Marcus a Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Har kommit över fyra stycken dämpare från Yamaha R6. Är det någon som man kan änvända? Är R6 värre än R1? Någon som kan plocka fram lite data om dom dämparna... Fick ett ganska bra pris tror jag. Dom var tydligen nya i kartong. 1300kr/st Diskutabelt var det också :) och en lite fråga till, Vilken höjd har ni på era rattar från golvet? skulle vlija veta centrum på rattstången rakt ner och vinkel på ratten, eller ett mått där rattstången är rakt övanför pedalerna. Marcus Quote
BoA Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 R6'an är en del lätare än R1 och mindra HK, dvs omedelbart vill jag påstå att dämparen är mjukare. anyway Partnummeret är : 5EB-22210-10-00 (99/00 model) Du får nog ringa Yamaha och fråga, men jag letar vidare lite til... Quote
Marcus a Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Har ringt till Öhlins idag och försökte prata med dom men dom var så jäkla otrevliga så la på :). Ska ta och ringa till Yamaha imån ist... Hur stor viktskilnad är det? Quote
Kamikaze Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Har för mej att det är samma som till R1, kan vara så att dämparen har fått en lite klenare fjäder men jag tror inte det. Skulle tro att mc-dämpare blir för hårda att ha bak, kanske fram med?! Quote
Guest real7 Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Har ringt till Öhlins idag och försökte prata med dom men dom var så jäkla otrevliga så la på Förvånar mig en del. De brukar vara kanon att ha att göra med! B Quote
BoA Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Vikten skiljar ca 15 kilo på de 2 hojar. Effekten skiljar dock 30 HK.... Hittade lite info. R6 Rear spring rate 95.1 n/mm 543/lb. Rear wheel travel 120 mm (4.72 inches) R1 Rear suspension travel: 130 mm (5.1 inches) (Tyvär ingen spring rate) Båda Rear suspension Single shock w/piggyback reservoir and adj. preload, compression and rebound damping MEN Mc fjädring och bil är två helt olika saker. iom att hojarne har div länkarmar och dämparen sittar längre från hjulet än på bilen. så likvärdiga hojar med samma fjädrings egenskaber kan ha helt olika dämpare och fjädra. Desutom är inte länkaget på R1 och R6 det samma !! :blink: Quote
svante Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Min bil har MC-dämpare och generellt är de i hårdaste laget då de har en utväxling på ungefär 1:2 på baksvingen.. Jag kommer att testa med dessa och se om det går bra annars får jag byta.. Jag fick dom så billigt så de är avskrivna nu.. Ang din fråga om rattstång: Min sierrastång sitter precis under röret vid pedalerna och sen är underkanten på min ratt kant i kant med ovansidan på det övre röret på ramen... tror min ratt är 330 eller 360mm i diameter. Hoppas det ger svar nog annars kan jag mäta ikväll.. Quote
Marcus a Posted May 6, 2004 Author Posted May 6, 2004 Är det utväxling 1:2 på bilen eller på mc:n? Svante, går det att komma i din bil bra då=) har något liknade med att ratten ligger paralelt med övre röret på ramen, men har iofs sirra org ratt:) Så det blir kanske lite lättare med en mindra ratt som ska komma på såsmåningom:) Tackar för sifrorna BoA.. Funderar på det lite. Quote
Baalzamon Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Jag vet inte vad jag har för mått på ratten, men det är ruskigt svårt att komma i bilen i alla fall. Jag har till och med fått montera den en liten bit off-center till höger för att underlätta istigningen. Och då kan jag tillägga att jag inte är särskillt storvuxen heller... Men det skall inte vara lätt att komma i eller ur en racingbil ;) Quote
Marcus a Posted May 6, 2004 Author Posted May 6, 2004 Ne livet är inte lätt att leva så varför ska det vara lätt att komma in i bilen:) Hur snett sitter ratten:)? Hadfe en kompis för bra många år sen som hade en epa traktor och i den satt ratten minst 30cm "off center". Så ila är det väl inte:)? Quote
Baalzamon Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Ne livet är inte lätt att leva så varför ska det vara lätt att komma in i bilen:)Hur snett sitter ratten:)? Hadfe en kompis för bra många år sen som hade en epa traktor och i den satt ratten minst 30cm "off center". Så ila är det väl inte:)? Nej då, några 30 cm är det inte. Kanske 5 cm eller något sådant. Och den sitter inte snett, bara lite längre till höger. Det gör ändå inte så mycket, för jag håller ändå nästan alltid ratten med bara en hand. På en ren racingbil kan jag tänka mig att man vill ha ratten i mitten. Quote
viggen Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 när jag väl bygger blir det snapp-off. är man 192 lång över 90 kg och smidig som ett kassaskåp så är det väll nästan ett måste eller? Quote
svante Posted May 7, 2004 Posted May 7, 2004 Är det utväxling 1:2 på bilen eller på mc:n?Svante, går det att komma i din bil bra då=) har något liknade med att ratten ligger paralelt med övre röret på ramen, men har iofs sirra org ratt:) Så det blir kanske lite lättare med en mindra ratt som ska komma på såsmåningom:) Tackar för sifrorna BoA.. Funderar på det lite. Det är på mc:n det är 1:2, det sitter en trekantig platta med tre hål i som växlar dämpningen.. Jag provade mig fram till rätt höjd.. jag svetsade fast nedre fästet och satte även dit det övre men borrade inte hålen.. Satte dit rattstången och klammade den i lämplig höjd, sen satte jag mig i bilen och justerade till rätt höjd. Om sanningen ska fram så blev det ett par hål så jag bytte ut fästet när jag hittade lämplig höjd. Min stol lutar lite bakåt (4cm i framkant och 2cm i bakkant) så ratten fick komma lite högt så mina instrument får sitta i mitten på brädan annars ser de bara inklämda ut.. Quote
Marcus a Posted May 8, 2004 Author Posted May 8, 2004 Snap-off ratt blir det nog även fast man kommer in i bilen. varet fínns sånt? vad kostar det? Quote
viggen Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 snap off ratar har tagits upp i en annan tråd med många bra länkar det är bara att söka ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.