Jump to content

Örjan Brattberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    749
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Örjan Brattberg last won the day on November 24 2020

Örjan Brattberg had the most liked content!

Reputation

47 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Örjan Brattberg
  • Ort
    Ljusne
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I parkeringsfart får man ta i lite men annars är det lätt, till och med väl så lätt i högre fart
  2. När det gäller caster bör du nog tänka dig minst 8 eftersom bilden är lätt fram
  3. Grattis hälsar Örjan
  4. Oberoende av mekanisk eller elektrisk pump få du en cirkulation. Om inte termostaten öppnat så får du ingen värme. Så är det väl på de flesta bilar om de inte är elbilar. mvh Örjan
  5. Du kan ta ut fram parallellt med kylaren om du installerar en liten pump för värmekretsen. Räcker nog med 10 mm invändig slang Viss cirkulation kan säkert förekomma när pumpen står men om det blir ett problem kan du ju sätta in en ventil mvh Örjan
  6. Med tanke på de down-force resonemang vi hade här tidigare så kan man fundera på hur bra det är att ha kylare i den positionen. Kan till och med vara oklart vilken riktning luftflödet kommer att ta. Har vi mer undertryck under bilens bakre del eller bakom bilen? Troligtvis mer under om vi har en välvald "rake". Tror mer på en placering efter intagen bakom dörrarna och utsläpp så högt som möjligt i baken. Det öppnar också möjligheten att helt bygga igen under motorn och hela bakdelen vilket skulle leda till avsevärd ökad down-force. mvh Örjan
  7. Hittills har risken för överhettning av bakbromsarna varit minimal, för att inte säga obefintlig. Genom att leda luft från de yttre scoopen ner till bakbromsarna har risken minskat, om möjligt, ytterligare. I aktiviteten ingick att göra korta 90 graders böjar, 100 mm dia, i alu plåt. Pappböjen är föregångaren. En del saker är roliga att göra trots att det saknar praktisk betydelse medans andra saker som har viss betydelse är mindre roliga och skjuts på framtiden.
  8. Hej Har en 2-raders kylare över. Är av en aluminiumsort som är fullt svetsbar, vilket inte kan sägas om de kinatillverkade från "Winner racing". Hör av dig om intresse finns och lycka till med bygget. mvh Örjan
  9. Din slutsats är riktig. mvh Örjan
  10. Tack för berömmet Stefan När det gäller mitt kitt ingick gjutna aluminiumuprights fram och bak. De hade samma utformning som på originalbilarna vars upright dock var gjutna i magnesium. SFRO kunde inte acceptera gjutningarna av olika skäl. Min erfarenhet var att de blev för mjuka. T.ex var lagerlägena inte tighta nog. Enligt GOX-Göran hade en härdning gjort dem acceptabla, men det var inget som SFRO höll med om. Byggde själv i stål med samma måttsättning som de i alu och använde den medföljande axeln (hubben kanske är rätt benämning) som var i stål. Sedan en tid accepterar SFRO frästa upprights i aluminium Kitten bestod, mig veterligt, av samma grund men med olika options. Det byggdes av GOX ca 10 kitt som monococker, alltså inte med rörram som de flesta. Har inte hört att något monocockbygge har kommit på rull. Det finns fler på forumet som vet mycket mer än jag om GOX kitten. mvh Örjan
  11. Fick finfrämmande igår från Norrbotten. Christer och Kristoffer mellanlandade på väg till Boråsträffen. Christers bil imponerar med sitt fina detaljarbete och kvalite. Inte minst lacken som är extremt fin. På första bilden Kristoffer, Christer, undertecknad och mitt barnbarn Carl. Ett intressant besök gjordes på kvällen hos Thomas där vi hitrade honom jobbandes med sin elhärva. I morse gick färden vidare mot Borås där alla kan gratuleras till att få se flera fina bilar
  12. Fint å se. Den är verkligen snygg
  13. Härligt att se Christer
  14. Grattis Magnus Du har haft bra fart på slutspurten mvh Örjan
  15. Grattis Lite marginal var det också. mvh Örjan
×
×
  • Create New...