hammarn Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 Jupp, nu skall rookien börja det riktiga jobbet. Har tillbringat allt för lång tid med att slakta min gamla 740 för att få plats med bygget. så jag är himla byggsugen nu och på semestern skall svetsröken stå tät. Så det är 740 motor och låda och en bakaxel från 965 som är spikat Jag började med att skruva ihop ett knippe pinnar från byggmax (råplan 23x19) enligt boken och när jag trädde pinnarna runt motor och låda så ........ ja det blev lika fint som att stoppa "fatboy" i en fiat127. och min fina bakaxelbrygga en komplett med kompositfjäder bara fyra bultar och så dämparna riktigt smutt vore det men en halvmeter för brett pärkelä också. Nån vänlig själ som gjort nåt liknande som kan bidra med lämpliga mått på ändringar för detta måste ju nån ha ?? Nån som har lämpliga ritningar på mod för IRS?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Hej och Välkommen! :D Du väldigt förståndig som skaffar delarna innan du börjar på ramen, det spar en massa extra jobb. Det finns ritningar på lite större ramar hos McSorley (länken finns även under "Ritningar" i meny till vänster). Många bygger efter de här ritningarna och måtten stämmer till skillnad från de i boken. Kardantunneln får du bygga efter lådan. En del Volvo-lådor smalnar inte av och det kan bli lite trångt vid pedalerna men med en dm extra på bredden går det bra. Några riktigt bra IRS-ritningar tror jag inte det finns ute. McSorley har en för väldigt smal (39") ram och det finns en del material på Locost7. Tiger Racinghar gett ut en bok med en konstruktion som ska vara ganska dålig. Samtliga är för Sierra-diff. Färdiga bryggor är ofta bli lite för klumpiga i en 7:a, har inte en aning om hur 965:ans brygga ser ut. Dessutom brukar man vilja ha golvet betydligt lägre än på Svenson-bilar vilket kan ger problem. Du har inte råkat ut för något som är olösbart. Har du frågor eller vill bolla ideer så är du välkommen, det är (bla) sån't det här stället är till för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hammarn Posted June 7, 2004 Author Share Posted June 7, 2004 Hej och Välkommen! :D Du väldigt förståndig som skaffar delarna innan du börjar på ramen, det spar en massa extra jobb. Det finns ritningar på lite större ramar hos McSorley (länken finns även under "Ritningar" i meny till vänster). Många bygger efter de här ritningarna och måtten stämmer till skillnad från de i boken. Kardantunneln får du bygga efter lådan. En del Volvo-lådor smalnar inte av och det kan bli lite trångt vid pedalerna men med en dm extra på bredden går det bra. Några riktigt bra IRS-ritningar tror jag inte det finns ute. McSorley har en för väldigt smal (39") ram och det finns en del material på Locost7. Tiger Racinghar gett ut en bok med en konstruktion som ska vara ganska dålig. Samtliga är för Sierra-diff. Färdiga bryggor är ofta bli lite för klumpiga i en 7:a, har inte en aning om hur 965:ans brygga ser ut. Dessutom brukar man vilja ha golvet betydligt lägre än på Svenson-bilar vilket kan ger problem. Du har inte råkat ut för något som är olösbart. Har du frågor eller vill bolla ideer så är du välkommen, det är (bla) sån't det här stället är till för. Har kollat på mcsorley's ritningar nu och jag skulle förstås vilja ha en kombination :) hans variant med 4+22(tror jag han kallade den) vore ju vettig om han förlängt motorrummet men man får ju inte allt gratis här i världen så man får nog ta och installera ett cad prog (hans ritningar var ju inte dumma) Den irs du pekade på var ju inte speciellt detaljerad, jag har dock vagt för mig att jag sett nått nån stans, skall glutta mera (och spara URL'erna man hittar) bryggans mått är ungefär 40*20 tum dvs samma bredd som chassiet. Skall kolla lite mer på höjd ochså då det ju finns risk för att det inte finns plats för tank eller båge! Tänk om det fanns ett modulsystem för bygge av en 7'a !! och bara svetsa ihop moduler för dom olika donatorbitar man använder det skulle ju kunna bli en industri ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 det ända jag gjorde för att få plats me en B234F var att öka bredden med 1dm.. då passa bakaxeln och motorn slank ner som en ål i badkaret :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hammarn Posted June 8, 2004 Author Share Posted June 8, 2004 det ända jag gjorde för att få plats me en B234F var att öka bredden med 1dm.. då passa bakaxeln och motorn slank ner som en ål i badkaret :D tack det var bra att veta skall skriva ut ritningarna till mcsorley + 4 då !! har även hittat mer info om IRS (ritning bara inga formler) på det finns även en hemsida med nån som har pressat ner en turbo ochså men det som står beskrivet är bara att bredden är 1160mm(45,6") skall fråga honom lite mer specifikt om måtten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Tror du missade länken (väldigt nyfiken ;) ) Det finns några fel i boken som har beskrivits flera ggr förut på listan, de flesta undviker du med McSorleys ritningar. Det vanligaste: Över A-armen enligt boken ger en castor på under 3 inte 5.7 som angets. Enklaste åtgärden är att dra övre fästena 20mm bakåt. Men då hamnar det främre fästet långt ut på röret, FA och FB bör alltså luta mer bakåt och J vara lite kortare. Måttet 76mm (sid 49, 51 o 52 2:a uppl.) bör alltså var runt 100 - 110mm. Vet inte om McSorley har fixat det här. Och om du ändå ska ändra: Bokramen är låg, lite lägre än orginal Lotus-ramen faktiskt, en del har problem att få in fötterna. Så några cm extra på höjden gör inget. Bilens total höjd ökar ju inte men den blir bekvämare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hammarn Posted June 9, 2004 Author Share Posted June 9, 2004 Tror du missade länken (väldigt nyfiken ;) ) Det finns några fel i boken som har beskrivits flera ggr förut på listan, de flesta undviker du med McSorleys ritningar. Det vanligaste: Över A-armen enligt boken ger en castor på under 3 inte 5.7 som angets. Enklaste åtgärden är att dra övre fästena 20mm bakåt. Men då hamnar det främre fästet långt ut på röret, FA och FB bör alltså luta mer bakåt och J vara lite kortare. Måttet 76mm (sid 49, 51 o 52 2:a uppl.) bör alltså var runt 100 - 110mm. Vet inte om McSorley har fixat det här. Och om du ändå ska ändra: Bokramen är låg, lite lägre än orginal Lotus-ramen faktiskt, en del har problem att få in fötterna. Så några cm extra på höjden gör inget. Bilens total höjd ökar ju inte men den blir bekvämare. Jag skrev in länken men den försvann tydligen här är den (för irs) georgecushing.net tack för felinfon, skall kolla detta och höjd också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 LA och LB kan var lite knepiga att få till måtten på utan CAD. Det här kan vara till hjälp om man vill ändra ramen som jag beskrev tidigare. LA oc LB är identiska fast den ena sitter uppochner och bakofram :blink: , så det behövs egentligen bara en ritning. Här är det två beroende på hur man vill tillverka dom. Hinner inte förklara närmare hur ritningarna ska läsas nu, fråga gärna om något är oklart. Ritning om man har standard höjd och LC tillbakaflyttad 25mm. LA_LB__25.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Oj glömde ritningen :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 (edited) Nu då....... Ritning om man har 25mm högre ram och LC tillbakaflyttad 25mm. Men använd ellre nästa ritning ;) LA_LB__25__25.pdf Edited June 10, 2004 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 10, 2004 Share Posted June 10, 2004 Där gick det lite för fort.... :oopsx: Glömde att korrigera för infästningspunkterna till A.armarna. FU måste också flyttas (in!) lite så det är en god ide att vänta med dem (FU) tills man sätter dit A-armsfästena. Detta gäller även bokramen då det finns ett annat :icon_blink: litet fel som kan ställa till en del besvär (finns beskrivet i annan tråd). LA_LB__25__25_corr.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted July 11, 2004 Share Posted July 11, 2004 Hej!Jag byggde min ram 1200 mm bred(Bredden på spånskivan,mycket lätt att mäta in och spänna fast profilerna),samt förlängde ramen 100 mm(50 mm i sittbrunnen,30+20 i motorrummet).Jag är 195 cm lång och sitter kalas trots att jag har hängande pedaler.Jag har gamla Recaro-stolar från en Camaro.Med lite modifiering gick de i. Bortsett ifrån att jag missade övre fästena till bärarmarna(fel caster,fick bygga nya armar med uni-balls,som kan shimsas med brickor),så gav det mesta sig själv under byggandet.Man märkte om en bit blev för kort eller en vinkel inte stämde. Jag har köpt dala7:s plast,men skall kapa noskonen 100 mm på bredden. Lycka till! :thumbup: mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted July 11, 2004 Share Posted July 11, 2004 Nu då.......Ritning om man har 25mm högre ram och LC tillbakaflyttad 25mm. Men använd ellre nästa ritning ;) Du har möjligtvis ingen ritning på om man ska höja 50 mm? Har nämnligen legat sömnlös i dagar och funderat hur man gör med L-delarna, om man ska vinkla mer etc. Eller ska jag helt enkelt ta L-delarna från McSorley 7+442 och oroa mig för hur det blir med bärarmsinfästningarna sedan? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted July 11, 2004 Share Posted July 11, 2004 Finns en nu :) fortfarande för bokbredd och och taunusspindlar. 25mm bakåt kan vara lite klent på en så hög ram vill du ha mer så hör av dig. Hoppas du kan sova gott nu. LA_LB__50__25.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted July 11, 2004 Share Posted July 11, 2004 Finns en nu :) fortfarande för bokbredd och och taunusspindlar. 25mm bakåt kan vara lite klent på en så hög ram vill du ha mer så hör av dig. Hoppas du kan sova gott nu. I natt kommer jag sova gott vill jag lova ;) Dels för ritningen (tackar tackar) och dels för att jag fick tag på ett set sprillans nya GAZ dämpare till bilen för £140 i England ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.