Jump to content

Panzer

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    414
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Panzer

  • Birthday 08/25/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Jämjö utanför Karlskrona
  • Interests
    Bilar, modellbygge

Profile Fields

  • Namn
    Jonas Ek
  • Ort
    Jämjö
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

13,135 profile views
  1. Hej! Lyfter en gammal tråd, vet inte ens om du är kvar här. Jag skall också använda sådana spjällhus och har funderingar på hur du har löst att förlänga spjällkopplingen, alltså mellan de olika delarna när du särade på husen? // JEK
  2. Ja, men det verkar som om att det stänker ut genom det. Så det är egentligen förslag på hur förbättra avluftningen så att det inte läcker olja från ventilationen.
  3. Söker tips på hur man kan förbättra luftningen av en typ9-låda. Bilen är en Ginetta G20 som kastar ut lite olja någonstans från ovansidan. Misstänker att det beror på att luftningen är otillräcklig.
  4. gammal tråd men då jag själv precis har köpt en kaross vill jag kommentera din kaross. Min uppfattning är att det inte är en Pagano då den är helt rak på sidorna. Vad jag förstår så är en Pagano breddad i alla fall framför bakhjulen. Kommer du ihåg om där var antydan till instrumenthus på höger sida? Norinders Ferrari 500 Mondial var nämligen högerstyrd....
  5. Mitt bygge har stått still ett ganska långt tag nu beroende på lite olika skäl...Hur ser det ut idag? Gick det igenom med att endast ha "E-märkta" lampor eller har man tagit beslut och godkänt enl Bygghandbok 1.0 eller har inget hänt? // JEK
  6. Hej lyfter denna tråd! Har samma problem som ursprungsförfattaren. Jag bygger en Locost med en Alfa 75 Twinsparkmotor. Min första tanke var att starta med original Motronic ML4.1 för att senare gå över till separata spjällhus (GSX-R 750 finns hemma) och någon eftermarknads ECU. Nu har ja g haft diverse problem med originalsprutet och har misslyckats att få den till att gå på detta system. Finns en tråd om detta här på forumet. Anledningen till att jag tänkte börja med originalsprutet var att det säkert är en hel del att "skaka ner" när bilen väl är färdig så jag skulle vilja slippa att även hålla på att mappa. Men till min fråga, vad för sprut skall jag välja? Har tittat på OMEX 600, LINK G4+ Atom, MAXX ECU street samt även Megasquirt. (Har ett par MS V1-2.2 liggandes som har blivit över efter ett annat "projekt") Vilket skall jag välja? Vilka erfarenheter har ni? Det jag vill kunna göra är i princip att kunna köra motorn med separata spjällhus, driva tändningen ( sammanlagt 2*4 stift fördelarlöst med tex EDIS), Gärna styra kylfläkt och varvräknare. Känner inte att jag har någon användning för Launch control och ej heller några planer för att överladda. Har även hört att Megasquirt är känsligt för störningar från andra komponenter. Vad säger den samlade kompetensen på detta fora?? // JEK
  7. Absolut det tror jag också, kanske genom boxen... därför har den gett upp. Det intressanta är att den gick en stund på resp tändsystem innan den helt la av. Ett alternativ kan vara att då jag bara provstartade så var inte ventilkåpan fastskruvad utan den låg bara på motorn och i kåpan sitter alla boxens jordpunkter. Vad kan det annars vara? den funkade alltså en stund men tändsystemen slutade att ge gnista eftersom jag använde dem, till slut la även signalen till bränslereläet av.
  8. Hej! Jag har en fundering som jag hoppas att någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig med.. Jag håller på att bygga en Locost Seven med en 75TS motor med medföljande insprut som är ett Motronic ML4.1. Att det är en TS innebär att där är i princip två parallella tändsystem, med två fördelare, två tändmoduler och två spolar. Följdaktligen också två tändstift per cylinder. Har gjort ett startförsök som inte gick så bra och är därför rädd för att prova en gång till med en ny box, de börjar tryta. Vi det första startförsöket fick jag VR-signal (förutsättning för att bränslereläet skall få signal) så bränslereläet slog till. Jag hade ström till båda fördelarna men inte från den ena så jag startade med endast den andra fördelaren inkopplad (använde alltså endast ett stift per cylinder). Motorn startade och gick ett par minuter innan den dog och då var där ingen ström till den fördelaren jag kört på. Då skiftade jag tändkablarna mellan de två tändspolarna och fortsatte att prova med den spolen. Motorn startade och gick ett par minuter på den spolen innan den dog igen då gnistan även försvann på den. Samtidigt så försvann VR-signalen så bränslereläet fick inte längre ström. Efter det kom jag på att jag inte hade någon jordkabel mellan motorn och ramen, det är nu åtgärdat. Kan det vara så att, har hört den teorin, att detta har orsakat att för höga strömmar i boxen vilket har inneburit att den har "brunnit upp"?
  9. Hej Gustaf! Att ni gör ett otroligt jobb för oss bilbyggare skriver jag gärna under på, men det jag måste tycka är ganska dåligt är att, medveten om att det var tänkt att ändras, det, kanske, inte finns någon beskriven bestämmelse som stämmer i boken då alla rutor med hänvisningar är märkta med att de tas i bruk 090429 vilket inte skedde. Hur skall jag tex veta hur mina backspeglar skall sitta då kravlistan med hänvisningar inte har tagits i bruk? Kan jag lita på texten på sid 131? Mina säkerhetsbälten - Är de korrekt monterade? Rutan med hänvisningar stämmer ju, kanske, inte - Eller? Hur kan jag se att det är HCR som är godkänt genom att läsa i boken? Måste man konstatera att det den närmaste tiden är slut med TV-tittande på kvällarna och att det är regelverksläsande som gäller? // JEK
  10. Vad jag blir trött! Tabellen på sid 157 stämmer alltså inte..... Finns det en GÄLLADE tabell över vilken E-märkning som gäller? Som det nu är har man ingen nytta av Bygghandboken utan måste gå på SFS motsv då i princip alla kravrutor i boken är märkta med anm att de tas i bruk 090429. Då det även verkar som om att de icke nu gällande reglerna även är inarbetade i tabellerna från sid 154 och framåt så har man alltså inget att gå på i Bygghandboken utan måste söka sig vidare in i regelverket....
  11. @ Jörgen! Du har helt rätt, jag skrev fel i mitt ovanstående inlägg! Det står E"X" (minns inte vilken siffra) i en ring och sen 11 och 12 utanför ringen och det tolkar jag som om att det är godkännt för bil både fram och bak. Enl tabell på sid 157 så skall det för främre blinkers vara 1, 11 eller 1a för vänster och 1b för höger. Motsvarande för bak är 2, 12 allt 2a och 2b. Tex så har mina sidoblinkers (Alfa Romeo Guilia) E3 (i ring; =typkodkänd i Italien) och en 5 = Sidoblinkers.
  12. Intressant att regelboken inte stämmer...vad är där fler för minor man kan gå på? Jag har dessa som är märkta E11 och E12 vilket om jag fattar det rätt (och boken stämmer sid 157 i nya boken ver 1.0) får användas både fram och bak! http://www.carbuildersolutions.com/uk/oval-amber-stalk-indicators-si027
  13. Hej! Hittar inget mått på strålkastarnas placering i längsled! På min noskon är där ingjutna "hål" eller öppningar där rören där strålkastarna skall fästas i skall gå ut igenom. Problemet är att om jag placerar lamporna rakt ut så är det ca 45cm fram till nosens framkant och över 30 cm till framhjulets framkant. Bla Caterham har en liknande lösning och då sitter strålkastarna på ett rör som är böjt 90 grader framåt så jag siktar på samma lösning men som sagt hur längt fram? Finns det någon regel på hur långt in lamporna får sitta? MVH // JEK
  14. Såg att den Nosk/Danska (?) Seven-serien kommer att åka på Knutstorp under årets Sportvagsmeeting! Passa på och upplev en av de bästa racinghelgerna i Sverige! Länk till tävlingen Jag kommer att deltaga för 25 året i rad med min Spitfire! // JEK
×
×
  • Create New...