Sonett7 Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Nu har vi haft tentamen på vår "prototyp"! :D Var nere i Malmö hos Andreas Wilson (mycket trevlig kille - kan klart rekommendera honom!). Fick lite småpunkter som vi skall åtgärda. *Extra förstärkning på det bakre fästet till övre bärarmen fram. Våra chassiinfästningar hamnade lite långt bak på röret. *Extra förstärkning på hållaren till styrväxeln *Slipa av lite kanter på chassiinfästning som är för nära den övre bärarmen bak. Risk att det tar i när gummibussningen fjädrar... *Se till att bussningarna till diffklumpen alla är av samma storlek - annars fjädrar de olika och kan medföra att diffklumpen bryts sönder vid kraftiga rörelser. *Försöka fixa större avstånd mellan chassi och svänghjulskåpan. Vi har bara 10mm, men de rekommenderar minst 15mm. Inga större problem alltså! :thumbup: Nu kan tillverkningen av de andra ramarna börja! :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Spännande.... :) Vill också!!! Har nästa bokat tid för besiktning om två v :) då ska ni få se på anmärkningar!!! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Grattis! Det var lite intressanta anmärkningar, om man kan säga så. :) Kan du fixa en bild på fästet som skulle förstärkas? Om det räcker med 15mm mellan kopplingskåpa och chassi så borde det väl räcka med lika mycket mellan kardan och kardantunnel (om man har delad bakaxel så klumpen sitter fast alltså)? Det var ju bra att veta, för man vill ju inte slösa bort dyrbart utrymme på kardantunneln i onödan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted June 9, 2004 Author Share Posted June 9, 2004 Grattis!Det var lite intressanta anmärkningar, om man kan säga så. :) Kan du fixa en bild på fästet som skulle förstärkas? Om det räcker med 15mm mellan kopplingskåpa och chassi så borde det väl räcka med lika mycket mellan kardan och kardantunnel (om man har delad bakaxel så klumpen sitter fast alltså)? Det var ju bra att veta, för man vill ju inte slösa bort dyrbart utrymme på kardantunneln i onödan. Tack! :) Jag kan tyvärr inte lova att jag hinner ta några bilder den närmaste månaden - sticker iväg till England på jobb och kommer inte hem förrän mitten på Juli :( Angående avståndet mellan kardan och kardantunnel så får du kolla hur plats dina knutar tar och sedan försöka uppskatta hur mycket motorn kommer att röra sig. Tänk även på att kardantunneln också ger styrka åt chassit så om du gör den för liten blir bilen klenare! Ett litet tips som vi fick av Andreas var att försöka ha gummibussningarna till motorupphängningen i samma höjd som vevaxeln. Har man motorupphängningen för lågt ner får man väldigt stora vridpåkänningar i dessa pga motorns vridmoment och höjden på motorn! Frågan är bara hur man gör detta på ett snyggt sätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.