 11 som är mc). Detta har jag vetat om men tänkt att det är snabbt ordnat innan regbesiktningen... Någon som löst detta eller har tips på lösning? /Mackan
-
Tomas wrote: Hittade det här trevliga klippet... https://youtu.be/kWlI3mPmjEE Grattis till en superfin bil! Tack Thomas! Jo, det har varit lite intresse kring bilen faktiskt🙂 Rolig kontrast till "ensam i garaget"😀