Jump to content

Peter Hallbäck

Forumdeltagare
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Jag tänkte främst på avgifterna kring registrering inkl avgifter för SFRO och ljudbesiktning. Men om du utgår från en ren bil för bana och lägger till det som behövs för registrering hamnar du på ca +15000:- (alt ca 8ooo om du kör avgasrenat) bara för formalia, till detta kommer hårdvaran som behövs i form av lampor andra bälten etc. Hursom helst, vet någon om det finns någon som kör med avgasrenad motorcykelmotor i någon locost? problem? mvh //Peter
  2. Som en separat tråd på diskussionen om ramtillverkning vill jag göra ett upprop på hur många som bygger bil för att komma ut på banan, och när ni planerar vara klara? Det kanske kan bli en grupp som kan stötta varandra till att snabbare komma upp med ett startfält! mvh //Peter
  3. Johan, Visst kan det vara en utmaning att bygga även ramen själv men att bygga allt för brett från början för att i framtiden kanske köra bilen i någon av de klasser som finns verkar för mig lite väl optimistiskt. Då kanske det är bättre att bygga en bil som kan köras på bandagar och vägen däremellan, ELLER en bil anpassad för den serie du vill tävla i. En bil som byggs för att även klara de lagliga kraven för gatregistrering blir ju med locostmått mätt mycket dyrare än en bygd endast för bana. //Peter
  4. Handen på hjärtat, vilka av er som har stora bekymmer med att reglementet ställer krav betr. tilverkare av ramen är seriöst intresserade av att börja rejsa? Vi bör nog ställa oss frågan om varför vi bygger det vi bygger. För de flesta ligger den stora intresset i att klura, bygga, bygga om jaga billiga delar etc och till slut få ihop en bil som vi kan registrera och njuta av på våra vägar (vilket inte är möjligt i tex norge). De av oss som är intresserade av att bygga en bil för Locostserien för att komma ut och tävla borde ha målet att komma ut på banan och dra sitt strå till att få igång serien i sverige (min personliga åsikt). Puts och finnish kan få stå tillbaka något för att nå målet som är att köra :wohow: All heder åt Rune och övriga som reser hit för att köra och inspirera, var fö på Anderstorp i maj och såg tävlingen som var mycket spännande och jämn! Beträffande kraven på ramar ser jag gärna att det är uppstyrt i reglementet. Idag har man löst det som så att det varit monopol i respektive land på leverantör vilket gjort att man inte behövt gå in närmare på vilka krav som ställs på chassit (mått etc) eftersom alla ändå kör med samma... Säkerhetsaspekten ser jag dock som det främsta argumentet. visst finns det flera som är duktiga svetsare, men ännu fler dåliga. För att öka tillgången och konkurensen på chassin så borde reglementet beskriva vilka krav som ställs på en tillverkare som vill sölja chassin till serien, detta skulle leda till ökad konkurens vilket bör leda till lägre priser (även om de idag är hårt pressade). Min erfarenhet säger mig att en bil som byggts för gatregistrering i sverige inte har en suck i serien, altså är det rena rejsbilar som kommer konkurera där. By the way, vad hände med Luego som snackade så mycket om sin bil som skulle rulla i serien i år? hur svårt kan det va att montera ihop en bil från färdiga delar ? :whip: mvh //Peter
×
×
  • Create New...