Jump to content

Recommended Posts

---- Bilsport där Locostklubbens medlemmar har rabatt. -- Men för allt i världen läs HELA den finstilta texten vad som är och vad som inte är tillåtet. Finns en tråd eller faktiskt ett par trådar inom 4 till 8 veckor bakåt som beskriver fördelar och nackdelar med olika försäkringar. Eller egentligen, det finns inga fördelar och nackdelar det finns ENDAST förhållningssätt till försäkringsavtalet. Jag skall leta fram några trådlänkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet. Likadant med min veteranbil.

Men jag kör inte till jobbet med bilen. Bilen har gått 90 mil i år.

Men brukar bli ca 400-500 mil.

Min körning är nöjeskörning

På min Bilsport står att den inte får användas till o från jobb,skola eller nyttokörning.

Och att man ska ha bruksbil Och inlåst på nätterna i garage med max 8 fordon.

Detta uppfyller jag.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Om man nöjes kör och "råkar" hamna på jobbet några gånger per år ..... är inte det svår bevisat.

I teorin är jag ju alltid på väg till en track day i närmaste rondell eller skall åka den krokiga vägen hem eller dit.

Är det inte skrivet för att man inte skall ha enbart en entusiast bil som pendlings bil. Skulle tro att när man som i går tar en 7:a i 12C med dimma till jobbet måste man vara entusiast, har ju inget med pendling att göra mer FAKIR dragningar (eller fel vaccinerad)

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju faktiskt ta bilen till närmaste parkering bredvid jobbet. Å sen gå till jobbet för då har man ju faktiskt inte tagit bilen till jobbet rent juridiskt sett :)

För övrigt hade jag kontakt med länsförsäkringar i morse å dom kan nog fixa nått, jag skulle maila lite bilder m.m. till dom så jag kan återkomma när jag vet mer.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Intressant tanke... Har "hört" att om man t.ex är försäkrad på jobbet på arbetstid (olycksfall osv), så brukar den försäkringen gälla även till och från jobbet, men endast om du åker raka vägen. Tar man en omväg gäller inte försäkringen. Gäller då det omvända för bilen om man kör till jobbet med entusiastförsäkring? Att den gäller ändå förutsatt att man tar omvägar för nöjes skull? Kunde vara värt att fråga...

Link to comment
Share on other sites

Så länge man inte behöver använda en försäkring är allt ett enda "icke problem". När försäkringen behövs är det avtalsvillkoren som gäller och inget annat. Ibland kan försäkringsbolag var "generösa" ibland följer de till punkt och pricka. Grunden är att det som skall regleras regleras mot villkoren.

För att inte ens behöva tänka på om jag kan parkera en bit ifrån jobbet och gå eller tänka på något annat "icke tillåtet i villkoren" har jag valt att ha en "vanlig bilförsäkring". Det enda jag behöver tänka på då är att betala premien och hålla mig inom angivet antal max-mil. I övrigt så klart hålla mig till reglerna i Trafikkungörelsen mm, dvs köra så korrekt jag kan.

Att Tex "Bilsports försäkring" är så mycket dyrare än den vanliga bilförsäkring jag nu har får jag väl ta som "grädde på moset".

Min summering blir: Välj en vanlig försäkring kör till jobbet om du vill eller åk till affären och handla om du vill till bara halva priset (eller faktiskt nästan till 3-dje delen) av en så kallad "anpassad entusiastförsäkring". Plus att du även lyckas hålla dig inom avtalsvillkoren. Det lätt att välja med dessa villkor eller välja bort. Hur man nu ser på det.

Link to comment
Share on other sites

Då måste jag fråga vad du har för premie. För mig kostar det 1800:- helår hos bilsport.

Ett annat försäkringsbolag (ej LF) ville ha 4700:- för sjuan och då var den personen osäker på om jag ens kunde vara i närheten av bandagar.

Skickat från min HTC

Link to comment
Share on other sites

600kr per år.

Hur lyckas du med det?

Min veteranbil hade jag på Atava 600:-/år. Det ägdes av Trygg Hansa och sedan 1 Augusti lade Trygg ner Atava och då helt plötsligt kostar samma försäkring 1470:-? De har inga andra försäkringar säger de.

Link to comment
Share on other sites

Har man många bilar måste man såklart tänka extra mycket på de fasta kostnaderna, Cealm ;)

Man kan välja försäkring efter hur man kör, eller tvärt om. Men det är helt riktigt, så länge inget händer så duger det med en trafikförsäkring i vilket bolag som helst. Man vet inte om man valt rätt försäkring förrän det är för sent. Man kan bara hoppas att man slipper få reda på det.

Link to comment
Share on other sites

600kr per år.

600:- låter ju för bra att vara sant vill minnas att bara trafik försäkringen har en min nivå som var högre ( nu kommer jag inte ihåg var jag läste detta men det var i samband med ändringen av vad som trafik försäkringen skulle täcka för några år sedan detta stod.

( eller är det när man passerar sju 7:en bilar man får rabatt 515.gif)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag själv blev lite förvånad då jag hade bra priser i nuvarande bolag men nya bolaget ville visst åt CealmSeven Industries. Eller om det bara var mig de ville åt.

Lyckades precis förhandla med nuvarande bolag att huvudförfallodagen är oväsentlig dvs de släpper alla försäkringar utan att knorra. 1 september då går allt över trots att många av huvudförfallodagarn kan var mer än 6 månader kvar på.

I praktiken innebär det att jag får ett gott och trevligt minne av mitt nuvarande bolag och kan väl tänka mig att byta tillbaka om de lyckas pressa ner priset under det jag har nu, dvs nästas betala mig istället för att ta betalt ..........

Vi kommer skiljas som goda vänner (mitt nuvarande bolag alltså) och det är bra för man vet aldrig när och i vilken roll eller form man träffas nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske tillägga att det kan vara en lokal prisdumpning så andra kanske inte kan få samma pris vad vet jag men det jag vill förmedla är inte om jag har en billig försäkring eller ej, för den vara billig även med nuvarande bolag utan det jag vill säga är "trixa inte" med avtalsvillkor mm utan tänk till hur bilen skall användas och köp rätt försäkring efter det. Behövs försäkringen då är det ungefär 100 procent fel tid att börja ändra och ångra.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jocke4U (och andra): --- Jag jobbar hemifrån minst 1 dag i veckan...om jag tar bilen på en nöjestur på lunchen....är det till/från arbetet ---

För mig handlar det inte om tolkningar, jag har löst mina försäkringsfrågor så allt är ok, vare jag åker till jobbet eller affären eller i tjänsten eller vad som helst. Jag behöver aldrig ens tänka tanken om tolkning. Jag kör Sevenbil som om det var en en V70 diesel.

Om något händer som man inte vill skall hända kan det göra ont och det gör lika ont om man är "felförsäkrad". Men om bolaget sätter sig på tvären och går på avtalsvillkoren och texten i avtalet kan det innebära 100 procents avdrag plus att man själv får stå kostnaderna mot andra bolaget dvs ersätta alla kostnader för motparten. Då kan vi prata ersättningskrav på storleksordningar om både 6- eller 7-siffriga belopp.

Det är just detta som hela mitt resonemang handlar om. Det är illa nog att göra sig illa själv eller andra men skall man dessutom få livet förstört ekonomiskt. Nej tack.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med Carl-Erik, bättre att ha en försäkring som passar för vad man har tänkt använda bilen till även om det blir dyrare i premie än att försöka ha en billig premie som kan kosta hus och hem i framtiden om olyckan är framme. Många försäkringsbolag gör allt de kan för att slippa betala ut några försäkringspengar.

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Det stämmer jag räknar med att finnas på Kinnekulle (parkering) och det blir i en CealmSeven Industries bil ("firmabilen"), dieseldriven.......utan släp...

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Det stämmer jag räknar med att finnas på Kinnekulle (parkering) och det blir i en CealmSeven Industries bil ("firmabilen"), dieseldriven.......utan släp...

så du menar att den i hela världen med mest locostar kommer åka volvo till kullen ?

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Det gör ju ingen skillnad. Volvo V70 diesel, CealmSeven är en Volvo 230 och CealmSeven V8 är en Chevrolet som indirekt är nästan en Volvo. Hur jag än gör åker jag ju Volvo till Kullen Och då tänkte jag att jag väljer en V70 den är väl rätt unik ändå i stallet den enda med diesel......... för det var väl så du menade?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Det gör ju ingen skillnad. Volvo V70 diesel, CealmSeven är en Volvo 230 och CealmSeven V8 är en Chevrolet som indirekt är nästan en Volvo. Hur jag än gör åker jag ju Volvo till Kullen Och då tänkte jag att jag väljer en V70 den är väl rätt unik ändå i stallet den enda med diesel......... för det var väl så du menade?

På med regnstället, tanka v8:an och sedan bit ihop är vad jag menar prop.gif men jag är säker på att du kommer tolka det fel wink.gif och dyka upp i hisinge traktorn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag bumpar upp denna frågan då det är aktuellt för mig att nu efter typ 8 månader i dvala försäkra järnsängen.

Jag kollade lite snabbt med bilsport och MC via webben fick jag ett pris på typ 1800:- helår helförsäkrat (förs värde 150 000) men när man pratar med dem i telefon så försvann den första ettan och en nolla hamnade istället sist dvs nästan 8000:- helår helförsäkrat :thumbsdown:

vad har ni för försäkringar och vad kostar dem?

edit: lade till försäkringsvärdet

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma som Thomas, men vill minnas att jag satte 150000 försäkringsvärde. Det kostar bara nån hundring mer. Jag skulle inte lita på att ett "vanligt" försäkringsbolag skulle veta vad de har försäkrat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Bilsport & MC.

Betalar drygt 2500:- för helår.

Missade att vi kan få rabatt via Locostsweden. :banghead:

Bilsport & MC ger dig fullvärdet om bilen skulle bli helt förstörd.

Ett "vanligt" bolag lär inte göra detsamma utan vidare.

Link to comment
Share on other sites

Sen låter Bilsport & MC att köra på bana med full vagnskadeförsäkring när det gäller som vår Kinnekulleträff (gäller EJ tävling och träning inför tävling). "Vanliga" bolag tillåter sannolikt inte detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag ringde till IF och där gick det bara att få trafikförsäkring för 120:- i månaden.

Undrar om min premie från bilsport & mc beror på att jag bor i lägenhet och inte är medlem i klubben?! det är bra skillnad på det ni andra betalar här hos dem jämfört med med premien jag fick via telefon...

Link to comment
Share on other sites

Nu har man pratat med bilsport och mc försäkringar igen. Det visade sig att personen jag pratade med första gången för att få försäkringen hade kollat lite underligt i databasen då de hade fått för sig att min bil var en MC. Men efter att jag bett dem att kolla up regnuffrorna igen så fick jag en premie som var betydligt bättre!!! 1800:- helår helförsäkrad :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...