Jump to content

Objekt


Recommended Posts

Har vart sugen länge nu.. Men vet inte om jag har det som krävs.. :unsure:

Ska man få arselet ur vagnen och ge såg på ett projekt. För att se om man klarar av det eller inte...

Tittade på blocket och ser detta.

Blocket länk

Har inte det blekaste vad ett sådant avstannat projekt kan kosta, om priset är bra eller för högt.

Tacksam för svar.

/KRULL

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns som ett ok pris (men jag har igentligen inte en aning hur ett projekt med denna status "brukar" kosta).

Om det sedan stämmer att SRFO-1 är gjord (och förmodligen godkänd) så är ju detta ett plus för då har man ju iaf ett litet kvitto på att chassiet är gjort som det skall och behöver troligen inte göras om/modifieras. Dock är ju SRFO personligt så om ni har olika besiktningsmän så kan dom kanske tolka saken olika.

Det viktiga tror jag för att lyckas med ett sånt här projekt är att man sätter upp ett mål på när man vill att de ska vara färdigt. Och sedan försöker bryta ner till en liten "to do" lista med en tidsplan för olika grejer och betar av sakerna en efter en.

Så att man inte får panik och tycker att allt måste göras sammtidigt. :)

Kunskapsmässigt tror jag inte det är några större problem. Stöter man på problem så finns det ju oftast massor av människor som har haft samma eller liknande problem man kan fråga (forumet är bra).

Känner man sig för osäker kan man göra som jag. Köpa en byggsats med färdig ram m.m. Lite mer "bolt on" än ett rent hemmabygge, men även lite dyrare.

jag har valt att köpa mitt kit genom en svensk firma dels för jag känner dom som jobbar där men även för jag vet att jag enkelt kan ringa dom och få tips och råd om det behövs då den firman har byggt ett flertal bilar.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Dala7 ramar är bra. Passar för långa personer också. BMWs vara eller ej i en Dala7a. I den frågan passar jag. Det jag vet är att Volvo B230 med tex M47 är lätta att installera i ramen.

På bilderna verkar du ha tur dvs ramen är ännu inte pulverlackad. Det bara en fördel.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Är bra sugen, men har ett litet problem på vägen bara!

Måste övertala regeringen här hemma först..

Men ett gått försök ska jag allt göra!!

Link to comment
Share on other sites

Jag som har byggt en Dala7 kan varmt rekommendera dessa, det finns dock en del saker att tänka på.

Att SFRO 1 är gjord är riktigt bra, dock skulle jag kolla om Volvo 140 spimdlarna och dess spindelleder är godkännda idag eftersom du behöver göra en egen SFRO 1 besiktning.

/john

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte spindlarna som menas utan nedre spindelleden som i "original" Dala7 är en Volvo 240 led. Den blev ju "ajabaja" våren 2008. Blocket chassit är en tidigare årgång 2005 eller om det var 2007. Jag har pratat med Krull om diverse ram och bilar och nämnde att det kan kanske gå att köpa kompletta "bolt on" kit med godkänd nedre spindel från Boe i Färjestaden om han forfarande har kvar på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt det är de undre spindellederna som kan ställa till det.

Jag har ändå för mig att jag byggde på 140 spindlar för det blev lite meck när 240´s ventilerade skivor och ok skulle på.

Sen blev det inte samma gänga på hjulbultar fram som bak, eftersom bakaxeln kom från 740. vilket gjorde att man fick handla på sig dubbla satser hjulmuttrar.

Annars kan jag rekommendera Dala7, ska sticka ut hakan lite och säga att jag tycker den gick lite bättre på gatan än vad mina MK gör. Kanske är det vikten eller de 15cm i bredd och längd som skiljer, eller att motorn hade 100 fler hästar :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Bromsok fräsning är minst sagt olika. Alla = Volvo original totalt 8 stycken som jag har ordnar fräsning på. Det har varit varit varierande mått som minst 4,1 , även 4,35 och 4,63 och någon strax under 5,0.

Allt är kört i samma fräs med elektronisk mätningssystem. Det kan också vara att spindalarna har skiljt sig åt. Vem vet vi har inte provar mellen de olika utan varje spindel och varje ok kördes så de passade. Nuförtiden när nästa omgång ok skall fräsas så kör vi 4,0 direkt för att sedan prova oss fram.

Problemet vid 5,0 är att man är inne och nästan fräser i gummitätningen alternativt verkligen fräser i den.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...