Jump to content

Slammrande lyftare opelmotor c20xe


Recommended Posts

Jag har problem med min motor som låter illa. Det rasslar ordentligt om ventilerna. Jag har hällt i omegas rengöring. Tömt ur och bytt olja och filter. Ny olja 5-40w. Lät fortfarande illa. Plockade ur alla lyftare, lät dom ligga i bensin över natten. Rengjorde och fyllde dom med olja och monterade tillbaka. Låter fortfarande illa. Dom kändes bra när jag fyllde dom tycker jag. Vet inte riktigt hur dom ska kännas men dom blev stummare / fjädrade lite med olja i sig. Nån som har nåt förslag på vad jag ska göra härnäst.

Tänkte testa att byta olja och filter till 10-40 halvsyntet. Annars får jag köpa nya på ebay. Där kostar dom 67 pund för 16st.

Hjälp.

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Om de låter så är det backventilen i lyftarna som inte tätar.Ibland hjälper Omega eller annan rengörningsvätska.

vissa billiga på Ebay är inte i topp kvalite. Treechii brukar vara bra.Original är INA fabrikat.

Om du har en lös lyftare och dänger den mot en bräda med tryckkolven neråt så kommer den ut och då är det lättare att kolla upp backventilen och även rengöra den.

Oftast är det nån smuts som fastnat i backventilen. Ibland så blir det bättre efter ett tag med ny olja (det innehåller tvättmedel) Ibland blir det bättre att köra lite hårt med motorn så den får varva på lite.

Om du har fördelare på den så gäller det att O-ringen på fördelaraxeln är ok för annars så läcker olja o oljetryck ut där.

Har du byggt om och tagit bort fördelaren eller kör med kammar för fördelare och inte har nån så får du inget tryck i kamaxeln eller tryckrna för då är det hål i bakkant på kammen o olja sprutar där.

Jag har XE motor och har plockat en del med dem.

Thomas S.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Jag har okej oljetryck. Läcker inget vid fördelaren heller. Jag tog isär alla tryckare och tryckte in kulan så den sög in bensin, pumpade alla flera gånger. Sen pumpade jag ut all bensin och torkade och droppade olja och tryckte in kulan och droppade i olja och det kändes som det blev tryck i dom. Sen fyllde jag "kopparna" och återmonterade alla.

Ska lyfta på kamkåpan i och se om det är nån tryckare som glappar.

Ska testa att byta olja och köra motorn ett bra tag, hoppas det blir bättre då.

Link to comment
Share on other sites

Du ser inte på utsidan av motorn om det läcker vid fördelaraxeln där den går in i kamaxeln.

då måste du köra utan ventilkåpa och det skvätter en hel del.

Det kan ta en bra stund att lufta ur lyftarna när motorn går. stäng av den o starta några ggr för är det mkt luft och man stänger av o startar igen så brukar det skynda på processen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Måste bara skriva att efter att ha testkört några gånger idag så plötsligt tystnade motorn. Kändes som magi.

Så skönt. Plus att jag har fått till riktigt bra återgång på styrningen. Kanondag.

SFRO2 nu på onsdag. Nervöst redan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...