Jump to content

spårvidd/Väghållning


peza

Recommended Posts

Hurvida man skall ha lika spårvidd fram som bak är en mycket komplex fråga, som hänger ihop med bilens övriga konstruktion och balans.

Om du tittar på produktionsbilar så har de flästa en spårvidd somm är större fram än bak, mycket sammanhängande med att de flästa bilar är framtunga och därför behöver ta mer krägning fram.

En annan sak är att en bil blir mer kursstabil (understyrd) om spårvidden är bredare fram.

Jag tror att om man bygger med ganska lika egenskaper i fram och bakvagn, och ganska lika viktfördelning så kan det vara lämpligt att bygga med ganska lika spårvidd. sen skadar det ju inte att ha möjlighet att balansera över/under-styrning på olika vis när man kan börja prova ut bilen.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. jag är helt grön på detta så hoppas jag inte frågar allt för uppenbara saker.. :)

hur mycket påverkar spacers ?? säg att man sätter på 20 cm spacers (överdrivet för att förenkla lite..) vad händer med väghållningen då ?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Generellt så ökar du sidogreppet, men förmodligen så blir framvagnsgeometrin riktigt "besynnerlig" ;)

Ökar du spårvidden på en axel så gör du att den ger större krängningsmotstånd, utan att minska i grepp, vilket gör att bilen kränger mindre, vbilket avlastar den andra axeln så den får bättre grepp.

Link to comment
Share on other sites

..dessutom blir det en större hävarm mot styrningen vilket medför mer slag i ratten vid ojämt underlag. Den större hävarmen inverkar också på fjädringen som blir ngt mjukare. Castervinkeln borde bli fel också. Rent spontant känns det som man måste minska den vid stora spacers men jag kan ha fel. Ja, det händer nog en himla massa konstigheter om man sätter dit riktigt feta spacers. Man blir gråhårig av att försöka lista ut vad som händer, så jag bollar frågan vidare till nästa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...