Jump to content

Runda katalysatorer


Jonte

Recommended Posts

Uppsala Avgasteknik AB var jag inne till för någon vsen och letatade efter kattar. DOm hade en runt som var ca 40 cm lång och 15 i diameter (kanske)

Skulle kosta antingen 400kr eller 4000kr vet inte vad som är rätt:) vad tror du?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte heller ha en oval kat. Rund och i slät rostfritt vill jag ha. Dock så känner jag en som jobbar på en skrot som tar hand om rester från de provbilar som tillverkas i volvos fabrik i stan. Där brukar det komma in stora lådor med kattar från C70, och han skulle fösöka fixa en sådan åt mig.

Link to comment
Share on other sites

3 st kanske:) om dom kommer lådvis... :)

Det var en katt med 100 st i vad nu enheten heter. 100 st hål i katten så fullflödes var det nog. 200 i en vanlig va?

Jo 4000 låter mera rimligt men dyrt ändå tycker jag det är ju liksom bara lite plåt:)

Link to comment
Share on other sites

Men hur många kompressormatade corrado har det skrotats? Golfarna är lite vanligare, men det får nog ändå vara krockade bilar om man skall hitta dem på skroten. ;Men med lite tur är det ingen omöjlighet.

En ren tanke som slog mig bara. Jag vill ha en snyggare kat, men den måste inte nödvändigvis vara rund. Men jag vill ha den i slät, rostfri plåt, och inte någon ful, pressad rostande plåt. Därför undrar jag om man kan bygga ett hölje av rostfri plåt, och sedan trycka i katten i? Eller tål den inte det om man tänker på värmeproblem och så?

Vad gäller C70 kattar skall jag se hur många jag kan fixa, men det kan ta ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Skall ni inte köra med något värmeskydd framför katalysatorn och ljuddämparen? Med tanke på att den blir några hundra grader varm vill inte jag placera ett naket ben mot den när jag står och spänner mig brevid bilen på sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett annonser i tidningen LAND, Prenumererade på den för ett tag sedan, och där var det nån som sålde katalysatorer bland reklamen. Kommer inte ihåg priserna men jag har för mej att det var från 995:-....Han annonserade i varje tidning då, ska se om jag kan hitta nån gammal tidning´där hemma...

Link to comment
Share on other sites

Skall ni inte köra med något värmeskydd framför katalysatorn och ljuddämparen? Med tanke på att den blir några hundra grader varm vill inte jag placera ett naket ben mot den när jag står och spänner mig brevid bilen på sommaren...

ähhh.....man får väl lära sig efter några touchar :D

Link to comment
Share on other sites

Kan man besiktiga Locosten med katalysator även om motorn/Donatorn inte är typad med kat?

I mitt fall så har jag en Volvo B23 från 84 utan kat...

Vad är det mer än själva katalysatorn som krävs för att slippa miljöavgiften?

Link to comment
Share on other sites

Kan man besiktiga Locosten med katalysator även om motorn/Donatorn inte är typad med kat?

I mitt fall så har jag en Volvo B23 från 84 utan kat...

Vad är det mer än själva katalysatorn som krävs för att slippa miljöavgiften?

Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden. Jag kommer själv att bygga till dessa grejer till en motor som inte från början är gjord för det.

Link to comment
Share on other sites

Kan man besiktiga Locosten med katalysator även om motorn/Donatorn inte är typad med kat?

I mitt fall så har jag en Volvo B23 från 84 utan kat...

Vad är det mer än själva katalysatorn som krävs för att slippa miljöavgiften?

Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden. Jag kommer själv att bygga till dessa grejer till en motor som inte från början är gjord för det.

Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden :blink: :blink:

Jo...jo... Så var det !!!!... Det här är något som är helt nytt för mig! :ph34r:

Men du kanske kan hålla mig uppdaterad när du kommit dit i bygget? :D :D

Link to comment
Share on other sites

Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden  :blink:  :blink:

Jo...jo... Så var det !!!!... Det här är något som är helt nytt för mig!   :ph34r:

Men du kanske kan hålla mig uppdaterad när du kommit dit i bygget?  :D  :D

sök så hittar du mina gamla inlägg i ämnet

jag skickade in lite mail från naturvårdsverket och lite annat i denna diskussionen

på en annan tråd där ämnet var uppe

Link to comment
Share on other sites

Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden  :blink:  :blink:

Jo...jo... Så var det !!!!... Det här är något som är helt nytt för mig!   :ph34r:

Men du kanske kan hålla mig uppdaterad när du kommit dit i bygget?  :D  :D

Det som krånglar till alltihop är lambdastyrningen. Att motera dit en kolkanister skall inte vara några problem och inte att stoppa dit en kat heller. Men när man stoppat dit lambdasonden så måste ju insprutningens styrsystem veta att den sitter där, och anpassa blandningen efter det.

På en B23 från 84 antar jag att du har K-jet mekanisk insprutning. Om det inte är förgasare? Hur som helst är det inte helt enkelt att anpassa ett sådant system till att fungera ihop med lambdan. Hade jag varit i ditt ställe så hade jag nog betalt 7000kr, och struntat i alltihop. Om du inte känner för att modifiera motorn rejält förstås. :) Själv har jag L-jet elektronisk insprutning på min motor, och kommer att få den godkänd med annan styrbox, samt en del annat småpill.

Link to comment
Share on other sites

Det som krånglar till alltihop är lambdastyrningen. Att motera dit en kolkanister skall inte vara några problem och inte att stoppa dit en kat heller. Men när man stoppat dit lambdasonden så måste ju insprutningens styrsystem veta att den sitter där, och anpassa blandningen efter det.

På en B23 från 84 antar jag att du har K-jet mekanisk insprutning. Om det inte är förgasare? Hur som helst är det inte helt enkelt att anpassa ett sådant system till att fungera ihop med lambdan. Hade jag varit i ditt ställe så hade jag nog betalt 7000kr, och struntat i alltihop. Om du inte känner för att modifiera motorn rejält förstås. :) Själv har jag L-jet elektronisk insprutning på min motor, och kommer att få den godkänd med annan styrbox, samt en del annat småpill.

Jag förstår.....

Jag kommer att ha en förgasarmotor så det förbättrar inte möjligheterna för en kat, inst.

det kanske är bättre att spara ett tag till och betala de 7000 kr som krävs.... :(

Link to comment
Share on other sites

Det som krånglar till alltihop är lambdastyrningen. Att motera dit en kolkanister skall inte vara några problem och inte att stoppa dit en kat heller. Men när man stoppat dit lambdasonden så måste ju insprutningens styrsystem veta att den sitter där, och anpassa blandningen efter det.

På en B23 från 84 antar jag att du har K-jet mekanisk insprutning. Om det inte är förgasare? Hur som helst är det inte helt enkelt att anpassa ett sådant system till att fungera ihop med lambdan. Hade jag varit i ditt ställe så hade jag nog betalt 7000kr, och struntat i alltihop. Om du inte känner för att modifiera motorn rejält förstås. :) Själv har jag L-jet elektronisk insprutning på min motor, och kommer att få den godkänd med annan styrbox, samt en del annat småpill.

Jag förstår.....

Jag kommer att ha en förgasarmotor så det förbättrar inte möjligheterna för en kat, inst.

det kanske är bättre att spara ett tag till och betala de 7000 kr som krävs.... :(

Men det är fortfarande fullt möjligt att bygga om motorn. Men det är som sagt en hel del jobb med det...

Link to comment
Share on other sites

Var inne på micro tidigare i dag om frågade vad dom skulle ta för en rund sportkat. 7900kr:) Dyrt.

Förklarade vad det är jag byggder och han trodde att en katt från audi 80 88-90 "någon gång" skulle passa den var rund och hade snygga fasade kanter...

Någon som har en audi där hemma som kan kolla hur den ser ut:) Dom hade ingen hemma och vill inte beställa någon... Annars så åker jag till audi på måndag och kollar men skulle helst slippa det.

Link to comment
Share on other sites

Kolla vad jag hittade när jag la mej på alla fyra och kollade under svärmorsbil:)

Det är 2" system så den är väldigt liten och behändig...

Det en Toyota Yaris -04 en 1,3 iof men den skulle passa bra på en seven tror jag:)

Renar en katt mycket sämre om den kommer från en 1,3 och ska in i en 2,0

borde väl bara gå lite sämre. Eller?

post-3-1077473108.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helst ska ju allt vara snyggt men lägger hellre ut 4000kr på en snygg kat än att tex kroma motordetajer m.m. för att det ska vara snyggt när man öppnar motrhuven. Så känner jag nu när jag har en pinto:)

Skulle jag därimot ha en "snygg" motor så väntar jag en månad till och lägger ner mera pengar på det också:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...