Så där då har man konstaterat några saker.
Plockade ur motorn ur bilen, började att ta lös toppen, fanns inga tecken på skador.
Lyfte av cylindrarna och då visade sig felet på motorn ganska snabbt.
2 st vevstaks lager har skurit och roterat i vevstaken, därav det hamrande / knackande ljudet i motorn.
Fortsatte att plocka isär motorn för att se ifall det fanns några fler fel att hitta, hittade inga mer fel.
Började räkna på hur mycket det skulle kosta att slipa om vev alternativt hitta en begagnad vev.
Jobb plus delar, lager, 2 st vevstakar, packningar m.m. skulle hamna mellan 8-10 000:- beroende på vars man köper alla delar.
Har funderat nu i några veckor, letat lite olika alternativ. Andra motorer m.m.
Hittat en Yamaha R1 som var krockad men motorn hade klarat sig.
Tog beslutet att köpa den, förhoppningsvis så landar den hos mig i mitten av nästa vecka.
Kommer att sälja iväg den gamla motorn i delar eller paket om någon är intresserad, vev och vevstakar är det ända som har anmärkningar.