Jump to content

Starhonk

Forumdeltagare
  • Posts

    880
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Starhonk last won the day on December 27 2022

Starhonk had the most liked content!

Reputation

25 Excellent

About Starhonk

  • Birthday 06/22/1965

Contact Methods

  • Skype
    henrik_smedberg

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Hammarö
  • Interests
    Allmän tekniknörd och har alltid skruvat och byggt. Gillar även att fila på min SeaRay på sommaren som har en fin Cheva smallblock i sig. När jag inte står i garaget så står jag gärna framför spisen då jag gillar mat och vin. På vintern är det utför som gäller!

Profile Fields

  • Namn
    Henrik Smedberg
  • Ort
    Hammarö
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ford GT40 Tommy Ruus specifikation.docxLite uppdatering. Här kommer lite bilder samt specifikation på bilen. Pris kan diskuteras. Bilen är komplett med många fina delar. Detta är en perfekt "tappad sug" för den som har erfarenhet/kunskap rätt plånbok och tid för att slutföra ett riktigt fint bygge.
  2. Hej, Edit 230710 - Tommy mår bättre och försöker komma vidare med bygget och avvaktar försäljning tills vidare. Tyvärr så är dét så att en av mina äldsta byggkompisar måste avyttra sitt GOX-bygge som påbörjades redan 2005. Tyvärr sätter hälsan och åldern stopp för honom och han har bett mig titta efter ngn som kan ta vid. Jag har själv följt bygget under många år och det är mkt seröst gjort där alla brister som GOX hade är bortbyggda. Bygget är komplett, står på hjul, spider monterad, alla system dragna och det som återstår är karossjobb och slutmontering. Kan inte lista full spec här men lite kan jag säga. Wilwood bromsar, knock off med BRM fälgar, Wilwood spindlar fram och stålspindlar bak, proffsbyggd 347, Audi 6vxl med rätt utväxling som är nyrenoverad, Smiths instrument. Vid seröst intresse så förmedlar jag gärna kontakten och bistår. Bilen finns i Årjäng. Henrik Smedberg henrik_smedberg@msn.com 070-22 555 22
  3. Tack Örjan för fina ord😊 /Henrik
  4. Ja detta blir sista inlägg på denna resa som startade 2005. Bilen är såld nu och har hittat ett nytt hem söder om Bryssel. Det har varit en resa som bjudit på mycket glädje, tårar och mycket jobb. Det har varit fantastiskt att få lära känna många av er och utbyta erfarenheter. Forumet har varit ovärderligt och en förutsättning för att lyckas med de byggen som haft sin bas i GOX el dyl. All denna kunskap och kreativitet som alla delat med sig av har varit helt fantastiskt. Jag tar nu en paus i bilbyggandet i några år och ser fram emot leverans av en färdig bil i sommar. Längre fram så är det inte otänkbart att jag dyker upp med ett nytt projekt. Allt gott till er alla. Avslutar med min favoritbild på GTn Mvh Henrik
  5. Hej på er, Inte så mycket aktivitet från mig just nu då GTn är under försäljning. Jag har gjort en liten promotionfilm för ändamålet. Fick bra hjälp av SVT :-D Mvh Henrik https://www.youtube.com/watch?v=mF5HL5TPXFM
  6. Kul minnen från Gelleråsen i somras där vi var fyra GT40:samt Mangans E30eftersom han inte fått ihop GTn. Nästa år Magnus? mvh Hemrik
  7. Lite höstbilder - finåka nu:-) Mvh Henrik
  8. Tyvärr så körde jag sönder startmotorn precis nu när jag skulle iväg så det skiter sig för min del Önskar alla en riktigt trevlig träff Henrik
  9. Hmm - varför får du inte in 2,25? Kolla med någon som levererar och är duktig på coilovers. Mvh Henrik
  10. Tjena, att använda gamal vikter bygger på att du ssätter vikterna på samma avstånd från centrum som de satt origina. Minskar du avståndet så måste vikten ökas. Räknade på det där när jag gjorde ett eget svänghjul. Mvh Henrik
  11. Allt rörligt måste sambalanseras - alltså inte enbart veve. Prata ihop dig med firman som skall göra jobbet. Mvh Henrik Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/
  12. Precis som föregående skriver så lämnar du allt rörligt för balansering tillsammans med ditt svänghjul. Det skall inkludera allt och då även ringar, vevlager, etc för att de skall kunna räkna ut rätt motvikt på veven. Oftast tar man bort material på svänghjulet istället för att addera. Se till att få alla beräkningar dokumenterade. ( jag hade en firma som kluddade tll drt och sabbade en hel motor för mig då de gjorde fel) Lycka till Henrik
  13. Dubbelhäftande tejp med godkända blinker använda jag. Knasigt men det funkade. Har bara behövt använda detta kit vid regbewiktning och aldrig mer. Lycka till!! Mvh Henrik
×
×
  • Create New...