Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Citat "Hellre släng en sak för mycket än en sak för lite" - detta har jag strukit ur min vokabulär!

En sak har blivit en levnadsvisdom för mej: "det jag slänger idag kommer jag att behöva i morgon!".

Denna levnadsvisdom har tidigt i mitt liv blivit ett axiom.

Som vanligt har min hustru en annan åsikt, den tänker jag av hänsyn till mänskligheten inte offentligöra.

Antas

Erfaren

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Antas: --- det jag slänger idag kommer jag att behöva i morgon!". --- Visst kan det hända men hellre köpa / byta / eller ordna nytt då om det skulle bli så för annars så svämmar alla utrymmen över och då menar jag allt överallt. När det är översvämmat så har man ändå inget av den enkla anledningen att man "inte hittar" för det är fullt över allt. Det är egentligen ingen skillnad mer än att man slipper snubbla.

Ut med grejorna. Såklart har det gjort en bedömning först och den kan gå fort, dvs hellre fälla än fria. Tex jag kommer inte bygga en bil med delad bakaxel = ut med allt som hör delad bakaxel till och inte är användbart längre för mig. Jag menar allt. Skulle jag ändra mig och bygga med delad bakaxel igen så är det bara att skaffa det som behövs. Fullt på hyllor och snubbla på saker = Nej Tack!

Link to comment
Share on other sites

Antas: Det lönar sig att rensa bland verkstadsinnehållet. Tackvare rensningen när jag går igenom och gör av med allt onödigt och behåller det som jag vet kommer användas sparade jag en hel del idag.

Nu har jag inte längre brist på expandrar för handbromsen och slipper därför att köpa nya. Hade aldrig hittat dessa om jag inte rensat dvs vänt uppochner på allt. Dessutom hittade jag två "slitsade plattbitar" till handbromsen. Har brist på dessa och vet vad nya kostar. Den nya modellen finns inte som "slitsad plattbit" utan är ställbar numera. Priset ställdes också rätt högt. Totalt behövdr jag 6 stycken. Nu är det två färre. Besparing alltså!

Bildbevis.

Expandermm.jpg

Fast du får såklart spara allt om du vill för din verkstad är inte min verkstad......

Link to comment
Share on other sites

För att kunna använda en del av "Hardykopplingen" i B230 - M47 drivlinan så fick jag tillverkat av en bekant en adapter mellan den och an vanlig medbringare.

Just att byta "Hardydelen" till en vanlig medbringare har visat sig vara svårt.

Det råder brist på växellådans medbringare i alla fall som det har verkat de senaste åren. Skulle någon som läser detta råka ha en eller kanske till och med två passande medbringare som kan avyttras så är jag intresserad.

Medsbringare-Hardyskiva-M471.jpg

Medsbringare-Hardyskiva-M472.jpg

Medsbringare-Hardyskiva-M473.jpg

Medsbringare-Hardyskiva-M474.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bra att ha handbromsdelar, kör dem i elektrolysbad för att rengöra, och igen för att rostskydda i inför framtiden.

Cealm7 industries borde ju kunna nytillverka plattjärn med ventilslip-urtag väl, olika urtag beroende på backarnas tjocklek :)

Link to comment
Share on other sites

Städning, städning och mer städning. Varje dag, utom tisdagar för då är det stängt, får återvinningsstationen besök för att dumpa gammalt och nytt skrot och skräp. När jag är klar blir det fint, men jag är inte klar än.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mycket gott om vinkelslipmaskiner från små till stora. Att jag har många beror på att jag inte vill byta slipskiva beroende på arbetsuppdraget. Även om originallåsmuttern oftast går rätt lätt att få loss så händer det att det ett eländigt jobb för att få muttern att släppa vid skivbyte när en skiva är slut och man måste lossa muttern.

I många år har jag känt och klämt på en SKIL låsmutter men det har inte blivit affär. 199 kr, snål? Troligen bara missunsam mot mig själv ..... Affär har det inte blivit förrän nu.

Men vilken produkt!!! Varför köpte jag inte ett par sådana låsmuttrar för flera år sedan? Nu äger jag två stycken. Lätt att skruva fast skivan och hur lätt som helst att lossa skivan. Så lätt att det nästan är löjligt.

Lasmuttervinkelslip.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Köpte en låsmutter till med "Click-funktion" till nästa stora vinkelslip. Den vinkelslipen var lite trött förut men så hittade jag uppsättningen nya kol som följde med när den var ny för några år sedan. Efter kolbytet blev det drag i maskinen igen. Den har stått ut men mycket den vinkelslipen. Går knappt att räkna upp allt.

Det var ett bra aktivitet att städa, förutom att mycket skräp försvann så hittade jag mycket saker som skall användas i 6x4-bygget. Dessutom gjorde det att jag fick in en Volvo 740 i verkstaden utan problem även fast det fanns diverse ramar därinne redan. Startmotorn på 740 bilen var lite lessen vid 19 minus = klick, klick, klick..... vid minus 14 dvs så provade jag och har sån tur att klick, klick, klick plötsligt blev att solenoiden drog och då startade bilen direkt.

Lite flytt här och lite flytt där så stod den i verkstaden. Jag tordes inte stänga av motorn innan bilen var på plats. För hur kul är det att byta en startmotor ute i minus 14C. Inget kul alls. Det är inte ens kul att byta startmotor i en verkstad heller men det är i alla fall enklare än utomhus. Nu sitter det en ny startmotor på plats som jag hade i gömmorna. Bilen startar direkt. Bra. Den skall besiktas på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Köpte en Volvo 940 -91 för 2 år sedan. När jag parkerat klart bilen inför vintern 2012/2013 och stängde av motorn så stängdes den av "helt" fast det upptäckte jag inte förrän jag skulle vintermotionera motorn.

Inte ett liv, inte en gnista, ingenting mer än möjligen surret från bränslepumpen. Provade att byta med några andra tändmoduler men inget liv.

Fick ett tips idag att vevaxelgivaren kan ställa till problem. Bytte vevaxelgivare och motorn startade direkt. Nu hade den lugn och fin tomgång och inget hopp eller ryck på andra varv. Det var lite ryckigt förut. Ibland fick man hjälpa motorn att hålla sig vid liv ibörjan när den var kall. Kan det vara så att en vevaxelgivare både kan tvärdö men den kan "bli sämre och sämre" dvs missar lite då och då tills den helt ger upp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Luftigare runt verkstaden. Observera på bild nummer 3 att en båt är strategiskt förtöjd om snösmältningen skulle bli för besvärande.

CIMG1237_zps18a216bd.jpg

CIMG1230_zps540795d1.jpg

CIMG1235_zpsca04a000.jpg

CIMG1232_zps7b30704c.jpg

CIMG1233_zps87411973.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Byggbordet/ramen jag använder är rätt stor. Onödigt stor. Nu är den på väg att inte längre vara onödigt stor utan en mer anpassad version. Vinkelslip och svets är bästa anpassningsverktygen.

Byggram1304073_zps6b208c2a.jpg

Byggram1304071_zps9b681cd5.jpg

Byggram1304072_zps492403cd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är byggramen målad, försedd med såväl hjul som fyra lyftöglor. Kanske skulle regga in byggramen istället, den har ju hjul trots allt...

maladbyggram_zps4ca50550.jpg

Link to comment
Share on other sites

Städat, (stubbavdrag).

2013-04-171_zps85c733ee.jpg

En hög

2013-04-174_zpsc62dbc6f.jpg

Bra gemensam städning grannar emellan. Mer än bil och släp tog vi bort plus en hel del ved.

2013-04-176_zps692d62a9.jpg

Rent och bra vilket gör att myggen skall blåsa bort. ANNARS!

2013-04-177_zps2ea850d4.jpg

Rymligt så nu ska jag kunna flyga med modellplan och quadcopter utan att behöva lämna tomten men ändå ha några hektar flygplats tillgängling . Kommer säkert fastna i kvarvarande träd? Gjorde det för 10¨år sedan på holmen ute på gärdet. Ett 20 mter högt träd. Fastnade 15 meter upp. Suck. Efter hämtning av verktyg och lite jobb blev trädet 20 meter långt istället. Då var det mycket lättare att nå planet som faktiskt höll höjd- och längdtransformeringen.

2013-04-178_zps18cb07b4.jpg

Del av städutrustning

2013-04-173_zps77c93fc9.jpg

Resten.

2013-04-172_zpsfc44fab3.jpg

Resten del 2.

2013-04-175_zps235802d5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Du har inte missat så mycket faktiskt inte jag heller även om Cobror är helt ok som bilar. Den 13 maj 2012 så sålde jag Cobran. Det var troligen för mycket kaross för mig.

Cobra

Link to comment
Share on other sites

En av killarna där jag normalt handlar däck råkar också köra Volvobilar på olika former av banor. En fördel för mig som vill få liv i en B230 med fördelaren direkt på kammen baktill på motorn. Aktuell motor har heller ingen vevaxelgivare vid svänghjulet vilket är bra jsut nu.

Jag skall samla ihop alla trassliga kabelhärvor och alla styrboxar jag har och ta med till gummiverkstaden. Med lite tur kanske han kan hjälpa mig att hitta rätt saker om jag nu har rätt saker dvs inte behöva byta axel till oljepumpen till en som har kugghjul till vertikal fördelare. Vertikalfördelare var huvudlinjen tills för några timmar sedan. Jag har till och med tagit bort locket över hålet där fördelaren skall sitta och kikat ner i tomrummet där ett drivkugghjul helst skulle sitta.

Link to comment
Share on other sites

Svetsar bärarmsfästen nu på bakaxel nr1. Svetsar en del på ena sidan fortsätter på andra och sedan får allt kallna i omgångar. Tillsist bilr nr1 klar då är det dags för nr2. När den är klar är det väl lika bra att fixa nr3. Bärarmsfästen finns det gott om. 1,6 meter svets minst på var bakaxel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Varför kan det inte vara enkelt utan måste vara krångligt?

Volvo 740 och Volvo 240 bakaxlar har inte samma håldelning på "brickan" som håller fast yttre hjullagren. Det vet jag nu. För att få rätt rideheight på en 740 axel har jag två plåtar som är borrade och axeln skruvas mot. Plåtarna står sedan mot byggramen. Då blir det rätt "rideheight" automatiskt. Principen syns på cirka sid 4 i min CealmSeven V8 tråd.

240 axeln håldelning gör att jag måste räkna om och borra nya hål i plåtarna när jag trodde det var bara att bulta fast och bygga.

Link to comment
Share on other sites

Bygget går vidare.

Plåtarna som håller bakaxel nummer 1 är omborrade så de numera även passar Volvo 240 axel utöver Volvo 740 som de ursprungligen var borrade för. Det är enkelt med plåtarna att ställa in en bestämd rideheigt. Det är lätt att mäta in bakaxeln eftersom höjden är fast i förhållande till byggramen dvs underkant ram. Jag behöver bara hålla rätt på måtten i längsled, sidled samt att bakaxeln har korrekt vinkel dvs 90 grader mot ramens längsled. Det tar inte många minuter att mäta in.

Ser kanske lite ovanligt ut med dubbla bakaxlar på en Sevenbil men det kommer nog bli en riktig "hit" eller så förblir det bara ovanligt.

2013-05-051_zps11e7e910.jpg

2013-05-054_zps2004c1df.jpg

2013-05-052_zpsc025174a.jpg

2013-05-051_zps11e7e910.jpg

2013-05-055_zpsff553634.jpg

2013-05-053_zpsda29099a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Antingen band eller separata piggkedjor. Piggkedjor är enklast men band är tuffare. Svårt val.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat punkta övre bärarmarna till 6x4. Jag byggde en jigg för att få bärarmsröret och hylsan att på samtliga fyra bärarmar att hamna på samma sätt och med samma mått samt vinkelrätt och bra. Det tog inte många minuter att fixa jiggen och punkta ihop det hela. Det är bra att ha lite grova grejor i "järnförrådet". Grovt är formstabilt. Det passade direkt med vinkelprofilen som hade 7mm gods samt plattjärnet med 10mm gods.

Obs sista bilden är bara en principbild, bärarmsröret är tex inte Tubeemiter-slipat.

Bararmar2_zps6e342138.jpg

Bararmar1_zps3fd171d4.jpg

Bararmar3_zpse67f8749.jpg

Bararmar4_zpsb4bb631e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Samtliga fyra övre bärarmar är svetsade till 50 procent. Den delen som håller V70 bussningen och sitter mot bakaxelfästena är klar. Andra änden med uniballs är kvar att svetsa. Fast innan det är möjlgt att svetsa måste de gängade fästen jag köpte hos Sellholm anpassas något. Skall svarva bort 0,6mm då passar de i bärarmsrören.

Håller på och ekiperar upp bilarna med däck. Prognosen var 16 däck, hittills avklarat är 8 stycken. Två till imorgon och sedan i närtid 6 stycken till 6x4 bilen. Då blir målet nått dvs 16 styck.

Link to comment
Share on other sites

Svarvning klar så nu kan fästena för M12 uniballs som skall in i bärarmsrören svetsas fast. Vi pressade också in bussningarna i rörhylsorna. Det gick åt en del kraft men med olja och en stor press så gled bussningarna på plats. Planerat kontruktionen för växeln mellan drivaxel nr 1 och drivaxel nr2. Den får jag tillverkad när der så blir dags.

Eftersom jag inte satt in någon bild på det som är gjort kan jag heller inte vara säker på att det är gjort....för bild = finns = gammalt LocostSweden-forum-ordspråk.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken om båda axlarna har drivning, och hur det kommer att lösas :) Ska du fortsätta genom andra axeln (första bakaxeln) ut till tredje?

Link to comment
Share on other sites

jol: Jag drömmer om att ha en lika fin konstruktion som i inlägg 793 ovan men jag får nöja mig med en betydligt enklare konstruktion. Det blir en simpel remväxel ut från bakaxel nr 1 vidare via en sidställd axel och en ny remväxel till bakaxel nr2. En fattigmansvariant av inlägg 793......

För mig är det viktigaste att få en siffra skiljt från 1 (ett) i registreringspappren vid rubriken "Antal drivande axlar bak". där skall det stå 2 (två). För det finns ingenting i VVFS 2003:22 eller någon annanstans som jag hittat som avgör hur mycket kraft som måste tillsättas bakaxel nr 2 för att den skall "anses drivande". En remväxel överför inte så mycket. B-rem 160 mm skiva 4000 r/m = under 7kW. Kollade i tabeller igår för just den uppgiften.

Men roligt (hoppas jag)!

Vem vet, bilen kanske blir helt värdelös på väg och det kommer jag hinna prova för om det är så när verkligheten kommer ifatt då finns människan bästa vänner att tillgår Vinkelsliparna redo och vips har jag en vanlig ordinär Sevenbil med en bakaxel och en framaxel om jag kapar rätt......

Fast jag har konstruktiosidéer om den skulle bli för "bånglig" med en styrradie på hiskeliga 15 meter eller så......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här kommer bildbevis så de övre bakre bärarmarna verkligen finns. Kan även nämna att gummibussningarna är "produktutvecklade" hos tillverkaren numera. Förut köptes de med en avfasad kant som skulle underlätta ipressningen. Numera säljs de utan avfasningen som i praktiken innebär att köparen måste själv fixa en avfasning. Nu gick det fort att göra i svarven. Utan avfasning skulle det knappast gå att pressa in bussningarna på ett bra sätt. Olja och en kraftfull press löser det mesta.......

CIMG1586_zpsf0d0793b.jpg

CIMG1588_zpse0f83540.jpg

Ps för den som undrar varför jag har så många gummibussningar så är svaret att det är inte alla heller. Till en 6x4 går det åt mycket bussningar plus att de även räcker till en bil till.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skall byta kam på motorn till 6x4 bilen.

Gav inte mer än 200kr för denna fina "ekonomikam" Reklamen sa att den gav "fantastiska" ventiltider som avsevärt ökar motorns prestanda. Oberoende tester hade visat på uppemot 70 procent högre effekt jämfört med en originalkam.

CIMG1591_zpscdead726.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Så är det nog för skall man tro Drake så har jag knappt det ens en gång men det låter riktigt rätt det du skriver.

Hmm det kanske inte är en trimkam ändå fast försäljaren var mycket övertygande. Jag får leta, det kan finnas andra hål i motorn som "min fina kam" passar i. Återkommer om jag hittar något.....

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...