Jump to content

Identifiering av motor.


janne85

Recommended Posts

Hej alla locostare..har märkt att det finns en hel del kunskap om fords motorer på detta forum..

Har möjlighet att få en 1,8 flexifuel motor från en volvo s40 -06:a helt gratis..dock så e de lagerknack på den motorn och varken autoexperten,mekonomen eller volvo säljer nya lager..volvo säljer komplett bottendel men de e inte ekonomiskt försvarbart :P.

Vad jag har förstått så e den flexifuelmotorn i volvo en fordmotor från början och då e min fråga vilken fordmotor som jag kanske kan köpa lager från??

Info om motorn:

Helaluminium

1,8 liter

16 ventiler

kamkedja

står man bakom motorn(om man tänker sig den rakställd) så sitter insug på vänster sida och grenrör på höger..

Nån som har nån ide vilken fordmotor som delar kan köpas från??

Ska se om jag kan fixa bilder tills senare.

Tanken va att om de går att renovera den till vettig peng så va planen att bygga en locost med den motorn..

//Janne Ullström

Link to comment
Share on other sites

Hoppla, det låter som att det skulle kunna vara en 1,8 Duratec?

Burton har ram- och vevstaks-lager till den där.

http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford/ford-duratec-he/kk3481.html

Om du inte är intresserad av den så är jag... :hypocrite: ;)

P.S. Att göra om den motorn till bakhjulsdrift kräver ny sprängkåpa, ny kopplingsfunktion, ny sump och lite annat smått och gott. Så, just nu är inte Duratecarna de billigaste motorerna att göra locost på. En Pinto eller Zetec installation kostar i dagsläget en spottstyver jämfört med Duratec.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Min tanke va också att de e en duratec..för vad jag har kunnat läsa mig till så har zetecen kamrem och grenröret på vänster sida??men ska försöka få några bra bilder på den och ladda upp så kanske de e lättare att se vad de e för nått..

visste inte att de va så mycke jobb att använda en duratec..då kanske den blir till salu istället för en överkomlig summa :o

Link to comment
Share on other sites

Det är en duratec. Som du sa så har zetec grenrör på vänster sida. Duratec höger. Och även kamkedja / rem stämmer. Sen satt den ingen zetec i Volvo Vad jag vet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med föregående talare ang Duratec/Zetec. Hade jag vetat det jag vet i dag så hade jag behållt Zetecen och inte konverterat till Duratec.

Hade jag lagt dom pengarna jag la på konverteringen på att trimma zetecen så hade det blivt en riktigt rackarrökare till motor.

Sen bör du nog kolla på den motorn om den har en massa balansaxlar som man vill koppla ur. Vet att Mazda-modellerna av duratec har sånt trams.

Link to comment
Share on other sites

Okej...tack för alla svar...

Va bara en tanke att använda den men om de e krångligt och dyrt så blir de nog att gå på volvodelar för de kan jag få tag i billigt :P

Men tack för alla svar än en gång..

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Hade jag vetat det jag vet i dag så hade jag behållt Zetecen och inte konverterat till Duratec.

Micael, vad gjorde du och ungefär vad landade kalaset på?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att hela kalaset gick på 30k.

Det jag gjorde var att jag bytte till mig två rasade maskiner som jag jag byggde en fin av. Dock köpte jag nya kolvar (standard), ringar, lager, vattenpump, etc.

Sen köpte jag beggat tråg, svänghjul, slav, sprängkåpa samt startmotor. I och med att svänghjulet(stål) krävde racingkoppling så var jag tvungen att köpa en AP-racing koppling (läs dyrt).

Innan hade jag vajerkoppling, nu var jag tvungen att gå äver till hudraulisk, så det blev en huvudcylinder, behållare och lite slangar.

Sen blev det ett nytt insug, luftfiter, fuel rail, spridare samt grenrör (svetsade ett). Den gamla generatorn fick inte plats så det fick bli en annan mindre (beggad) och lite remdetaljer (spänrullar, rem,etc)

Oljefiltret fick inte plats så det fick jag flytta bort, och då behövdes nya oljeslangar samt oljefilter hållare.

Kylslangarna passade inte så det blev en ny uppsättning av dom också.

Givetvis fick jag bygga om motorfästena också.

Tror det var allt.

Det kanske hade gått och göra billigare, men inte med många tusen.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...