Jump to content

här är även mitt bygge!


Mathias78

Recommended Posts

har hittat in till detta suveräna forum :D .. så jag tänkte dela med mej lite av mitt bygge!

har svetsat egen ram.. har precis gjort färdigt framvagnen(idag!) sånär som stötdämpar fästet.

Hela drivlinan blir volvo 1031axel med 4:10utv. m45 låda å 2.4l snurra.

post-6-1105901317.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 3,54 och tycker att det verkar vara perfekt för min användning...

Lite "pulver" har jag med och tycker att 3,54 blev bra i en så lätt bil...

4,10 kan nog bli drygt på landsvägen med en M45 ....

mycket varv blir det........ men du kanske bara ska använda bilen på bana?

då är det ju av mindre betydelse naturligtvis..

mala motorväg mil efter mil tror jag blir segt med 4,10

Link to comment
Share on other sites

Tack !! :icon_oops:

Det är inga problem att hitta dogbox drevsatser till M47.......

men det blir nog också jobbigt i längden och åka med...

frågan är sedan om det behövs i en så lätt bil.

då är det bättre att satsa på en annan låda kanske .

varför inte en B&W T-5

lite större än en M45 dock

Link to comment
Share on other sites

nä inte behövs de för hållbarheten.. men man får en mycket trevligare stegning dessutom kan man få dogbox satserna med lång 1:a.. men som sagt dom är inte direkt gratis sen har dom ju också ett jobbigt ljud!

B&W T5..? vad är de för låda?

Link to comment
Share on other sites

sitter i massor av bilar i olika utföranden....

t.ex. manuella camaros och fire birds

där sitter dom efter en V8:a och tål hur mycket stryk som helst.....

Det är inte säkert att dox box drevsatser får så långt liv i en bil på

gatan som skulle vara önskvärt.

deras konstruktion gör att de slits ganska bra när det inte är

driv hela tiden utan driv motorbroms driv motorbroms som i vardagstrafik.

Även här så är det ju ett plus när det inte är så mycket vikt bakom naturligtvis.

Så visst kommer det att hänga med länge.... frågan är bara hur länge i jämförelse.

vissa satser har även en förmåga att kunna bli svårväxlade i vissa situationer om man inte

är stenhårt bestämd med växlingarna, det kan resultera i att man får gå ner i hastighet

innan man får i en växel igen.... kan vara drygt....

Link to comment
Share on other sites

de har du rätt i..

de är ingen här ute som har en skiss på spakställ för sekventiell växling till volvo lådor..

hitta kompletta ställ på nätet..... MEN 12500:-!!!... då står man hellre en helg vid fräsen!

Jag har börjat skissa på ett sekventiellt lock men det kommer inte räcka med bara en helg vid fräsen....

börjar du nysta i det så kommer du upptäcka att det är en hel del pyssel.......

Link to comment
Share on other sites

frågan är hur bra de är ??

jag har oxså varit intresserad av de och det finns som sagt olika varianter som är möjliga att köpa..

men enligt de jag talat med så blir det inte vidare bra..

man vill ju ha lite "mc-kännsla" över växlingarna, men så blir det tydligen inte..

det går långsamt och är tydligen ingen vidare "känsla" i växlingarna..

men skall man bara ha det till söndagskörning så funkar det nog kanske...

skulle iof vara skoj att provköra så man kan känna och skaffa sig en egen uppfattning....

Link to comment
Share on other sites

jo jag kan tro de... har inte riktigt förstått hur dom funkar.. har inte hittat nån bra bild på dom.

men de skulle vara trevligt att ha ett! :D

men jag kan inte tro att de är så fruktansvärt mycke att göra med att tillverka ett... för 12500kr är bara 22timmar fräsning om jag skulle fräsa de på arbetstid....

men som sagt men måste ju få tag på konstruktionen

Link to comment
Share on other sites

Vill bara anmärka lite på T-5 som nämndes en bit ovanför. Den lådan är allt annat än stryktålig. Till exempel sattes den bara bakom 305, inte 350. För den klarade inte det större vridet. Desssutom är den relativt svår att få tag på. Skall man ha en stryktålig växellåda att sätta efter en volvomotor så rekomenderar jag Getrag 262 eller 265. Dessa kräver dessutom mindre pyssel innan de passar.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara anmärka lite på T-5 som nämndes en bit ovanför. Den lådan är allt annat än stryktålig. Till exempel sattes den bara bakom 305, inte 350. För den klarade inte det större vridet. Desssutom är den relativt svår att få tag på. Skall man ha en stryktålig växellåda att sätta efter en volvomotor så rekomenderar jag Getrag 262 eller 265. Dessa kräver dessutom mindre pyssel innan de passar.

Hållbarheten på en växellåda är naturligtvis beroende på vad den ska flytta på och hur det går till.

Men T-5 finns ju i olika versioner där t.ex. WC utförandet tål mer än NWC versionen.

Jag har aldrig hört att lådorna skulle vara en så pass svag länk i drivlinan på camaros eller

firebirds så att det skulle vara ett problem. Däremot så har jag sett dom plågas hårt vilket jag

hade till grund för mitt utlåtande om dom.

Naturligtvis så tål ingen låda ordagrant "hur mycket stryk som helst", men i en så pass lätt

bil som en locost så blir det inte ett så högt moment i lådan som i en 1,5-2,0 tons bil.

Det jag tycker är tilltalande med en T-5 är att det är billiga lådor att renovera samt att det är

go´ distinkt känsla i spaken (när dom är friska).

Vid lite surfning så hittar man även renoverade T-5 till attraktiva priser som är svårslagna.

1109$ för en preppad T-5WC som "safely handels" knappa 450nm vrid i en jänkare......

Den borde tåla väldigt mycket i en seven replica....

Det var så jag tänkte Baalzamon....

Link to comment
Share on other sites

det är egen konstruktion på bärarmarna.. har breddat ramen så de fanns inga ritningar som stämde.. så jag byggde en fixtur för ramen och hjulspindlarna så jag fick alla vinklar rätt... mycke jobb... men de blev kanon bra! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

har komit till stadiet för att motera pedalställ.. tänkte bygga ett eget med stående pedaler, har gjort en liten layout, men skulle gärna vilja ha lite åsikter om hur de kommer att funka, kommer att ha hydralisk koppling.

post-6-1118239238.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!Såg att du har egna bärarmar.Tänk på att plåten på den undre bör rundas av.Sfro gillar inte att den är rak,försämrar hållfastheten.

Annars ser det väldigt bra ut.

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej!Såg att du har egna bärarmar.Tänk på att plåten på den undre bör rundas av.Sfro gillar inte att den är rak,försämrar hållfastheten.

Annars ser det väldigt bra ut.

mvh pixbo :thumbup:

har satt ett rör tvärs över där plåten slutar

Link to comment
Share on other sites

har komit till stadiet för att motera pedalställ.. tänkte bygga ett eget med stående pedaler, har gjort en liten layout, men skulle gärna vilja ha lite åsikter om hur de kommer att funka, kommer att ha hydralisk koppling.

mina tycker jag funkar bra.

Bromsvåg och hydrauliskt koppling

11892.jpg

http://surl.se/ltf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...
Ser bra ut!

Du får köra med lite piska så Mats kommer lika långt...

Har du bestämt dig om det blir alu eller plast i huv och scuttle?

har inte bestämt mej än om de blir plast el. alu, men jag skulle tro att de blir plast. tänkte fräsa en plugg för att göra en form till huven

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...