Kilkenny Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 (edited) Hur många cylindrar har du nu? Edit: frågan riktar sig till Cealm, såklart :) Edited March 21, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Han kanske bygger en V12:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 (edited) Janne E: Vet inte riktigt? Har inget bra förslag. Kanske det är försent att försöka ändra något? Vi får nog försöka stå ut tillsammans. Cylindrar ja, hur många kan det vara nu. Det måste ökat en del för jag har inte gjort av med några förbränningsmotorer vad jag vet däremot har det tillkommit minst åtta cylindrar. Inga bilar, mopeder eller motorcyklar har lämnat området. Två ångmaskiner är sålda men kom precis på att jag har en ångmaskin till som jag glömde förra gången. Kilkenny: Du får leta rätt på siffran kan det varit 62 eller 72 eller något sådant. Svaret är alltså förra summan plus 7 cylindrar vad det nu kan bli. Edited March 17, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 17, 2010 Author Share Posted March 17, 2010 En ångmaskin kan ju vara dubbelverkande, räknas det som två normala då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Nej, det är cylindrar som räknas, för det var så du sa i "gammeltråden" där det här togs upp för första gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 17, 2010 Author Share Posted March 17, 2010 Och en wankel då, typ tre kanske? dessa ständiga frågor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 En skiva = en cylinder. Nu kommer säkert Wankel-Seven och bli arg på mig men tills jag är rättad så är det en skiva Wankel=en cylinder, två skivor Wankel = två cylindrar. Nu behöver du väl inte komma på fler modeller va?..... Vi håller oss till vanliga cylindrar så det är enkelt....eller hur Kilkenny? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 17, 2010 Author Share Posted March 17, 2010 Okejrå :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Sterling motorer då ? Både Alpha och Gamma typen borde väl vara tvåcylindrig av naturen, men en Betasterling har ju två kolvar med egna stakar i samma cylinder, hur räknas dom?? :wacko: Det här känns inte som en helt oviktig frågeställning i detta sammanhanget..... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 18, 2010 Author Share Posted March 18, 2010 Eller en scramjet motor, inga rörliga delar alls, räknas den inte då? Frågorna hopar sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Vi måste förenkla. Ånga, Sterling, ramjet Vankel (förlåt christer) mfl utgår. Det är endast Otto och Dieselmotorer räknas dvs traditionella sådan. Tex om dett är en diesel Cheva eller Briggs och Stratton till gräsklipparen spelar ingen roll de ingår i begreppet Går detta att tolka på något annat sätt än det avsedda? Hmmm kanske men då tar vi hand om det också........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Hur räknar man på en Napier Deltic diesel då? Den kvalar ju in i kravspecen... Tänk om du köper en sådan :blink: Jag tror du behöver räta ut frågetecknen åt oss en gång för alla..... Jag tycker dethär känns lite "luddigt" ändå.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 20, 2010 Author Share Posted March 20, 2010 Typ den här var ju tuff, ungefär tvåcylindrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 ja den var fräck. men jag hann inte med riktigt hur den funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 (edited) Sånt här är kul. Jag var helt säker på att det skulle dyka upp fler frågetecken det ligger likosom i sakens natur. Det borde ta längre och längre tid mellan de tillfällen nya frågetecken dyker. Kilkennys tuffing ser jag som att den borde klassas in i Wankelskrået för det är en roterande typ av maskin. Arrowsmiths snygga maskin borde räknas som trecylindrig och sedan om det finns flera i längd så blir gånger det antalet. Häftig är den i alla fall. Napier Deltic diesel Hur länge kommer det dröja innan nästa frågetecken reser sig mot horisonten? Edited March 20, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 det var en knepig jäkel. vad får den energin ifrån? Det kan ju inte vara en evighetsmaskin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 20, 2010 Author Share Posted March 20, 2010 (edited) Här calle, räkna kolvarna :515: Das ist doch einen kugelmotor! Edited March 20, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 (edited) Kilkenny: Bra idé men den får ingå gruppen Wankel hur fel det nu än är men det är en rotationsmodell (av något slag). Hur gick det till när någon kom på -- Spherical Internal Combustion Engine. Kugelmotor --- Låg han eller hon (eller båda) i badet med tända ljus och funderade ? Undrar vad jag (vi) skall göra ikväll...? Jo jag (vi) gör en --- Spherical Internal Combustion Engine. Kugelmotor ---. Eller kom det in någon hos den lokala bysmeden och sade, _Jag har problem med min kombinerade jordfräs, stolpborrare och tunnelborr. Motorn är trasig behövar en --- Spherical Internal Combustion Engine. Kugelmotor --- Bysmeden svarar: Vad sa du det hette ? --- Spherical Internal Combustion Engine. Kugelmotor --- Aha en sådan. Jag tyckte du sa Sterlingmotor, jo försjutton vilken storek vill du ha jag har från 3,5 hk som ersätter en Briggs & Stratton till 12945 hk som vi kör på de mindre isbrytarna. I vilket fall en fin motor men inga cylindrar att räkna, bara kulor och det gills inte. Det finns säkert fler konstiga, finurliga och roliga motormodeller man vad det kan bli???? Någon på G Kilkenny efter denna?? Edited March 20, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 MYT prototypen är ju en spännande sak mitt mellan wankel och kolvmotor.... :thumbsup: Den har några år på nacken, och jag tror även detta experimentet står still som så många andra. Ingen vågar satsa, men på amerikanskt manér så slår sej uppfinnaren för bröstet och lovar guld och gröna skogar och upphöjer sej själv till skyarna som hela världens frälsare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Arrowsmith: --- MYT prototypen --- Finns det någon bild? Eller skall man läsa forkortningen precis som den står --MYT ? Just MYT prototyper kan finnas i nästan alla branscher... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 20, 2010 Author Share Posted March 20, 2010 Myt motorn, kan nog bli svårt att lösa tätningarna, precis som med alla rotationsmotorer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 20, 2010 Author Share Posted March 20, 2010 (edited) Den här var tuff, det är rätt bra stål i ventilfjädrar :blink: Edited March 20, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 (edited) Det börjar bli lite off topic så att säga.....men.... Den som är nyfiken på MYT motorn kan börja här: Det bör bli en playlist i högerkanten av youtube via denna länken innehållande filmer från "SJSU" San Jose State University Part 1 - 15 Med en hel del info om MYT motorn. Kilkenny: Jag tror inte tätningen blir nämnvärt svårare än i en wankel. Du får mer area med tätningsyta i en MYT vilket ger fler potentiella läckage punkter, men å andra sidan inte så höga materialkrav som på en rotorspets. Jag tror inte det är där de största problemen ligger. Edited March 20, 2010 by Arrowsmith stavfel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Den här var tuff, det är rätt bra stål i ventilfjädrar :blink: Härligt gung och inte långt ifrån coil bind heller ser det ut som. Det är därför "de stora pojkarna" använder beehive fjädrar istället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 21, 2010 Author Share Posted March 21, 2010 (edited) Intressant pryl arrowsmith, du har en poäng där med tätningen, nu när jag spanat lite mer, :) Största fördelen är alltså stor slagvolym i liten block? Edit: + att du utnyttjar bägge sidor av kolvarna, som i en dubbelverkande ångmaskin, typ... Edited March 21, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 Kilkenny: Fungerar denhär motorn i praktiken så finns det ju flera intressanta fördelar såsom exempelvis slagvolym vs. format. Kollar du på principen så har du även en stor fördel med att det är 16 förbränningar per vevaxelvarv vilket borgar för ett enormt vridmoment. På en vanlig volvo rova som de vi båda använder har du ju bara 2. Desutom så framstår principen "kortslagig" i karaktären, iallafall när man tittar på den på bild. Man kan ju tycka att den har runt 90grader "slaglängd" och eftersom man har önskemål om runt 80% färskgasförbränning inom 30 vevaxelgrader i vanliga fall och cylindertrycks peak efter 20 grader så borde den ha ett högt genomsnittligt BMEP (break mean effective pressure) och ha potential att bli både kraftfull och med förhållandevis hög verkningsgrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 hur ser själva kolvdrivningen ut? och vad händer när det tänder mellan kolvarna? då vill ju båda isär. är den så kraftig i bakriktning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 Jag har aldrig sett någon förklaring på det, men har några gissningar på hur det kan vara gjort iom. de roterande vevaxlarna och det faktum att "bakre" kolven står stilla lite längre än den främre. Notervärt är ju dock att även den står stilla under 12 graders rotation på utgående axel efter att förbränningen påbörjats. Svårt att helt förklara en gissning i text här men min gissning går ut på att den lilla roterande vevaxeln med kugghjul tillhörande bakre kolven är i sitt motsvarande nedre dödpunkt + - ett antal grader under tillräckligt lång tid för att ge ett stillastående länge nog. Bakåtriktad kraft i det läget ger radiell belastning på veven istället för vridande moment så att säga... Inget jag vet eller har belägg för utan bara en gissning.. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 21, 2010 Author Share Posted March 21, 2010 Denna var ju påhittig: http://www.youtube.com/watch?v=fjwUTcoa048&feature=related Får nog köpa mig en svarv å börja fila :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts