Jump to content

Peter V

Forumdeltagare
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Volvo-motor S/V40 2.0T -00 (B4204T2) 6000 mil, helt komplett med turbo och alla boxar och aggregat. Lämplig för egna byggen då den har alublock och 160hk original, byte av kompressorhus och uppgradering av programvara ger uppåt 250hk. Denna är från fas I och har bättre kolvar och stakar än fas II, bra om man vill trimma. Pris 8000:-, skickas ej. Finns i Skåne. Skicka PM eller skriv här.
  2. Här är en ritning jag hittat på nätet om du inte hunnit beställa redan... Mvh Peter
  3. Det beror väl på hur bråttom du har och hur mycket pengar det får kosta, jag har bestämt mig för att bygga så mycket som möjligt själv, dels för att det ska bli så billigt som möjligt och dels för att jag vill lära mig saker och utvecklas. Jag pluggar just nu så tror det kan bli lagom så, då kan man bygga efterhand man får ihop pengar. Däremot om det inte hade varit för att jag pluggar så hade jag nog kunnat tänka mig att köpa ett färdigt chassi mest för att få bilen färdigt snabbare. För min del ligger en del av utmaningen i att bygga så billigt som möjligt... Angående att våga så kan det ju inte bli värre än att saker går åt helvete.. då är det bara att göra om och göra rätt så lär man sig samtidigt även ifall det känns tungt just då :)
  4. Då borde det ju bli bra om man bygger efter McSorleys "7+4"-ritning? Den är ju 4" bredare än bokchassit. Om du vill får du gärna maila bilder till mig: peter.vighagen@telia.com
  5. Hur bred är den i förhållande till bokchassit? Jag ska också bygga med Sierra-axel.
  6. Har samlat på mig lite fler frågor om det är någon som har lust att hjälpa mig: -Efter att ha kollat upp lite mer så verkar det som man kan använda navspindlarna från Forden också om man köper "svampar" till dem som man fäster övre leden i. Funkar detta bra i så fall? -Om man använder fordens bakaxel måste man bredda chassit om man utgår från bokchassit? Verkar finnas olika meningar här, alternativet kan ju vara att korta axlarna men det kanske bara är bra med ett bredare chassi. -Har laddat hem och skrivit ut McSorleys ritningar eftersom han ska ha rättat till vissa fel som finns i bokchassit. Stämmer dessa ritningar eller innehåller de också fel? -Har läst att man kan använda navspindlarna från en framhjuldriven bil till bakvagnen, dock kan man få problem med bump-steering pga det fixerade styrstaget. Hur löser man detta, eller är det ett försumbart problem? Funderar på att köpa rören och kapa upp dem på en gång i en verkstad med en kallsåg som jag kan få tillgång till. Det borde ju underlätta en hel del jämfört med kapning med vinkelslip eller dylikt. Därför är det ju viktigt att ritningarna stämmer. Tacksam för hjälp!
  7. Har funderat lite mer... Jag har en ford sierra -87 ståendes med kass motor som jag hade tänkt att sälja för en väldigt billig peng (fint skick förutom motorn), men det slog mig att den är ju kanske inte helt fel att använda som donatorbil nr2. Efter att ha forskat lite så verkar det som att jag kan använda i alla fall bakaxel och växellåda, navspindlarna kanske inte är så lyckade dock efter en snabb titt på dem. Det verkar som det är ett vettigt alternativ med typ 9 lådan för att den ska vara lagom stor och modifierbar, och dessutom kan man köpa en sprängkåpa för ca 2000:- i england så att den passar direkt på motorn. Opel Omega lådan kan också vara ett alternativ om man får tag i en billigt. Någon som vet vad de kan ligga på ungefär? Någon som är lite mer Sierra-kunnig som vet om det funkar bra att använda den som en donator och i så fall vad man mer kan plocka från den? Det är en vanlig 2.0 SOHC "Laser". Jag forskar vidare men uppskattar alla tips och råd!
  8. Peter V

    Byggboken

    Vet inte vilken du menar men antagligen någon av dessa: SFRO bygghandbok -> http://www.sfro.com Ron Champions "How to build a sportscar for £250, and race it!" -> http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...ALGHMH59BU9B7UA Adlibris är kanske inte det billigaste men Bokus var dyrare sen orkade jag inte kolla mer :) Hoppas det var det du menade! Mvh Peter
  9. Oops den var visst gammal... kanske inte så konstigt att han inte fått sålt den än :)
  10. Hmm vad ska detta likna egentligen, jag är ganska ny på området men detta ser ut som en genetiskt defekt Seven-replika. :icon_blink: http://www.blocket.se/view/5380540.htm?cal...&l=0&c=1&city=0
  11. Trevligt med alla svar! Det verkar inte som jag är helt fel ute i alla fall, angående växellådan så tror jag att man kan använda sig av vissa lådor från Rekord/Manta 1.8, Omegan som ni nämner, eller en kraftigare från Senator/Monza men den är nog inte lika vanlig. Dessa ska nog passa rakt på i princip men det finns även en del andra Opel-lådor som kan passa med lite modifiering. Jag räknar inte med att kunna genomföra bygget för 11000:- för då blir det nog inte så bra, men om jag kan få den körbar för kanske 30000:- så hade det varit kanon. Sedan vill man ju ha snygga fälgar, r-däck, trim, snygg lack osv men det kan man ta senare i så fall när man får råd. Nu har jag i alla fall beställt boken "How to build... £250", väghållningsboken och SFRO-boken har jag redan så det är bara att börja läsa :) Förresten har vi ju hela kadetten som donatorbil, skulle man kunna använda t ex bromsarna från den? Vad finns det för vanliga stötdämpar-kit att välja på och hur mycket kostar de ungefär? Mvh Peter
  12. Hej, upptäckte precis det här stället när jag började forska lite om Locost/Super 7 bilar. Har inte riktigt tänkt i de banorna innan men när jag såg ett väldigt snyggt bygge nere på banan i Malmö igår så blev jag riktigt sugen. Saken är den att jag och en kompis har en Opel GSI 16V motor (C20XE) som sitter i hans gamla kadett som vi vill göra något kul med. Vi har dessutom skaffat turbo och intercooler till den men det är ett senare projekt. Jag tror att denna motorn skulle kunna passa bra i ett Locost-bygge, dock vet jag inte riktigt vilken låda osv men det finns säkert bra alternativ. Problemet just nu är att jag pluggar och kommer nog att göra ett bra tag framöver, så budgeten är ju väldigt begränsad. Jag/vi kommer att vilja göra så mycket som möjligt själva både för att hålla kostnaderna nere men framförallt för att lära sig och ha roligt. Det är ingen större brådska med att det ska bli färdigt, naturligtvis så fort som möjligt men det blir nog pengarna som kommer att bestämma. Den största frågan är hur mycket det kommer att kosta ungefär? Vi kommer som sagt att göra så mycket som möjligt själva och motor har vi redan (iofs kanske inte den största kostnaden). Varför väljer man att bygga en Locost? Är det för att det finns färdiga ritningar på chassi och hjulupphängningar osv och därmed mycket enklare än att hitta på något själv? Beprövad konstruktion så att säga. Mitt mål med bygget är att få en så rolig bil för pengarna som möjligt, dvs praktiska egenskaper och utseende är sekundärt, fast de kan bli riktigt snygga! Tacksam för hjälp! Mvh Peter
×
×
  • Create New...