Jump to content

Första SFRO-besiktningen gjord!


Recommended Posts

Nu har vi haft tentamen på vår "prototyp"! :D

Var nere i Malmö hos Andreas Wilson (mycket trevlig kille - kan klart rekommendera honom!). Fick lite småpunkter som vi skall åtgärda.

*Extra förstärkning på det bakre fästet till övre bärarmen fram. Våra chassiinfästningar hamnade lite långt bak på röret.

*Extra förstärkning på hållaren till styrväxeln

*Slipa av lite kanter på chassiinfästning som är för nära den övre bärarmen bak. Risk att det tar i när gummibussningen fjädrar...

*Se till att bussningarna till diffklumpen alla är av samma storlek - annars fjädrar de olika och kan medföra att diffklumpen bryts sönder vid kraftiga rörelser.

*Försöka fixa större avstånd mellan chassi och svänghjulskåpan. Vi har bara 10mm, men de rekommenderar minst 15mm.

Inga större problem alltså! :thumbup:

Nu kan tillverkningen av de andra ramarna börja! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Det var lite intressanta anmärkningar, om man kan säga så. :) Kan du fixa en bild på fästet som skulle förstärkas?

Om det räcker med 15mm mellan kopplingskåpa och chassi så borde det väl räcka med lika mycket mellan kardan och kardantunnel (om man har delad bakaxel så klumpen sitter fast alltså)? Det var ju bra att veta, för man vill ju inte slösa bort dyrbart utrymme på kardantunneln i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Det var lite intressanta anmärkningar, om man kan säga så. :) Kan du fixa en bild på fästet som skulle förstärkas?

Om det räcker med 15mm mellan kopplingskåpa och chassi så borde det väl räcka med lika mycket mellan kardan och kardantunnel (om man har delad bakaxel så klumpen sitter fast alltså)? Det var ju bra att veta, för man vill ju inte slösa bort dyrbart utrymme på kardantunneln i onödan.

Tack! :)

Jag kan tyvärr inte lova att jag hinner ta några bilder den närmaste månaden - sticker iväg till England på jobb och kommer inte hem förrän mitten på Juli :(

Angående avståndet mellan kardan och kardantunnel så får du kolla hur plats dina knutar tar och sedan försöka uppskatta hur mycket motorn kommer att röra sig. Tänk även på att kardantunneln också ger styrka åt chassit så om du gör den för liten blir bilen klenare!

Ett litet tips som vi fick av Andreas var att försöka ha gummibussningarna till motorupphängningen i samma höjd som vevaxeln. Har man motorupphängningen för lågt ner får man väldigt stora vridpåkänningar i dessa pga motorns vridmoment och höjden på motorn! Frågan är bara hur man gör detta på ett snyggt sätt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...