Ingenjören Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 (edited) Jag har i flera år haft lite problem med att däcken tar i skärmarna bak. Inför året säsong så har jag reducerat den hysteriska camber som min Tiger har(Sierrans bakvagn). Så istället för 4 grader så har jag nu 1 grad och helt plötsligt så skaver inte däcken längre utan de helt enkelt mosar skärmkanten. Hmm... Stod inför att antingen byta fälgar till rätt offset eller att svarva av de befintliga fälgarnas anliggningsyta. Svårt val. Gick för det tredje alternativet. Att bredda skärmarna och behålla mina underbara OZ-fälgar. Startade sticksågen och körde igång... Edited May 23, 2010 by Ingenjören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Kapade upp skärmen hela vägen från bakre kanten och fram till några centimeter från främre kanten. Sedan kapade jag till en lagom bred remsa av en färdig tunn glasfiberskiva. Jag breddade 25mm och limmade fast remsan med polyesterplast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Sedvanlig spackling och slipning följer. Gick efter en stund över från torrslip till våtslip. Helt plötsligt blir inte allt täckt av ett fint grått damm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Mera slipning och spackling... Ett lager sprutspackel som sedan bearbetades med 1000-papper. Sedan på med svart spray. Locost så det räcker. Ingen fin airbrush utan en helt vanlig kass sprayflaska. Resultatet? OK men inte mer. Nu får hjulen äntligen plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 (edited) Ser ju kalasbra ut, så länge du lurar forumrävarna så e det godkänt :thumbsup: (antingen jobbar du tokigt snabbt, eller så postar du väldigt långsamt) Edited May 23, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Mycket fint. Men hur har du gjort för att ändra cambern? Jag kommer nog inte ändra min camber det första jag gör. Men innan hela bilen skall lackas så funderar jag nog både en och 2 ggr extra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Locost är = :thumbsup: Hur mycket sticker skärmkanterna utanför däcksidorna? Jag tänker anpassa skärmarna då det är dags att montera dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Nu går skärmen precis utanför däcksidan. Jag fick backning på registreringsbesiktningen eftersom där måste hela däcket gå innanför skärmen. I den vanliga besiktningen räcker det att slitytan är innanför om jag fattat allt rätt. Cambervinkeln ändrar man på sierrabakvagnen genom att lossa de fyra bultarna som håller lagerbocken till bakhjulsnavet och sätter shims/brickor innanför och sedan testar sig fram. Jag rekommenderar att du gör det på din Tiger redan när du bygger den. Jag hade drygt 4 grader från början och har nu 1 grad. Hoppas få en mer neutral bil nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: PS: kom ut till Skogstorp på tis kl 18 då det blir en lite bilträff :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: PS: kom ut till Skogstorp på tis kl 18 då det blir en lite bilträff :) Ahhh.... tack för tråden! Nu fick jag inspiration! Mina är för breda och har stora hål på ovansidan efter att däcken ätit sej genom, men NU skall dom fixas :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Cambervinkeln ändrar man på sierrabakvagnen genom att lossa de fyra bultarna som håller lagerbocken till bakhjulsnavet och sätter shims/brickor innanför och sedan testar sig fram. Jag rekommenderar att du gör det på din Tiger redan när du bygger den. Jag hade drygt 4 grader från början och har nu 1 grad. Hoppas få en mer neutral bil nu. Jag tänker invänta en kör rapport från dig innan jag sätter igång å moddar min. Det är ju snabbt gjort (om man bortser från skärmbreddning) huvudsaken är att jag gör det innan lack så jag har ett år på mig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted June 6, 2010 Author Share Posted June 6, 2010 Ojojoj! Vilken skillnad. Tidigare överdrivna camber bak gav en lite besvärlig gång i böjarna med påtaglig understyrning innan man fick ut bakänden. Idag tog jag årets premiärtur och jäklars vad bra den gick. Testade lite hård rondellkörning och bilen är nu mycket mer förutsägbar och neutral. Hamnade i en enda lång delikat fyrhjuls-powerslide. :lol: :lol: :lol: Och nu...Nu vill man ha mer effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 Skoj. Hur mycekt har du shimsat? Jag la dit en 1mm bricka till å börja med så länge. Så får jag justera mera sen när bilen är nästan färdig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted June 7, 2010 Author Share Posted June 7, 2010 Måste kolla. Tror att jag lade in en 1mm-bricka mellan bärarm och bromsskölden för de 2 övre infästningarna. Du kan läsa mer detaljerat på ford-forumet där de har lite mer info. Viktigt är att om man har trumbromsar bak så måste man shimsa mellan skölden och bärarmen så att inte bromsbackarna lägger sig snett i förhållande till trumman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.