Pågen Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Tänkte tillbringa en dag på returbilen och skruva bort en sierraaxel men undrar över arbetsinsatsen, tänkte skruva ner hela bryggan med länkarmar och allt. Hur illa brukar det sitta, är det spett och skärbrännare som brukar gälla eller? Fixar man det med en mindre verktygslåda? Eller är det enklare att försöka ta ner klump och drivaxlar för sig? Eller ska man köpa delarna på skroten direkt? Quote
cealm Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Jag tycker att du skall skruva ner en Sierra bak del. Ta med kameran också och gör gärna en steg för steg anvisning som jag sedan kan följa för att få bort den Sierra bakdel jag har står på gården eller rättare sagt på trailen fortfarande. Tack på förhand...... Quote
Myst Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hej. Det brukar inte vara så svårt.. men du får nog rikta in dig på att ned hela bakvagnen o skruva isär den hemma. Några saker att tänka på.. Gör detta först. Lossa dom stora 41mm (hjulmuttrarna) när allt fortfarande sitter fast på bilen. o framför allt palla upp bilen ordentligt innan du kryper in under den. ta med en vinkelslip om du har otur och drar av en del bultar/gängor inne i balkarna (du måste då skära av skallarna) annars klarar du dig med typ en spärr nyckel förlängare och några hylsor typ 13 17 19 tror jag + lite armmuskler o rost lösare o en domkraft för att palla upp bryggan med den är tung.. Spara de små fingängade skruvarna till kardanen. Jag har faktiskt en artikel från kitcar hur man gör får se om jag har tid att scanna maila den till dig. hade Martin. Quote
cealm Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 (edited) Hoppas du får tid för jag ser fram emot en inskannad brukanvisning. Just nu står hela ekipaget på trailern egentligen. Tar jag bort spindlar, och klump skall bort motor och växellåda skall skrotas. Det är inget fel på den men jag skall inte ha dem. Jag lyfter nosen på bilen med hjullastaren eller om jag hänger den i carporten med kedjeblock och skär av bärarmarna fram och släpper ner bilen på trailen igen. Sedan ställer allt i rätt läge och lyfter upp bakdelen i carporten. Ja jag har en MYCKET KRAFTIG carport, den är byggd med I-balkar och fyrkantbalk 95x95x5 samt stolpar som hållit Livsfarlig Ledning skyltar vid en järnvägsövergång. Sedan blir det stöttning plus hjullastarhjälp med pallgafflar. Men som sagt din beskrivning från Kitcar vore bra som förberedelse. Edited December 25, 2009 by cealm Quote
cealm Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 (edited) The Flying Volvo i i en byggtråd Två inlägg längre ner i samma tråd En sovande Sierra Bra bilder i tråden ser ut som jag skulle kunna ta loss det jag behöver rätt enkelt. Hoppas kan jag alltid. Kan jag bara få bort tanken enkelt så känns det betydligt säkrare att jobba med vinkelslip och skärbrännare. Edited December 26, 2009 by cealm Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Gör detta först. Lossa dom stora 41mm (hjulmuttrarna) när allt fortfarande sitter fast på bilen. Och pratar vi om navmuttrarna så ska man tänka på att den vänstra är vänstergängad d.v.s. lossas medsols. Annars kan man hålla på en stund... Quote
Pågen Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Tack för alla tips, nu är det klart! Slapp att skruva då en trevlig medlem hade förbarmande och jag fick köpa hans delar, nu är det bara att vänta in länkarmarna och börja producera... Quote
Myst Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Och pratar vi om navmuttrarna så ska man tänka på att den vänstra är vänstergängad d.v.s. lossas medsols. Annars kan man hålla på en stund... Nav muttrar hmm det var det det hette. Fick lite hjärnsläpp. Får väl skylla på att jag jobbar lite oregelbunda tider. Men en bra påminnelse att den är vänstergängad ;-) Hade martin Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.