Sevenup Posted May 13, 2004 Share Posted May 13, 2004 Hej! Besiktningen på Bilprovningen närmar sig med stormsteg(en vecka kvar). Byggbesiktning och ljudprov(81,1db)är avklarade. Nu till frågan, måste den avgasreningen eller vad det nu är, som statt original på donatorbilen Escort 1,6l -76 vara monterade när jag åker till Bilprovningen. Den består av slangar och ventiler kopplade kors och tvärs mellan insug, fördelare och vevhusventilaton. Motorn går bättre utan rasket. M.V.H. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 13, 2004 Share Posted May 13, 2004 Hej!Besiktningen på Bilprovningen närmar sig med stormsteg(en vecka kvar). Byggbesiktning och ljudprov(81,1db)är avklarade. Nu till frågan, måste den avgasreningen eller vad det nu är, som statt original på donatorbilen Escort 1,6l -76 vara monterade när jag åker till Bilprovningen. Den består av slangar och ventiler kopplade kors och tvärs mellan insug, fördelare och vevhusventilaton. Motorn går bättre utan rasket. M.V.H. Per-Erik Det behövs inte om du bara klarar avgasvärdena. Hade det varit en vanlig bil så hade grejerna krävts, men amatörbyggda fordon är lite speciella. Grattis förresten, du verkar bli klar just i tid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 13, 2004 Share Posted May 13, 2004 Byggbesiktning och ljudprov(81,1db)är avklarade.M.V.H.Per-Erik Kan du berätta lite mer ingående om hur ljudprovet gick till? ( Nervös över mina weber45:or ) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted May 14, 2004 Author Share Posted May 14, 2004 Hej! Innan jag åkte iväg till ljudprovet testade jag ljudet hemma. Jag konstaterade att det inte var tillräckligt med 2st Simonz 2" dämpare med insatsdämpare och stålullsbollar. Jag hade detta som sidepipe. På insugssidan hade jag original insugsburk. Förgasaren är en enkelportad fordförgasare. Även insugsnivån var gränsfall. Jag tog bort den främsta dämparen, förlängde avgasröret med en flexibel avgasslang och monterade en dämpare på tvären bakom bakaxeln. I insugsburken klistrade jag ljuddämpningsmatta på insidan och gjorde en ljudfälla där röret kommer in i luftburken. Provet går till så att man kör på asfalt på ett öppet fält, i båda riktningarna. Ljudmätaren är placerad 1,2m över vägbanan 7m från bilens centrumlinje. Bilen körs(i mitt fall) på 2an i 50km/tim, 10m före mätaren trycks gasen i botten, man mäter till bilen passerat ljudmätaren med 10m. Jag tror det är viktigt att dämpa alla ljud, även skrammel. Alla ljud bidrar till den totala ljudnivån. (Jag har ljuddämpningsmatta på insidan av plåtarna i förarutrymmet.) M.V.H. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.