Pe3r Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Hej! jag har fått lite problem och söker därför goda råd är på forumet! Min bil återstyr inte som den ska. Har Chris Gibbs chassi, med tillhörande bärarmar. Toe-in ca 0 Camber ca 1,5 - 2 grader (maximalt inskruvade draglinks) Caster (har ej kollat) Sierra spindlar med osymmetriska mushrooms stälda som de står i boken. styrväxel och ratt axlar ner går inte trögt, inte heller några andra leder kärvar. beror de på för dålig camber eller vad? Tacksam för tips. Mvh Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 OBS! Osymmetriska mushrooms ger ingen förändring av castervinkeln. På mitt bygge har jag caster ca 9-10 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Caster är det som du ska ändra på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Pe3r: Här finns lite att läsa DomiSevens tråd Du kan ju fråga honom i tråd eller PM hur han löste problemet....... jag vet hur det gick till.... Finns en del resonemang där, finns i några andra trådar också men kommer inte på just nu vilka. - lätt och ledig styrning, det har du - tillräcklig caster, det får du kolla, jag har 10,5 på ena bilen och några grader mindre på V8-kärran - vettiga däck, inte gamla med hemligt mönster - tillräcklig tyngd på framvagnen Men som sagt innan du gör något överhuvudtaget, mät och rapportera in castervinkeln till tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Återstyrning finns inte på dessa ramar pga en låg castervinkel och en lätt bil. Detta medför på inget sätt att bilen kans det minsta otrevlig att köra det tog mig flera år att upptäcka att bilen inte har återstyrning. För att få igenom bilen på besiktningen försök med kraftig toe out jag tror att det är typ 4 grader per hjul. Detta brukar fungera enligt utsaga från UK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Michael: Vad är "standard caster" på kärran, 5 grader? finns det möjlighet att schimsa en eller möjligen någon grad till eller är omöjligt med schims på övre bärarmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Har inte testat och tänkt på återstyrning speciellt mycket men i helgen kom jag på det och det är väl rätt dålig återstyrning (som andra med samma chassi/bärarmar fått nedslag på). Dock inget jag har upplevt som störande...man kör ju ändå aktivt och vill styra bilen i rätt riktning :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pe3r Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 Pe3r: Här finns lite att läsa DomiSevens tråd Du kan ju fråga honom i tråd eller PM hur han löste problemet....... jag vet hur det gick till.... Finns en del resonemang där, finns i några andra trådar också men kommer inte på just nu vilka. - lätt och ledig styrning, det har du - tillräcklig caster, det får du kolla, jag har 10,5 på ena bilen och några grader mindre på V8-kärran - vettiga däck, inte gamla med hemligt mönster - tillräcklig tyngd på framvagnen Men som sagt innan du gör något överhuvudtaget, mät och rapportera in castervinkeln till tråden. Caster vinkeln ligger på 7 grader! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Är bilen så klar att du kan köra den? Undrar med tanke på stötdämparvinkelfrågan bara. Iså fall skulle jag kanske svarat annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 (edited) Mina 2 kronor på ämnet (under förutsättning att det inte är tröga leder eller styrväxel) Jag har ca 6-7 grader och kommer nästa gång jag tar isär grejerna chimsa mot mera (hade ju 9 grader i alla ritningar jag gjorde men fick ihop det lite fel rent teoretiskt med brickor mm) Och min styrning är kanske enligt min egen bedömning inte på någotvis farlig eller konstig MEN den är ju inte som en ny bil som nästan tar ett steg svar tillbaka mot rakt fram. Tycker mer att det är en vane sak, man måste kanske förstå att det inte är en produktions Volvo man kör och köra därefter, att sedan man får olika bedömmningar av SFRO och bilprovningen får man nog leva med. Kanske kan vara bra att påminna om att vi har ruskigt lätta bilar och caster blir ganska viktigt, har oxå bytt till något smalare däck sedan regbesiktning och det påverka oxå till något mindre återstyrning. Edited September 6, 2011 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 7 grader är ju rätt ok som grund men som sagt jag har 10,5 på ena bilen och den styr tillbaka plus att även den bilen inte tilllhör "det lättaste gardet" i framvagnen. Kan du prova bilen på bra asfaltväg så så lasta på 50 kg i nosen och se om det blir rejäl skillnad mot nu. Då har du svaret, försök schimsa till mer caster och går inte det kapa ena sidan av bärarmsfästena och sy dit den igen fast lite längre bakåt. Då får du mer caster. Fyll ut tomrummet framåt med schimsbrickor. Problemet löst! Viktning i nosen ger lite castereffekt om bilen är allmänt för lätt. (om nu en Sevenbil kan vara allmänt för lätt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 (edited) Enligt en liten Autocadskiss behöver du flytta bärarmarna ~12mm för att luta ifrån 7-10°. Det är räknat på 220mm mellan spindellederna, har inget exakt mått. Blir nog en modifiering på vår bil. :banghead: Edited September 6, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pe3r Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Problemet är nu löst!!! Styrväxeln som gick lite för tyngt! tack för alla tips! Mvh Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Bra att det ordnade sig och var ett enkelt fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.