ducatimdriver Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 Som ett litet apendix till alla välmenande förslag i denna spalt för felsökning mm. Tycker jag det kunde vara roligt att berätta om en liten och rolig episod under samma tema. Året var 1985 i slutet på maj månad och vi var ett trevligt gäng motorcyklister som äntligen efter flera års planerande var på väg till Isle of Man en liten ö i engelska kanalen där det som bekant körs motorcykeltävlingar sedan många år tillbaka på något som bara kan betecknas som bonastigar. På vägen genom Danmark träffade vi på en stillastående motorcyklist som sedan visade sig vara motorjournalist på en av våra stora motortidningar i Sverige. Han körde nu på den absolut nyaste värstingbiken från en av våra stora österländska tillverkare. Det var ju första gången vi så en nästan livslevande Suzuki GSX750R så vårt interesse var självklart ofantligt stort. Han hade tydliga problem med att motorcykeln bara gick ett tag varefter den gradvist började gå sämre och slutligen stannade helt varefter den igen gick att köra efter en kvart dock med samma beteende där den slutligen stannade igen. Förslagen var många till varför den strulade med allt ifrån värmeslagg, vatten i förgasare till dålig kondition och dold farthållare och någon till och med inbillade sig att någon österländsk förbannelse nog satt i förgasarna då dessa var av den nya och högst atypiska sorten sk. Flatslide och dessa då knappast kunde var bra att nyttja på något som nästan liknade en motorcykel. Gudarna ska veta att journalisten var mycket sliten när vi äntligen efter något 10talet stopp och en i det närmaste helt isärplockat motorcykel äntligen lyckades halka ombord på färjan i Esbjerg. Efter lite mat och några välplacerade öl på båten lyckades vi äntligen diskutera os fram till en lösning på problemet. En polare påstod till och med att han direkt viste vad felet var men inget sa då han tyckte det var en lagom sträcka att köra mellan rökpauserna. Problemet var faktiskt inga riskorn som fastnat i hovudmunstycket utan egentligt väldigt banalt en liten väska! Jovist en väska. Karlen hade en tankväska som ströp den lilla luftslangen överst på tanken. Problemet löstes enkelt med att placera väskan på baksätet istället. Värre var det nog med journalistens självförtroende efter denna högst anmärkningsvärda men ändå nedtystade händelse. Ingen kan minnas något skrivet ord om händelsen när testresultatet äntligen redovisades. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.