Krolleg Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Finns det några materialkrav på motorfästen så som det är till en ram för SFRO's skull? Fästen för motorkuddar på ramen är redan gjort från kit tillverkaren men nu måste jag göra egna fästen från motorkuddarna till själva motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Finns det några materialkrav på motorfästen så som det är till en ram för SFRO's skull? Fästen för motorkuddar på ramen är redan gjort från kit tillverkaren men nu måste jag göra egna fästen från motorkuddarna till själva motorn. Tror de faller under "de skall vara tillräkligt starka" men någon segt bonn järn är väl att rekomendera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 SFRO kan inte ställa krav Det är myndigheten (Transportstyrelsen) via VVFS 2003:22 för amatörbyggda bilar som ställer kraven. SFRO har sedan uppdrag av Transportstyrelsen att tillse att reglerna i VVFS 2003:22 följs. Det säkerställs i bygg- och slutbesiktning. SFRO skall verka för säkra konstruktioner med råd, rekommendationer, riktlinjer samt avgränsningar vad som anses (eller blir) tillåtet eller ej. VVFS 2003:22 skriver oftast på formen godtagbar / tillräcklig / uppfyller / inte skada osv. Det är sällan exakta formuleringar vad avser stålkvalité eller dimensioner på stål. Det skall utan tveksamhet hålla så är tankegången med reglerna. Som bilbyggare är det viktigt med rollerna vem som gör vad och vem som är beslutande. SFRO kan utan ett Transportstyrelse-beslut förbjuda olika konstruktioner. Tex Volvo 240 nedre spindelbult. Formellet finns inget förbud i VVFS 2003:22 på just den spindelbulten men erfarenheten som SFRO har visar att den inte längre anses som "godtagbar ur hållfasthetssynpunkt" och då kan SFRO säga : Inga bilar med denna spindelbult kan passera bygg- eller slutbesiktning. Det ingår i deras uppdrag. Svaret på din fråga är enkel. Motorfästet skall vara byggt så det håller med vettigt materiel. Ser det klent ut eller ser ut att vara fel på annat sätt skall SFRO reageraoch kräva att du bygger om eller visar med med beräkningar och specifikationer att fästet håller. De flesta av bilbyggare använder 3 eller 4 mm vanlig stålplåt till motorfästen (någon kanske även 6 och 8 mm) som boxas och stabiliseras vettigt. Ett sådant fäste kommer inte få något problem i de olika besiktningarna. En utläggning på en enkel fråga. Det är så viktigt med rollerna mellan bilbyggare. myndighet och de som är myndigheten behjälpliga. För mig är det viktigt i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 Tack tack för svaren. Då ska jag bara inhandla motor å lite stål så jag kan stoppa i spisen i bilen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 7, 2010 Share Posted July 7, 2010 Man kan triangulera lite rörstumpar också, då blir det stumt! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.