Jump to content

Värt priset?


pidde

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge sneglat på seven bilar och nu är jag väldigt nära ett köp. Problemet är följande:

Jag har ett enormt bilintresse men har aldrig skruvat själv. Frågan är om jag ska våga bygge själv eller köpa en färdig locost. Den billigaste jag sett hittills är en för 90 000 kr (säkert prutbar till 70 - 80´) och som byggts efter Build your own sportscar. Den har diskuterts på detta forum under "säljes", se annonsen på http://www2.blocket.se/view/2385336.htm?l=0&c=1&city=0 Jag har mailat killen och fått en lista över alla delar men det säger mig inte så mycket egentligen. En gissning är att den kostat ca 40´-50´att bygga, så frågan är vad som är rimligt att ge? Jag skulle säkert byta motor, växellåda och stolar till att börja med vilket innebär ca 10´-15´på priset. Ett problem med att bygga är att jag inte har tillgång till garage så det kanske inte är så mycket att diskutera. Jag funderar på om det finns någon i Stockholm som ska bygga och som har plats för en person till (jag).

Frågan är alltså (och försök att se det objektivt), är det värt att pröjsa 70´- 80´för en färdig locost om man inte har möjlighet att bygga själv? Om ni vill ha listan med vad bilen är byggd på så är det bara att maila mig. Tacksam för alla svar!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Har man inga möjliheter att göra en själv och absolut måste ha en seven så är det ju inte så mycket att prata om. Då är det ju bara att köpa!

Halva grejen är iaf för mej att göra bilen själv.

Vill du bara ha en bil för att köra eller är du intresserad att bygga också?

Man kan ju alltid diskutera om en hemmabyggt bil är värd så pass mycket pengar som det ändå handlar om. Själv så skulle jag aldrig ge så mycket för en bil som "vem som helst" har gjort.

Men det ligger massor med timmar bakom ett bygge så det är kanske inte ett sånt överpris på dom ändå.

Vad var det för grejor på bilen?

Har eventulet en garage plats över utanför uppsala till hösten, då kommer det att vara två locost pågång där! intresserad?

Link to comment
Share on other sites

80-90 tusen är inte dyrt för en seven. Visst du kan säkert få ihop en bil billigare men det är mängder med jobb ! Sen är detta amatörbyggda bilar så man bör kolla upp dom noga. Vad har man använt för delar ? Hur är den byggd ? Det är många frågor som bör ställa innan man köper en seven. Det är nog smart att ta med sig någon med lite erfarenhet när man ska handla... Ska du få ihop en fin seven med bra prestanda så hamnar du lungt på 80-90 i bara rena byggkostnader. Ser man då vad man får för dessa pengar så tycker jag det är billigt. Ska du hitta fabriksbyggd bil med samma prestanda så blir det klart mycket dyrare.

Link to comment
Share on other sites

den arbetstid man lägger ner på o bygga kostar mycket.. 90000kr skulle jag aldrig sälja min kommande pärla för.. har lagt ut ca 71000kr för tillfället och kommer att kosta runt 10000kr till innan den är "klar" helt klar blir den ju aldrig:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar! Nedan följer bla listan på vilka delar bilen består av. Jag har snackat med en annan kille som bygger en seven (baserad på Volvodelar) och han har även varit och kollat på bilen för min räkning. Säljaren har jobbat som svetsare så chassit är det nog inget fel på. Däremot har han försökt att hålla kostnaderna så låga som möjligt vilket syns på sina ställen. Motorn är i klenaste laget enligt mig, men det är inga större problem att byta eller trimma. Baserat på listan nedan kanske det är enklare att säga om det lutar åt köpläge eller inte.

(Jag vill bygga för att lära mig, men då måste jag göra det med någon som har en garageplats över. Därför kan den i Uppsala helt klart vara intressant).

Svaret från säljaren:

Bilen är inte ett kit, utan byggd efter ritningar gjorda av Ron Champion

(Boken "How to build a sportscar for 250 £") Denna engelska gentelman

startade även en produkton av kitt, men var en bättre konstruktör än

affärsman, så han gick i konkurs. Hans projeckt såldes då till ett företag i

Peterbourogh, england, som heter Luego, vilka nu producerar bilen under

namnet Luego Velocety, stort set exakt enligt samma ritningar.

Chassiet är gjord i RHS-profil, 25x25x2, kvalitet DIN 2395, vilket

kvalitetsmässigt vida överskrider SFRO`s krav.

Bilen är utrustad med en Ford Kent X-flow(711-block) motor från en

escort-79, vilket är den mest både klassiska, samt vanligaste motorn i

Seven-bilar. Motorn är dock inte trimmad.

Vxl är 4 vxl från samma.

Bak sitter det en stel axel, från Ford Taunus combi -82, med 9" trummor

upphängd i 4-link + panhardstag samt Spax coil-over justerbara, fjäderkraft

170 lbs. spårvidd bak 1450 mm.

Fram används spindlar från Taunus -82 med borrade skivor, dubbla A-armar,

samt Spax coil-over justerbara, fjäderkraft 210 lbs. Styrväxeln är Ford

Escort (Kuggstång 3,5)

Bromsservo från Escort används.

Fälgarna är ATS 6JX14 runt om. Däck fram är 165/65-R14, bak 185/60-R14, bak

får dock mycket bredare däck plats, men ett 225- vil inverka negativt på

kurvtagningsförmågan.

(Det kommer att ge understyrning)

Kom gärna och titta på bilen, det är svårt att ge en realistisk uppfattning

av den på text.

Ett av de viktiga aspekten med en sådan här sportbil är att man vid

konstruerandet av den undviker allt för exotiska delar, vilket i allra

högsta grad håller driftskostnaderna nere.

Link to comment
Share on other sites

låter som ett typiskt locostbygge har byggt efter ett välbeprövat utbud utav delar..

Men lite svårt att diskutera om priset.. för med tanke på arbetstid så skulle priset flyga ännu mer upp i höjd men om man tänker på kostnad på delar så är den väl relativt låg ändå...

Tycker nästan att det är ett ganska billigt pris ändå..

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild till. Farsan var och kollade förra helgen och tog ett par bilder men de orkar jag inte scanna in <_< Hinner före? Är du köpsugen? För min del lutar det nog mer åt att bygga.

Svante, kan du säga något om den? Jag gissar att den bara passerat men hann du se om den såg ok ut?

/Peter

post-17-1084350503.jpg

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag sett den har den sett okej ut... han är väl en av de få som håller 30 på vår väg här utanför..

Det är något med proportionerna som jag (personligen) inte gillar.. väldigt låg upp till midjan och sen en väldigt hög ruta... jag kan vara partisk då min kommer att sakna denna feature... ;)

Detta är ju iofs ganska lätt att korrigera..

PS. den har varit till salu rätt länge nu...

Link to comment
Share on other sites

svante,

Ja det är väl personligt med rutan. Jag tycker det ser ok ut på bild men det är kanske en annan sak att se den i verkligheten. Den har varit till salu ett tag, undrar varför ingen köpt den? Delarna som den är byggd på är iofs ganska gamla, kan vara en anledning..

DIRAVI,

Och jag som tyckte färden till Stockholm från Helsingborg (där bilen finns) skulle bli lång, tänk bara till Umeå :thumbup: Nej, allvarligt talat. Jag är inte den som spontanköper bilar, då finns det en risk att man ångrar sig sen. Det verkar byggas en del locost nu så det kommer säkert att dyka upp fler annonser :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...