Micael Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Tja, Jag har svarvat till mig en bra plugg/form som jag tänkte använda för att plasta 4 instugniningstrattar. Då jag aldrig har plastat tidigare så funderar jag på om jag behöver behandla min form med nåt. Jag vet att man skall se till att den är slät och fin samt att den skall vaxas(många ggr) och ha släppmedel. Men då formen är i trä så funderar jag på om man inte bör täppa till porerna med nån typ av färg innan man vaxar. Man vill ju gärna få bort formen när plastandet är klart. Är det nån som vet hur man bör göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 En slipgrund och en lack kanske. det kan fästa rätt bra när man plastar så enbart trä låter inte bra. Vaxa minst 5 gånger med formvax och låt det torka ordentligt mellan lagren innan du har på släppmedlet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Lägg på ngr lager klarlack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 8, 2007 Author Share Posted May 8, 2007 Tackar då vet jag. Ska bli spännande det här :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falk Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Japp, du får rapportera. :) Vilka mått har du fastnat för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Ett lätt sätt at få fin yta är att köpa en burk sprut spackel och spreja ett par lager. slipa lite och putsa med autosol. Runda prylar är ju lätta att slipa i en svarv. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Intressant tråd! Jag har fintänkt lite om att göra koniska insugsrör på detta sätt, med en tratt längst ut. Någon som har vetskap om hur mycket kona som är lämplig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 9, 2007 Author Share Posted May 9, 2007 Japp, du får rapportera. :) Vilka mått har du fastnat för? Mellan tummen och pekfingret ungefär :lol: jag svarvade bara till en som såg bra ut, med lite koning och en fin radie längst ut. jag har inte så mycket plats så det var det om avgjorde längden på tratten. Sprutpackel verkar vara en bra lösning, finns det i sprejburk eller måste man köra med färgspruta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Det beror väl på hur din motor ser ut i övrigt, framförallt val av kam och var du vill lägga effekten. Det viktigaste är nog utformningen av trattarna. framförallt radien på insuget. Ska se om jag hittar bilden som efterlystes på forumet tidigare. Vizard tar upp just det här i sin bokserie "How to build horspower" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Val av kam styr naturligtvis karaktäristiken på motorn. Längden (avstämningen) av insugsrören påverkar också var i registret man vill ha effekten. Vad jag efterlyser är om det finns någon bra tumregel på koningen av rören. Koningen är vad jag förstår inte styrt av rörlängden. Micael, förlåt om jag "stjäl" din tråd... :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Plasting padings sprutspacket är mycket bra men lägg inte för tjocka lager på en gång för då kan det resa sig Kanon till modellflygplan när det skall se ut som plåt. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Jag använder Hagmans som finns i spray eller liter burk. För små prylar är det lättast att använda spray, Om du köper i burk behöver du inte spruta för det går att använda pensel. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 9, 2007 Author Share Posted May 9, 2007 Val av kam styr naturligtvis karaktäristiken på motorn. Längden (avstämningen) av insugsrören påverkar också var i registret man vill ha effekten. Vad jag efterlyser är om det finns någon bra tumregel på koningen av rören. Koningen är vad jag förstår inte styrt av rörlängden. Micael, förlåt om jag "stjäl" din tråd... :wub: Det gör ingeting, jag är också lite nyfiken på detta med längder :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 OT enligt pacmans inlägg, Guy Croft (Fiat guru), anger att koningen ska vara ca 7 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 (edited) Om jag förstått det hela rätt så behövs koningen endast längst ut på ett långt rör. När luften ska in i tratten så sugs en hel del från sidorna av tratten (det mesta faktiskt) vilket gör att det blir trångt i mitten av röret om det inte är konat. Om man bara har klart för sig att luften kommer från sidan så blir det lite enklare att tänka sig hur ett bra insug ska se ut, eller hur! Den efterlysta bilden som förklarar allt! Ska se om jag hittar orginalet. Edited May 9, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 7 grader. Tack Heralue. GC brukar veta vad han pratar om. Hans bok är grym! Drake, det stämmer att det mesta luften sugs in från sidorna och det är också anledningen till rundningen på trattarna. Men koningen har som funktion att accelerera luften som skall in i cylindern vilket ökar fyllnadsgraden och ökar effekten. Ett noggrant designat insugsrör och port, kontinuerligt konat från ventil till tratt sägs förbättra flödet 20-25% jämfört med rakt rör och port. Vad bidraget är från varje del kan man väl fundera över, men tratten bidrar nog med mest. http://sdsefi.com/techinta.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 21, 2007 Author Share Posted August 21, 2007 (edited) Efter några misslyckade gjutningar så har jag nu lyckats få till 4 trattar. jag har gjutigt dom i Epoxi och rowingväv. Edited August 21, 2007 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Hur är skarven mellan tratt och rör/port? På den sista bilden ser det ut som en kant vid skarven. För bra flöde krävs att kanalen är helt jämn utan några instickande "störande" kanter eller ojämnheter. Risken är annars att hela flödesvinsten från tratten försvinner i turbulensen... Annars ser trattarna riktigt bra ut! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.