Anders.Lj Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Hej på er! Var ett tag sedan jag var inne på forumet men nu så är bygget igång igen efter aldeles för mycket frånvaro. Jag har en fråga gällande Opel omega diffen som jag har står i garaget. Är det någon som har en Omega diff i sin bil? Har ni behållt längden på drivaxlarna eller är de kapade några centermeter? Bilen blir 132cm mellan hjulinfästningarn är det bra eller dåligt :unsure: Har ni monterat drivlina först och sedan bärarmar eller tvärt om? :unsure: Blev så jäkla osäker när svetsen kom fram.... Tacksam för svar! Quote
LUPUS Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Har omega diff, men bilen på lack så jag kan inte mäta. Har dock allt i original bredd på min bil. Värt att komma ihåg är att axlarna är lika långa och därmed måste diffen sitta i mitten detta gör att kardan offsettas har jag för mig 3,5 cm åt höger, bra att tänka på i tunneln , hela min motor sitter för övrigt dessa cm offsett, mer plats för mina 45or och lite bättre vikt fördelning. Quote
Anders.Lj Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Nu i helgen ska jag ge mig på att svetsa som en galning.. Har blästrat och lackat Diff, Axlar, Spindlar och lite smått o gott. :) Min fråga är ju nu HUR i hela världen ska man få allt att sitta i rätt vinkel och på rätt platts?? Ska även svetsa fästen för Hjulupphängning och dessa är ju Rätt så vigtiga att de sitter rätt.. Någon som har några bra tipps/erfarenheter??? Mvh Anders Quote
Anders.Lj Posted September 25, 2011 Author Posted September 25, 2011 Lupus: Har du någon bild på hur du löste fästena för Omega diffen? Behöver den vara avlastad med gummi bussningar eller kan man bulta fast diffen rakt på ramen (tänkte på vibrationer osv)? Flyttade du hela kardantunneln 3,5cm åt höger för att få plats med hela drivlinan? Ni andra med omega diff får gärna svara ni med :) Dags att ta en rond i jobbverkstan igen :515: Fabrikation.... Quote
LUPUS Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Lupus: Har du någon bild på hur du löste fästena för Omega diffen? Behöver den vara avlastad med gummi bussningar eller kan man bulta fast diffen rakt på ramen (tänkte på vibrationer osv)? Flyttade du hela kardantunneln 3,5cm åt höger för att få plats med hela drivlinan? Ni andra med omega diff får gärna svara ni med :) Dags att ta en rond i jobbverkstan igen :515: Fabrikation.... Bilder finns nog någonstans men det är ganska enkelt. 1, Jag skruva min diff stumt, pga dedion rör använder jag bara de 4 övre fästena, kan du använda det bakre är det ju lättare 2, satte diffen helt i mitten = kardan stång offset + motorn offset 3, då kardan kommer lite åt höger kolla detta noga då du gör tunneln kan bli lite trångt mot passagerar sätet om du planerar att använda även hardy skivan, kör du utan den är det nog inget problem, jag körde omega hela vägen med 2 stycken hardy skivor utan kardan knut och utnyttja att jag kunde placera motorn lite mera åt höger , underlätta att få plats med turbo osv . Nackdel med hardy är ju att den inte tar några större vinkel fel = noga med att rikta in allt, fördel att man inte får riktigt så jobbiga drivline ryck , hoppas det är det som kommer få min drivlina att hålla i längden 4,bygg bakvagnen lika bred som orginal omegan så finns det alltid reserv delar på drivaxlar och minimalt med problem. 5...........kommer inte på med Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.