Antas Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 Hur har ni löst det med gummilisterna som rutan sitter monterad i ? Samma gäller gummilisten mellan nedre rutramen och scutteln. Finns det någon försäljare i Sverige? Quote
Jonte Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 kolla in Örebro Agenturaffär http://www.agenturaffaren.se/ Quote
Sevenup Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 Hej! Jag kommer inte ihåg vilken gummilist jag använde i alu-listen. Men jag kommer ihåg att inte glaset och gummilisten sitter helt tight i aluprofilen. Jag gissar att det är 1-665 (Örebro Agenturaffär)eventuellt har jag klippt ner höjden lite. Under den undre aluramlisten sitter en gummilist 1-717 (Örebro Agenturaffär) skruvad. Skickar med några bilder du kan kolla på. Per-Erik Quote
Antas Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 Tack för bilderna och artikelnr. Den undre listen tycks inte sluta tätt mot scutteln? Är det bara en "läpp" som tätar? Quote
Bengt Norell Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 Jag lämnade rutan till glasmästarn som satte fast den med silicon i listen. Örebro har en mjuk v-list som går att limma i skarven mellan rutramen och schutteln /Bengt Quote
Antas Posted July 8, 2010 Author Posted July 8, 2010 "Örebro", menar du "Örebro Agenturaffär"? Har du artikelnumret på den listen du nämner? Quote
Sevenup Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 Hej Listen under rutramen är artnr: 1-717 http://www.agenturaffaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=0 Den är skruvad i undre al-listen. Per-Erik Quote
Antas Posted July 8, 2010 Author Posted July 8, 2010 Tätar listen tillräckligt mot scutteln vid regn? Quote
Sevenup Posted July 8, 2010 Posted July 8, 2010 Det stämmer bra, tittar du på bild 3 se du nedre delen av vindrutan framifrån. Det tätar hyfsat, limmar man gummilisten mot scutteln blir det bom tätt. Quote
Antas Posted July 9, 2010 Author Posted July 9, 2010 (edited) Till "Sevenup". Har du böjt alu-ramlisten enl. beskrivningen i Ron Champions bok (Build your own sportscar....)? Jag är barnsligt förtjust i fogskum. Hade vissa funderingar på att göra undre tätningen mellan rutram och scuttle av fogskum men med artnr: 1-717 förefaller det vara onödigt. Härdad fogskum är lätt att forma så en idé kan vara att göra utfyllnanden bakom "läppen" på 1-717 av skum. Om man täcker 1-717 mot rutramen med t.ex. "GladPack" fäster inte fogskummet mot den och då kan rutan demonteras utan problem (förhoppningsvis?). På bilderna ser det ut som om du har skruvat fast 1-717 direkt mot rutramen. Har du fått "häng" i listen mellan skruvarna? Fick en idé att lägga 1-717 mellan rutramen och en alu-list med skruvarna igenom "paketet", är det "to ower do it"? Det är lite ensamt som bilbyggare här i Konungarikets befriade område i norr, därför vill jag rikta ett stort TACK till alla er kunniga deltagare på detta forum. Ni är fantastiska med allt ert kunnande och ideér som vi i rikets centrala delar här uppe i norr får ta del av. Trist att ni ska bo så ocentralt! Edited July 9, 2010 by Antas Quote
Sevenup Posted July 15, 2010 Posted July 15, 2010 Hej! Jag har gjort rutramen helt enligt Rons bok, med ett undantag, jag har lagt till en triangelförstärkning i skarven mella övre och undre ramen. Jag fick problem att få ihop dem enligt beskrivningen i boken. Jag hade också problem att att få undre rutramen att passa tigt på schutteln, därför valde jag att använda gummilisten 1-717, och lösningen ser ut på Caterham 7. Jag har skruvat gummilisten mot undrerutramen, en elegantare lösning vore att limma den på al-listen. En lösning med fogskum tror jag också skulle kunna fungera. / Per-Erik Quote
Antas Posted July 16, 2010 Author Posted July 16, 2010 (edited) Jag såg på bilden att du hade skruvat fast en hörnförstärkning. Smart! Bottnar rutan i gummilisten och bottnar gummilisten i alulisten? Funderingen fick jag när jag ser fastskruvningen av hörnförstärkningen i rutramen. Är skruvarna gängade i alulisten eller har du en mutter på insidan? Hur gick böjningen av aluminiumlisten? Veck, deformationer i böjningarna? Gjorde du verktyget enl. boken? Fogskummet tänkte jag skulle ligga mot baksidan på 1-717 och inte fästa mot den. Det borde ge en "osynlig" tätning mellan rutram och scuttel. Antas i ett varmt arctis. Edited July 16, 2010 by Antas Quote
Sevenup Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Hej! Jag har gjort rutan helt enligt Ron´s bok, förutom infästningen av undre al-listen, där jag använt hörnförstärkningar. Dessa är skruvade och gängade direkt i al-listerna. Jag gjorde ett bockverktyg enligt boken och en rutmall i 6 mm masonite. Rutan är gjord av en bilglasfirma, två 3 mm glas med en lammineringsfilm i mellan, alltså 6 mm. Al-listen är 11 mm invändigt, med en tunn gummilist blir det lite spel men det är inget problem, rutan sitter stadigt ändå. Undre gummilisten under undre rutlisten är skruvad med försänkta M4 skruv innifrån. Bockningen gick bra. Jag hade köpt en extra al-list om det inte skulle gå bra, men den behövde jag inte använda. Det blev en del små veck men inget som stör(mig). Bifogar några bilder. Rutmallen i masonite ser lite konstig ut men det beror på vidvinkeloptiken och vinkeln vid fotograferingen. // Per-Erik Quote
Antas Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 Tack för bilderna och informationen. Har gruvat mej för detta med rutramen men det är nog bara att "ta tjuren vid hornen" och börja, just nu håller jag på med en adapter för att flytta tongångsventilen, bilder kommer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.