Jump to content

Motorproblem


Recommended Posts

Hej allihop! Har problem med min C20xe. Den går bra när jag startar men när jag belastar så börjar den gå väldigt illa, låter som den går på 2-3 cylindrar. låter jag den gå på tomgång en stund så försvinner felet men kommer tillbaka så fort jag gasar igen.

Det enda jag gjort sen i höstas när den gick bra är att jag tagit bort orginal bränsletryckregulator och satt på en justerbar. Tror ni det kan va fel på den?

Tacksam för alla ideer.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

nummer 1. mät upp bränsletrycket. original på din motor ska va 2,5 bar utan vacuumslang inkopplad.

inte under det. det är inte heller säkert att (om du har köpt en btr med mätare) den mätaren stämmer.

det låter som att den inte får bränsle.

Link to comment
Share on other sites

Känns som ett bränsle problem och tack för era bra tips. Får koppla på en extra mätare och kolla trycket. Kanske är som Thomas säger att den visar fel. Hursom helst så öppnade jag fördelarlocket och det var ingen vacker syn, korroderat och bränt som f*n.

Om det är fler som har tips att komma med så är jag tacksam.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

Visade sig att jag inte hade nån komp i 4:ans cylinder. Ena avgasventilen har slagit i kolven så ventilen läcker. Frågan är varför? Har nån svag minnesbild av att jag hört talas om problemet på C20XE förut. Nån som vet? Trist om man sätter ihop och det händer igen.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

ja det är noga att inte sätta kamrem fel. och om man lyfter på kammarna och ventiltryckarna och monterar ihop det igen så kan tryckarna ställa sig i ett läge som öppnar ventilen mer än vad den ska. motorn bör då vila ca 1 timme så tryckarna sjunker ihop. jag har samma motor och när jag demonterar så har jag gjort som så att 1:an i tdc sedan fram 90 grader till då står alla kolvarna på halva höjden i cylindrarna och då kan inte ventilerna krocka med nån kolv. där har jag gjort nya märkningar. sedan har jag original märkena att göra dubbelkoll mot. men innan start så måste man försiktigt dra runt motorn med hylsa på veven så man känner att det är fritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

2 ventiler hade slagit i kolven och blivit lite skeva. Tydligen är de här motorerna otroligt tighta reden från fabriken så om man varvar för hårt så kan det hända att det slår ihop fast kammen är rätt inställd. Beror tydligen på att ventilen inte hinner undan i tid. Nu gjorde jag rent ordentligt från sot och skit och sen ställde jag in kammarna enligt ENEM:s mått.

Verkar funka bra och bilen känns betydligt piggare än förut.

Naturligtvis drog jag runt motorn efter jag hade bytt remmen förra gången för att va säker på att den gick fri men va hjälpte det när jag ställt efter orginal märkena.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...