Mr Dirkschneider Posted June 3, 2004 Share Posted June 3, 2004 Är det nån som vet om det finns någon sida som har tekniska-data (hk o vikt) på olika motorer? Menar inte bara på Ford utan skulle vara kul med olika motorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted June 3, 2004 Share Posted June 3, 2004 Tyngd på motorerna blir svårt, men på mekonomens hemsida kan man se hur många kilowatt olika motorer är på, och sedan är det bara att räkna om i fall man helre vill ha det i hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted June 3, 2004 Share Posted June 3, 2004 För allmänbildningens skull: 1 kW = 1,34 hk 1 hk = 746 W (0,746 kW) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Dirkschneider Posted June 4, 2004 Author Share Posted June 4, 2004 Hittade lite vikt info på några motorer. Ford Crossflow 1597cc 110Kg Pinto 1996cc 135Kg Zetec 1796cc & 1988cc 115Kg Zetec SE 1596cc 81Kg Duratec 1999cc 97Kg Vauxhall (Lika med Opel) XE 1998cc 120Kg Rover K-Series vet inte vad den motsvarar här i Sverige. 1396cc 1589cc 1796cc 100Kg Toyota 4-AGE 1597cc 100Kg Uppgifter från engelska Which Kit Car tidningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 Måste ju i sammanhanget nämna: Swift GTi 1300 DOHC 55 kilo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 hmmm Yamaha R1 ~ 62kg incl v.låda. /Bo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 Måste ju i sammanhanget nämna:Swift GTi 1300 DOHC 55 kilo Jag vet inte om det har besvarats tidigare, men finns det någon användbar växellåda som passar rakt på, eller måste man tillverka en adapter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 OT. ;) Min 323 mazdalåda är ombyggd men jag träffade en kille igår som skulle bygga bil nummer två nu och denna gång med Swiftmotorn kopplad till en Fordlåda, tyvärr frågade jag inte vilken... ska se om jag kan få tag i honom. Han håller till i Södertäljetrakten. Kolla även tråden om Tommys köp av Sylvan som har en femväxlad låda bakom en Swift motor vet dock inte heller vilken låda som gömmer sig där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 OT. ;) Sorry :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 OT. ;) Min 323 mazdalåda är ombyggd men jag träffade en kille igår som skulle bygga bil nummer två nu och denna gång med Swiftmotorn kopplad till en Fordlåda, tyvärr frågade jag inte vilken... ska se om jag kan få tag i honom. Han håller till i Södertäljetrakten. Kolla även tråden om Tommys köp av Sylvan som har en femväxlad låda bakom en Swift motor vet dock inte heller vilken låda som gömmer sig där... Det sitter en Suzuki SJ 413 5 växlad låda på Swift-motorn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 Måste ju i sammanhanget nämna:Swift GTi 1300 DOHC 55 kilo Jag vet inte om det har besvarats tidigare, men finns det någon användbar växellåda som passar rakt på, eller måste man tillverka en adapter? Min Striker med Swiftmotorn kommer att väga under 500 kg ! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Mazda 13B utan insug och koppling, dock inklusive svänghjul: 92kg (Enligt en på SWR som svarade när jag frågade.) Det var en från en FC utan turbo som ger 145 hästar. Lite OT: Hur mycket väger en växellåda tro? En femväxlad med alu-hus? På ett ungefär? 25-30 kilo eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.