Jump to content

Trött Zetek..lösningar?


audimotorsport

Recommended Posts

Hej,jag köpte igår en seven replika med 105hk 1.8 zetek motor.Har bara skruvat audi tidigare så ford e nytt för mej!

Bilen skulle behöva en starkare motor och bygga turbo går ju förvisso men finns det större std fordmotorer som passar bolt on istället för 105 hästarn? Har sett tex mondeo 2.0 osv eller blir hela motorns yttermått större på dom motorerna?

Motor rummet tillåter 0 mm högre motor!

Jag tror bilen skulle behöva 150-200hk för att bli riktigt rolig på bana,rakorna blir lååååånga med 105hk!

/Peter Bollnert

Link to comment
Share on other sites

Om det är en vanligt Zetec. Så är 2.0 identisk på utsidan (förutom 2.0 stämpeln). Man får bara flytta över vattenpump, oljepump, svänghjul, etc

Notera dock att topparna skiljer i storlek i förbränningsrum.

Sen finns det en 130 hk version av 1.8, den som satt i XR3.

Zetec är en bra och billig motor att meka med. Enkel i sin uppbyggnad och ganska enkel att få upp effekten i. Dock är den ganska gammal och tung.

190-200 hästar är inga problem med lite kammar, trottelhus, och portning. Sen finns det fina kompressorkit till dom.

Själv fick jag ut närmare 190 hk ur min 2.0:a på standard kammar. Dock var den lite fixad i toppen och så.

Ovan gäller för silvertoppen, dvs dom zetecarna som har ventilkåpa i aluminium

Link to comment
Share on other sites

Kolla bara att dom inte har blåsta toppar. En vanligt förekommande problem i mondeos. Ska du ändå trimma så är det iofs inget problem. Då vill du ändå plana toppen.

Link to comment
Share on other sites

Ja,innan jag petar i en 2.0 så åker den iallafall isär för kontroll/renovering mm... såg på blocket att en fungerande mondeo blir billigare än att köpa lös motor på skroten och så har man ju dessutom möjlighet att provköra motorn om man tar en kompl bil..

Vad väljer man för tryckplatta som orkar med den ökade effekten och passar 1,8 svänghjulet? Känns som 1,8 kopplingen räcker för sina 105hk men inte mycket mer...

Link to comment
Share on other sites

jag har kört med 1.8 kopplingen utan problem med 190 hk. Men allt beror ju på hur seriös man är och hur mycket pengar man har

Gör en sökning på forumet så kommer du får mer info om zetec och kopplingar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...