Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej allihop!

Jag är en stackars familjepappa i mina bästa år som gärna skulle vilja förgylla hemmakvällarna de närmaste åren med ett eget bilbygge. Har egentligen redan gjort ett försök då jag 2007 köpte ett påbörjat bygge som emellertid såldes efter att under ett och ett halvt år stått och gett mig dåligt samvete i källaren då varken tid eller pengar syntes räcka till. Köpte motorcykel i stället, men kunde ganska snart konstatera att det inte riktigt blev lika roligt som det var förr och att skruvandet nog trots allt var det roligaste.

Jag har nu sneglat på det "Roadster De luxe starter kit" som GTS tuning erbjuder för 1495£ + VAT och frakt. Jag vet inte om jag missat nåt, men jag har svårt att se att jag skulle kunna bygga de ingående delarna billigare själv och det ger ju onekligen en bra början på bygget.

Jag förstår dock att det finns vissa åsikter om nämnda företag, i en tråd från 2007 på detta forum var det ett flertal besvikna kunder som å det bestämdaste avrådde från all form av kontakt med dem.

Frågan är alltså hur landet ligger nu, har Darren tagit sig i kragen eller drivs verksamheten enligt hej och hå-principen? Vore tacksam för synpunkter från alla som har någon åsikt i frågan.

//Ronny

Posted

Huga, huga!!

Det verkar som att Darren George inte lämnar någon oberörd! Trist mönster att de flesta verkar nöjda med kvaliteten på grejorna men inte med leveranssäkerheten. Är det händelsevis någon som har förslag på andra leverantörer?

Posted

Sista tråden var ganska underhållande (lätt att säga när man själv inte är drabbad).

Jag hade hoppas att Kroaten skulle åka dit :blink:

Posted

Handla vad du än gör INTE av GTS, om du mot all förmodan får något är det flera års lev.tid med massor av bekymmer :thumbsdown: :thumbsdown:

Men titta däremot på www.saturnsportscar.co.uk ,även om inte allt finns på hemsidan så maila och fråga Andy & Andy,trevliga och kunniga killar. Om du läser på Haynesforumet under fliken "bodywork" så har dom ett special erbj. på karossdelar fram till jul....

Ett annat företag som du skall titta på är www.3gecomponents.com John är både duktig och trevlig jag köpte mina bakhubbar, bussningar, svampar och en del annat av honom.

Är det något annat du undrar över om Haynes Roadster så hör av dig.

Ha de gott Janne

Posted

Tack för tipsen, bägge dessa företag verkar ha det jag behöver och det är ju märkligt att man aldrig hittar de här företagen när man söker efter dem.

GTS har dock bra priser och även övre främre A-armar med fiffig camberjustering, men om man frågar Andy & Andy kan de kanske fixa detta också.

Men hur gör man med de främre nedre A-armarna? I Chris Gibbs konstruktion används ju undre kulled från Austin Maxi som SFRO inte godkänner. Använder kit tillverkarna en modifierad Maxikulled med samma inbyggnadsmått som är godkänd eller måste jag hitta ett bättre alternativ själv?

Westfield har ju en undre kulled som påminner om Maxi och enligt Roadster Bil (Artikelnr 3752002) är godkänd för dubbla A-armar.

//Ronny

post-1688-125835315763_thumb.jpg

Posted

Nedre spindelleder från Austin Maxi är vad jag vet OK, använder själv sådana och har gjort SFRO1 men som alltid kolla med din SFRO bes.man det är han som bedömmer.

Delar som undre spindelled, övre leden camberjusterare o.s.v köper du billigast hos Rally Design www.rallydesign.com dom skickar gratis katalog. Dom brukar vara billigast på sådana här grejer och mycket snabba på att leverera 2-3 dagar.

Dom har även mycket nyttiga delar till styrning, bromsar ......

Ha de gott Janne

Posted

Det får jag kolla upp. Jag frågade självaste Bosse bildoktorn eftersom han verkar vara den värste anglofilen bland SFRO's besiktningsmän och han menade att original Maxi undre kulled inte kan godkännas då fjädern på Maxi vilar mot övre länkarmen. Nu är det ju inte säkert att de Maxikulleder som säljs i Locostsammanhang är identiska med original, de heter ju ofta "Maxi type balljoints" eller liknande och kan ju vara förstärkta för att kunna ta upp dragbelastning.

Köpte du dina hos Rallydesign? Det var väl inte innan förbudet mot McPherson-kulleder dök upp? Passade de direkt i Sierraspindlarna, eller behövde de brotschas upp?

//Ronny

Posted

Besiktigade för en vecka sedan....

Nedre spindelfästet behöver brotschas för att passa, men Rally Design har nya spindlar som är brotschade och klara för 110 pund paret + VAT.

När det gäller Maxins spindelled så tror jag att den är vanlig i dessa byggen och jag undrar om inte Westfield använder också använder ( är inte helt säker).

Janne

Posted

Hej

Jag kör också med Maxi och jag gjorde min SFRO 1 i våras efter McPherson förbudet. Jag köpte mina på www.Widik.se.

Man måste brotcha upp Sierrans nedre hål för dessa, men tydligen funkar en billig brotch från Jula enligt andra på detta forum.

/Fredrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...