Jump to content

byta damasker sierra drivaxlar med trumbroms


XTR

Recommended Posts

Läste i haynes handbok för sierra, efter jag skurit bort de gamla damaskerna.... måste jag såga upp och dra bort metall höljena för att kunna få på de nya damaskerna?

Är kåporna dyra? Damaskerna fanns på Biltema men de har inte kåporna!

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Kåporna kostar ca 55 kr styck på Ford men kolla innerdiametern på hålet där damasken sitter.

Mina var 47 mmm. Det finns tydligen olika storlekar. Glöm inte o-ringarna om du vill ha det tätt!

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt, bättre att byta samtliga kåpor så ser man att knutarna är ok, samt får tvättat rent allt ordentligt!!

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt!

Fåård i Alingsås såg ut som frågetecken när jag frågade efter metallkåporna, de har aldrig haft dem i lager, samma sak gällde ford i Göteborg. När jag pratade med deras kille på verkstan sa han att det enklaste var att hitta ett par kompletta begagnade drivaxlar med fräscha damasker.

Jag har precis provat med att kränga på damasken med den sk "konen" men jag kommer knappt 1/3 del innan det är tokstopp!!

Någon som kan tipsa mig om en ford handlare som har metallkåporna, när jag mätte så var mina kåpor ca: 52,5mm invändigt.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Vad är det frågan om? Fordhandlaren här i Trollhättan kan ta hem en hel Sierra i delar från reservdelslager i tyskland på ett par dagar. Det är väl bara för Ford-handlaren att anstränga sig lite. Ford i Trollhättan kan verkligen rekomenderas. Fick printa ut sprängskisser på hjulupphängningen. Mycket hjälpsamma och intresserade....

Link to comment
Share on other sites

Du har med andra ord ine besökt fåååååård i Alingsås tråkigare bemötande får man leta efter :mad: Allt är besvärligt och "det går nog inte". Ge dig inte utan stå kvar så brukar det lösa sig det gjorde det för mig. typ 20 minuter

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Nu har det löst sig!! Ringde till ford i gbg och det hjälpte mig med nummren på både kåporna och o-ringarna!

När jag sedan ringde ford Alingsås och bad dem beställa hem så var det som sagt vääääälllldddddiiiigggggttttt tröööööööögt!!

Nu är de iallafall beställda, och jag har tydligen de grova klockorna på 54mm om man jämför med de gamla som var 47mm!!

Slutet gott!!

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Var och hämtade mina kåpor och o-ringar på ford idag. Kommer inte att gå och få ihop det här.

Glad i hågen efter jag beställt kåporna så kapade jag bort ALLA 4 gamla kåporna. Det visar sig att man skall spara den cylindriskt jämntjocka delen av gamla kåporna då de nya bara är ca: 1/3 av den längd de måste vara. Om jag förstår det hela rätt så skall de nya kåporna skarvas över resterande del av de gamla.

Haynes handbok för sierra visar fel tillvägagångssätt vid demonteringen av de gamla. Så nu sitter jag med 4 stycken förstörda org. kåpor som såklart inte går att köpa på ford!!!

Någon som har ett par drivaxlar till salu? SUCK....

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag mätt mina och dom är 75 mm långa, alltså lika som orginal.

Men det var ett helvete att få dit dom ändå. Dessutom så lyckades dom skicka fel o-ringar.

Jävla Ford :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ok!

Typiskt att jag har fel modell, dvs den grövre, :D f-n! Får ringa Ford igen...

Hur gjorde du i ändarna?? Mina org. lock är böjda innåt i yterändan mot hjulet.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...