Zyxx Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Hur blev det med krav på katalysator behöver vi det eller är det något som är på gång ? /Micke Quote
Jocke4U Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Mig veterligen så behövs det inte idag men då jag har ett kommande avgassystem-bygge och reg-bes planerad till vår/sommar 2011 så har jag legat lågt än så länge. Vore dock bra med info om det finns "risk" för kat-krav vid årsskiftet. Kan sådana krav komma att gälla med kort varsel samt finns det givna beslutsdatum där nya regler börjar gälla? Dvs om det är halvårsvis så vet man i alla fall vad som gäller 6 mån i förväg :) Quote
cealm Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Jag vill påstå att vi redan har reglerna men av olika orsaker hos Transportstyrelsen har det varit full engagerade med annat och inte hunnit med att inbegripa amatörbyggda bilar fullt ut än så vi amatörbilbyggare har fortfarande VVFS 2003:22 som bibel. TSFS 2010:2 blev dock godkänd som sådan redan i februari 2010. Länk och läsning i tidigare tråd. TSFS är av karaktären att den kan ges ut vilket datum som helst, finns inga krav på hel- eller halvårskiften. Dessutom är det inte ens en utgivning i vanlig bemärkelse det är bara att ett undantag tas bort för amatörbyggda bilar. Bra eller dåligt? Annorlunda i alla fall. Det är olika upplägg på gamla och nya reglerna. Nya har så många fler hänvisningar till EU dokument. Det är bara att läsa och begrunda som enskild amatörbilbyggare och sedan hoppas att SFRO som är en länk in organistionsmässigt till Transportstyrelsen verkar aktivt så bilbyggande på amatörnivå inte försvåras eller blir omöjligt i praktiken. Att förändringar sker i regler behöver inte betyda med automatik att allt blir omöjligt. men det kan betyda det..... Quote
Zyxx Posted July 25, 2010 Author Posted July 25, 2010 Har ett nytt bygge på gång så då kan man ligga lågt lite till då : ) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.