Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, hopp!

Bygget går lite småtrögt just nu, mest av pekuniära skäl. Funderar dock på kardanfångares utformning och krav.

Behöver man ha en ring vid både främre och bakre knuten? Måste kardanfångaren utformas som en ring eller räcker det om man förstärker kardantunneln lokalt med lite grövre plåt?

Jag har en tanke att använda ett snitt av en gammal C02-handbrandsläckare eftersom den verkar vara gjord av sömlöst rör i tryckkärlskvalitet, ytterdiametern är 109 mm och tjockleken är 3 mm. Däremot vet jag inte om detta stål är mjukt eller sprött men jag tänkte att man kanske kunde svetsa fast det i en krage av 3 mm "vanlig" plåt. Skulle detta kunna godkännas?

post-1688-0-52220500-1292749558_thumb.jpg

Lägg gärna upp lite bilder på hur ni har löst det så man får lite inspiration.

Posted

Det finns inget krav på en kardanfångare. Däremot är det vettigt att ha en stark kardantunnel som även den kan motstå en fritt roterande kardan. Varför inte plussa på med två kardanfångare också. Skulle kardan gå sönder av någon anledning är det bra om den håller sig inom kardantunneln tills allt slutat snurra. Kroppen är ju trots allt inom närområde för kardan.

Ett rundbockat plattjärn med 3 eller 4 mm gods fungerar bra. Det finns lite olika varianter att titta på i forumets trådar. Även Volvo Amazons band som håller bakaxen kvar på bilen vid lyft över rallykrön fungerar. Någon sorts starkt, väldigt starkt, band vävt band. Finns att köpa hos Agenturaffären i Örebro. Jag har den modellen med band på CealmSeven. CealmSeven V8´s kardantunnel är en pansarkryssar-kardanfångare i sig med 5 mm stålplåt och triangulering med 30x30x3. I botten, så kardan inte ramlar ner, har jag 30x3mm rör tvärs över. Tre stycken sådana rör.

Som sagt inga krav men skydden höjer byggarens seriösstatus hos SFRO och Bilprovningen.

Posted

Hej,

det är ju bra om ringen är så trång som möjligt.

Ta bara till så att rörelsen får plats och att delarna går att montera.

Jag har 3st separata fångringar. Den främre är kombinerad med lagerhållaren.

Den bakre är inte tillverkad ännu, men ska var delbar så att kardanen går att montera även då bakaxeln sitter på plats.

Så här ser den mittre ut. Stagad på fyra ställen och tillverkad i 3 x 30mm plattjärn.

post-2913-0-48385300-1292766325_thumb.jpg

/ Peter

Posted

Tja, finns det inga specifika krav så har man ju utrymme att vara lite kreativ. Jag siktar på en ring fram och en bak, en medbringare i högerskinkan vet vi ju alla hur ont det gör..

Posted

Tänk på att kardaner av typen som V8-or har och även vissa Ford rad-4-or med splines har gör kardanfångarjobbet en extra dimension som inte kardanfångaren med säkerhet kan ta hand om.

På en Volvo kardan med medbringare i båda ändar är det lättare för även om något händer och medbringaren "ställer sig i ytterläge" så når inte den så långt utanför tunneln. Till och med tunneln själv kan säkert klara av den typ av brott i de flesta fall och kardanfångaren blir lite "grädde på moset" som skydd och för SFRO mfl att titta på.

Men splineshylse kardaner är från knuten räknat rätt lång och om den glider ur eller något annat otäckt samt ställer sig tvärs så kan den nå utanför tunneln med lätthet trots att kardanfångaren fullgjort sitt uppdrag med ett MVG. Det är väl möjligen bara i CealmSeven V8 som den får ge upp eftersom hela tunneln är en enda stor kardanfångare. I mer vanliga bilar så är tunneln klädd med 1 eller 1,5 mm Al och det ger inte ens motstånd.

+

Summan blir att man gärna bör säkra kardantunneln med en plåt vid växellåda och bakaxel som förutom "skinkskydd och höftledsskydd" även kan fungera som fäste för säkerhetsbältet och hindra splinesknuten att vispa runt. Eller lägg en lämplig horisontellt rör som hindrar splinesdelen av kardan att vispa ut åt sidan.

Hur jag har gjort syns i mina byggtrådar.

Posted

Snåla inte på kardanfångaren!!!

Jag hade ingen, för mig slutade det bra men det kunde gått riktigt illa.

Min växelspaksförflyttare lossnade och skadade kardanen som sen förde liv därunder... se bilder

post-19-0-78048600-1292831140_thumb.jpg

post-19-0-92919900-1292831734_thumb.jpg

Växelspaken, det som är kvar..

post-19-0-81266900-1292831766_thumb.jpg

Så här såg bränsle och bromsrören ut, kan nämna att bakre broms inte fungerade efteråt

post-19-0-20586300-1292831236_thumb.jpg

Här försökte delarna att ta sig ut.

post-19-0-72568500-1292831316_thumb.jpg

Slutnota:

Växellåda, avbruten på mitten

Kardan, knutkors söndersmulat

Bränlserör, läckte mycket (det var bensin överallt då jag har pumpen bak)

Bromsrör, tillplattat och läckte som ett såll

Växelspak med tillhörande länkage, stora delar borta och söndersmulat

Ramen, ok men behövde mätas upp och lackas om

Elsystem, nya kablar behövdes genom kardantunneln

Aluminiumpaneler, kan ni se på bilderna (dom är riktade)

Posted (edited)

Måste ha låtit som om fan själv stod och knackade på? :blink:

Edited by Kilkenny
Posted (edited)

Hej!

Svenska Bilsportförundet säger i sitt Sportvagnsreglemente att man skall ha en ring 360* runt en längsgående kardan,

max 150 mm från främre knutkors. Det är dock inte obligatoriskt om man har stålgolv.

Kan ju vara bra att veta om man någon gång skulle vilja ta ut en vagnbok.

//

JEK

Sportvagnsreglementet

Edited by Panzer
Posted

Svante: Då tänkte jag kanske rätt på pansarkryssaren kraftiga kardanfångar tunnel.....

--- Elsystem, nya kablar behövdes genom kardantunneln ---- Tänkte kanske rätt här med på mina Sevenbilar. Jag har elen ovanpå tunneln. Kanske en ovanlig placering av el men jag gillar den.

Posted

Svante: Då tänkte jag kanske rätt på pansarkryssaren kraftiga kardanfångar tunnel.....

--- Elsystem, nya kablar behövdes genom kardantunneln ---- Tänkte kanske rätt här med på mina Sevenbilar. Jag har elen ovanpå tunneln. Kanske en ovanlig placering av el men jag gillar den.

Jag har elen på ena sidan och broms + bränsle på den andra.

Hade elfel till baklamporna efteråt så jag fick laga lite kabel... Troligen var det delar från växelspaken som klippt av sladdarna.

Höll på att köra om en polsk Opel Kadett, låg på nästan varvstopp på 3an och när jag växlade upp till fyran så vek sig spakstället neråt och gick in i kardanen, så dom flesta skadorna är från spaktället som slogs sönder. Hela stället bygdes om så nu använder jag en styrled som växelspak, funkar kanonbra.

post-19-0-93161700-1292848672_thumb.jpg

Posted

Ruskiga bilder, jag kommer verkligen att ha dem på näthinnan när jag bygger kardanfångare. Sällan har mina mjukdelar känts så sårbara som nu..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...