Jump to content

Målning av chassi


Antas

Recommended Posts

Vad har ni använt för typ av färg till chassit?

Mitt chassi är tämligen befriat från rost, lite ytrost finns på några ställen.

Har funderingar på att måla med Hammarlack eftersom det sägs vara möjligt att övermåla rost med den färgen. Sant eller osant, olämpligt?

En annan info jag har fått om Hammarlack är att den endast går att måla över med Hammarlack (den lär ska innehålla silikon).

Tänkte tvätta chassit med slipnylon (tar bort ytrosten) och rödsprit för att få bort ev fettrester, rören förefaller vara belagda med en tunn olja vid inköpet.

Alternativet är att frakta "rörhögen" till något måleri för blästring och grundmålning.

Lyssnar med stort intresse till forumets erfarenheter och synpunkter.

Antas i ett Luleå med spöregn.

Link to comment
Share on other sites

Allt beror på vad du har för syfte med bilen.

Ska det "bara funka" och vara billigt eller ska det vara snyggt och hålla i all framtid?

Ska du lacka bilen utvändigt så rekomenderar jag INTE hammarlacken just pga att den inehåller silicon. Iaf inte om du planerar att ha samma grejer som skall lackas sedan i samma rum som hammarlacken.

Silicon kan nämnligen yra upp i luften och "smitta" diverse delar med silicon. Silocon är nämnligen mycket svårt att få bort om man väl fått någon del "smittad" när du sedan lackar kommer det visa sig som små prickar/kratrar där färgen helt enkelt inte vill vara kvar. Det finns siliconavfettning som tar bort silicon men allt är svårt att få bort. Silicon går heller inte att slipa bort utan blir kvar på ytan eller yr upp i luften och hamnar någon annan stans.

Vissa lackerare tar inte enns emot "silicon sjuka" bilar för att inte smitta ner lokaler och andra bilar.

Link to comment
Share on other sites

En fundering bara, jag har för mig att rödsprit innehåller en lite del olja!?

Jag hade nog torkat rent med förtunning istället.

Link to comment
Share on other sites

En riktigt stor skruvkompressor som dras av en ändå större Detroit Diesel med en avgasrördimension och avgasljud som skulle få en skorsten att krokna av avund och mindrevärdskomplex. Strålande sol, hörselskydd och en noggrann blästrare. Där har du ett framgångsrecept. (För mina bilar). Rent fint och bra fäste för färgen men det kräver ramar som tål Detroit Dieslar. Jag tror din klarar det.

Välj sedan inte Tikkurila grundfärg för den verkar inte tåla vinters saltbilar. Misstänker starkt att saltbilen som jag hade precis före mig till Lucia-körningen i Köping 13 december 2009 gjorde att stolarna fick kläs om, dvs jag målade över det som rostat härom veckan. Det finns så mycket plåt i stolarna att ta av så de kommer hålla i i 20 år även med en årlig Lucia-saltbil.

Personligen kommer jag troligen att anlita, om priset blir rätt, en firma i Frövi som både blästrar och kan doppa hela bilen i en 4 meter lång färgbassäng. Hoppas att de också har en Detroit Diesel.

Är det för dyrt Frövi eller att boggibilen inte går ner, men den ska gå ner med någon cm marginal, då köper jag helt vanlig Biltema grå rostsyddsfärg och garagegrundmålar utanför garaget i fria luften. Det håller tillräckligt och jag kan alltid plocka ner bilen om 5 år och blästra om eller ta en stålborste och skrapa lite och bättra på om Lucia-saltbilen fräter för hårt. Gods finns att ta av.

Så är policyn för grundmålning och lackning på CealmSeven Industries.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...