Jump to content

Störtbågar?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag vill ha dubbla störtbågar á la Audi TT speedster. Jag vill ha RF men inser att det kanske inte bara är att svetsa fast i min stålkonstruktion. Jag har svårt att få till en platta som bultas då jag har en lite annorlunda övre konsruktion med dubbla övre ryggstöds rör som mäter 10 cm mellan ytter liggande sida vid sida.

Kan jag få rör gjorda i RF och svetsa fast i svartstål bakom stolarna? Kan det hålla eller kräver de olika teknik som kräver special svetsning?

Tacksam för svar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen krav på störtbåge/ar?

Om inte så kan det väl knappast finnas några krav på svetsningens utförande annat än att det sitter fast ordentligt?

Link to comment
Share on other sites

Hej Stigge

Nej det har du rätt i men om man vill att den håller och man inte blir av med huvudet i en roll kan det vara bra med rätt svetsmetod så att den håller nu när jag vill ha en.

PS- jag kommer förbi med pengar för förlängarna så fort jag får ut hojen från reparation och snön har gett sig av.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag vill ha dubbla störtbågar á la Audi TT speedster. Jag vill ha RF men inser att det kanske inte bara är att svetsa fast i min stålkonstruktion. Jag har svårt att få till en platta som bultas då jag har en lite annorlunda övre konsruktion med dubbla övre ryggstöds rör som mäter 10 cm mellan ytter liggande sida vid sida.

Kan jag få rör gjorda i RF och svetsa fast i svartstål bakom stolarna? Kan det hålla eller kräver de olika teknik som kräver special svetsning?

Tacksam för svar.

/Fredrik

Problemet när man svetsar fast rostfritt i svartstål är att det kommer börja att rosta, visst kommer det hålla ändå. Men hur stiligt är det med polerade störtbågar som har rostangrepp längst ner

Det finns särskild övergångstråd att använda när man svetsar svart mot rostfritt, det näst bästa är att använda rostfri tråd. Använd dock inte vanlig svart tråd, det kommer att spricka.

Men jag är av den åsikten att går det att svetsa så går det bannemig att bulta, visst kommer plattorna bli special men det är bästa lösningen.

Några bilder på hur din ram ser ut?

Kanske går att komma med några tips.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Men utan rejäla strävor bakåt/nedåt från bågarna och till en riktigt stadig fästpunkt i ramen ser åtminstone jag det som tämligen utsiktslöst att bågarna har någon livräddande effekt.

Mina bågar är till exempel endast funktionsdugliga som ögonfägnad. Och med mitt tempo i trafiken och i konbanan är risken att köra omkull knappt mätbar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...