family guy Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Hej, hopp! Bygget går lite småtrögt just nu, mest av pekuniära skäl. Funderar dock på kardanfångares utformning och krav. Behöver man ha en ring vid både främre och bakre knuten? Måste kardanfångaren utformas som en ring eller räcker det om man förstärker kardantunneln lokalt med lite grövre plåt? Jag har en tanke att använda ett snitt av en gammal C02-handbrandsläckare eftersom den verkar vara gjord av sömlöst rör i tryckkärlskvalitet, ytterdiametern är 109 mm och tjockleken är 3 mm. Däremot vet jag inte om detta stål är mjukt eller sprött men jag tänkte att man kanske kunde svetsa fast det i en krage av 3 mm "vanlig" plåt. Skulle detta kunna godkännas? Lägg gärna upp lite bilder på hur ni har löst det så man får lite inspiration. Quote
cealm Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Det finns inget krav på en kardanfångare. Däremot är det vettigt att ha en stark kardantunnel som även den kan motstå en fritt roterande kardan. Varför inte plussa på med två kardanfångare också. Skulle kardan gå sönder av någon anledning är det bra om den håller sig inom kardantunneln tills allt slutat snurra. Kroppen är ju trots allt inom närområde för kardan. Ett rundbockat plattjärn med 3 eller 4 mm gods fungerar bra. Det finns lite olika varianter att titta på i forumets trådar. Även Volvo Amazons band som håller bakaxen kvar på bilen vid lyft över rallykrön fungerar. Någon sorts starkt, väldigt starkt, band vävt band. Finns att köpa hos Agenturaffären i Örebro. Jag har den modellen med band på CealmSeven. CealmSeven V8´s kardantunnel är en pansarkryssar-kardanfångare i sig med 5 mm stålplåt och triangulering med 30x30x3. I botten, så kardan inte ramlar ner, har jag 30x3mm rör tvärs över. Tre stycken sådana rör. Som sagt inga krav men skydden höjer byggarens seriösstatus hos SFRO och Bilprovningen. Quote
Thornad Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Hej, det är ju bra om ringen är så trång som möjligt. Ta bara till så att rörelsen får plats och att delarna går att montera. Jag har 3st separata fångringar. Den främre är kombinerad med lagerhållaren. Den bakre är inte tillverkad ännu, men ska var delbar så att kardanen går att montera även då bakaxeln sitter på plats. Så här ser den mittre ut. Stagad på fyra ställen och tillverkad i 3 x 30mm plattjärn. / Peter Quote
family guy Posted December 20, 2010 Author Posted December 20, 2010 Tja, finns det inga specifika krav så har man ju utrymme att vara lite kreativ. Jag siktar på en ring fram och en bak, en medbringare i högerskinkan vet vi ju alla hur ont det gör.. Quote
Drake Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Vänsterfläsket gör lika ont säger dom galna britterna. Quote
cealm Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Tänk på att kardaner av typen som V8-or har och även vissa Ford rad-4-or med splines har gör kardanfångarjobbet en extra dimension som inte kardanfångaren med säkerhet kan ta hand om. På en Volvo kardan med medbringare i båda ändar är det lättare för även om något händer och medbringaren "ställer sig i ytterläge" så når inte den så långt utanför tunneln. Till och med tunneln själv kan säkert klara av den typ av brott i de flesta fall och kardanfångaren blir lite "grädde på moset" som skydd och för SFRO mfl att titta på. Men splineshylse kardaner är från knuten räknat rätt lång och om den glider ur eller något annat otäckt samt ställer sig tvärs så kan den nå utanför tunneln med lätthet trots att kardanfångaren fullgjort sitt uppdrag med ett MVG. Det är väl möjligen bara i CealmSeven V8 som den får ge upp eftersom hela tunneln är en enda stor kardanfångare. I mer vanliga bilar så är tunneln klädd med 1 eller 1,5 mm Al och det ger inte ens motstånd. + Summan blir att man gärna bör säkra kardantunneln med en plåt vid växellåda och bakaxel som förutom "skinkskydd och höftledsskydd" även kan fungera som fäste för säkerhetsbältet och hindra splinesknuten att vispa runt. Eller lägg en lämplig horisontellt rör som hindrar splinesdelen av kardan att vispa ut åt sidan. Hur jag har gjort syns i mina byggtrådar. Quote
svante Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Snåla inte på kardanfångaren!!! Jag hade ingen, för mig slutade det bra men det kunde gått riktigt illa. Min växelspaksförflyttare lossnade och skadade kardanen som sen förde liv därunder... se bilder Växelspaken, det som är kvar.. Så här såg bränsle och bromsrören ut, kan nämna att bakre broms inte fungerade efteråt Här försökte delarna att ta sig ut. Slutnota: Växellåda, avbruten på mitten Kardan, knutkors söndersmulat Bränlserör, läckte mycket (det var bensin överallt då jag har pumpen bak) Bromsrör, tillplattat och läckte som ett såll Växelspak med tillhörande länkage, stora delar borta och söndersmulat Ramen, ok men behövde mätas upp och lackas om Elsystem, nya kablar behövdes genom kardantunneln Aluminiumpaneler, kan ni se på bilderna (dom är riktade) Quote
Kilkenny Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 (edited) Måste ha låtit som om fan själv stod och knackade på? :blink: Edited December 20, 2010 by Kilkenny Quote
Panzer Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 (edited) Hej! Svenska Bilsportförundet säger i sitt Sportvagnsreglemente att man skall ha en ring 360* runt en längsgående kardan, max 150 mm från främre knutkors. Det är dock inte obligatoriskt om man har stålgolv. Kan ju vara bra att veta om man någon gång skulle vilja ta ut en vagnbok. // JEK Sportvagnsreglementet Edited December 20, 2010 by Panzer Quote
cealm Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Svante: Då tänkte jag kanske rätt på pansarkryssaren kraftiga kardanfångar tunnel..... --- Elsystem, nya kablar behövdes genom kardantunneln ---- Tänkte kanske rätt här med på mina Sevenbilar. Jag har elen ovanpå tunneln. Kanske en ovanlig placering av el men jag gillar den. Quote
svante Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Svante: Då tänkte jag kanske rätt på pansarkryssaren kraftiga kardanfångar tunnel..... --- Elsystem, nya kablar behövdes genom kardantunneln ---- Tänkte kanske rätt här med på mina Sevenbilar. Jag har elen ovanpå tunneln. Kanske en ovanlig placering av el men jag gillar den. Jag har elen på ena sidan och broms + bränsle på den andra. Hade elfel till baklamporna efteråt så jag fick laga lite kabel... Troligen var det delar från växelspaken som klippt av sladdarna. Höll på att köra om en polsk Opel Kadett, låg på nästan varvstopp på 3an och när jag växlade upp till fyran så vek sig spakstället neråt och gick in i kardanen, så dom flesta skadorna är från spaktället som slogs sönder. Hela stället bygdes om så nu använder jag en styrled som växelspak, funkar kanonbra. Quote
family guy Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Ruskiga bilder, jag kommer verkligen att ha dem på näthinnan när jag bygger kardanfångare. Sällan har mina mjukdelar känts så sårbara som nu.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.