Jump to content

Namnet på era bilar


Recommended Posts

Jag ställdes inför den svåra frågan vid 1:a SFRO-besiktningen vad min bil skulle heta/typas som.

Jag hade ingen aning så jag skulle återkomma med det.

Men vad har ni "döpt" era bilar till?

Link to comment
Share on other sites

ang. chassi nummer så tog jag mitt förnamn och översatte det till ASCII, och lade till året då bygget påbörjades.

tex. skulle "svante" bli: 8386657869

Inte så fantasifullt kanske men det blir iaf ett nr som inte är taget ur luften...

Link to comment
Share on other sites

Min bil döpte byggaren till Clover och placerade en emaljerad fyrklöver längst fram i nosen, han vurmade en hel del för Alfa Romeo. Jag kanske hade valt ett annat namn...

Sök på C så hittar ni den under Clover här:

http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/

Borde skicka honom en bild på hur den såg ut först:

post-5-1083153939.gif

Link to comment
Share on other sites

Chassinummer är ju inte svårt iaf. 00001 för första hembygget, 00002 för det andra... så min kanske ska heta GKA00001 ;)

Femsiffrigt... räknar du med att bygga många bilar ;)

Link to comment
Share on other sites

Min bil döpte byggaren till Clover och placerade en emaljerad fyrklöver längst fram i nosen, han vurmade en hel del för Alfa Romeo. Jag kanske hade valt ett annat namn...

Sök på C så hittar ni den under Clover här:

http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/

Borde skicka honom en bild på hur den såg ut först:

hitade han inga längre länkarmar? :D

Link to comment
Share on other sites

hitade han inga längre länkarmar?  :D

Jag får ständigt förklara detta...

Bilen är en bil i en serie byggda av Volvos bilkonstruktörer i Göteborg och några av dem inklusive denna har även fästen för kortare armar innanför skärmen, de märkte dock att det fungerade bättre med längre. Liknande de som Formelbilar och många roddar har....

Grundidén var att kopiera Caterhams ram men förbättra den på en rad punkter dessutom se över hjulupphängning och fjädring, inget drastiskt men detta var en av sakerna de ändrade på.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det man får döpa själv?

chassinummret

Bilmodell

Bilmärke?

eller är det bara chassinummret och sedan ett namn på "leksaken" ?

eller kan man döpa den typ som "peugeot 206" t.ex. och sedan när man bygger nästa bil tar man namnet "peugeot 207" ?

Link to comment
Share on other sites

Du får nog inte döpa bilen till "peugeot 206". namnen är nog copywrigt(?) skyddat:) men förutom såna namn få du ta vad som helst.

Jag tänkte iof. inte på peugeot 206 som namn.. Utan mer som att man använder ett "bilmärke" och en "bilmodell" så man sedan kan använda samma bilmärke men ändra bilmodellen... Va bara ett exempel :D

Link to comment
Share on other sites

hitade han inga längre länkarmar?  :D

Jag får ständigt förklara detta...

Det är inte bara bättre med längre länkarmar. Det ser fränt ut att ha dem på utsidan också. :D

Link to comment
Share on other sites

Ex-D7 heter min :) Kollade för mycket på Ex-Driver (en animé, ni vet typ Sailor Moon tecknat :icon_blink: ) Där är det en som har en Super 7, precis den jag har på min avatar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...