viggen Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 såg bilderna på megablades westfeld och såg då att han hadde krägningshemmare både fram och bak. behös det? hur har ni andra gjort? kör ni med eller utan krägningshämmare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Det här är en tråd jag väntat lite på! :) Hur funkar dom? Hur monteras dom? Många verkar köra utan men vad har man för fördelar som vanlig "Söndagsåkare" av krägningshemmare? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag har också funderat lite på det.... Om man tittar på bilder så verkar det vara ovanligt med krängningshämmare på sjuor. Som jag har förstått det är krängningshämmare en kompromiss mellan fjädringskomfort (mjuk fjädring), och krängning. Så om man har en krängningshämmare behöver man inte ha lika hårda fjädrar för att hindra att bilen kränger för mycket i kurvorna. Det man förlorar är ju lite av individualiteten mellan rörelserna i höger och vänster hjulupphängning. Ju hårdare hämmare ju mindre individuell blir fjädringen. Sen hindrar ju inte krängningshämmaren bilen från att kränga i längsled, dvs när man accar så sätter den sig och när man bromsar niger den. (Det leder frågan in på antidive, och det har jag nog aldrig sett nån som har på en sjua. Fast det är kanske inte helt lätt att se heller.) Jag tror anledningen att krängningshämmare är ovanligt på sjuor är dels att tyngdpunkten ligger så lågt att krängning inte är något jätteproblem till att börja med. Dels tror jag det beror lite på att man inte har så lång fjädringsväg, så man behöver ändå ha hyfsat fast fjädring för att den inte ska bottna. Och så kanske det är det enklare att ha hårdare fjädrar än fippla med antidive. Man ska också komma ihåg att all krängning inte är av ondo, för utan krängning skulle det inte gå att köra särskilt bra. Men behöver lite viktförflyttning i bilen helt enkelt. Men det är klart att en liten justerbar krängningshämmare vore ju intressant att laborera med. Speciellt om man kör på r-däck och verkligen vill ha ut allt grepp i kurvorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag har en liten justerbar krängningshämmare på min bil. ska se om jag hittar nån bild på den. Om den gör nytta eller ej är svårt att säga, detta är den enda sjua jag kört och förutom att jag inte har någon annan bil att jämföra med och jag har inte tagit bort den eller provat att justera den... Låt er inte avskräckas av denna bild, den togs precis när jag köpte bilen och jag har gjort iordning och målat/snyggat upp det lite sedan dess. Som ni ser är det mesta justerbart på denna framvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 en annan bra sak med krägningshämmare är ju att man kan ändra bilen från understyrd till överstyrd och vise versa. så det är väll bra att instalera om man har en bil som över eller understyr för mycket. men med tanke på hur låg tyngdpunkt man har på en seven så tycker man ju inte att det ska behövas om man inte ska köra mycke på bana förstås. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag har en liten justerbar krängningshämmare på min bil. ska se om jag hittar nån bild på den. Om den gör nytta eller ej är svårt att säga, detta är den enda sjua jag kört och förutom att jag inte har någon annan bil att jämföra med och jag har inte tagit bort den eller provat att justera den...Låt er inte avskräckas av denna bild, den togs precis när jag köpte bilen och jag har gjort iordning och målat/snyggat upp det lite sedan dess. Som ni ser är det mesta justerbart på denna framvagn. Hur fäster krängningshämmaren under noskonen? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 gå in på byggen på gong coh titta på megablades bil så ser du hur den sitter fast :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Här har de lite tänkvärdheter angående krängninghämmare: http://www.bodinchassiteknik.se/teknik.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 29, 2004 Author Share Posted April 29, 2004 bra sida med intresant läsning tack för tipset :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.