Jocke4U Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Hej, Pratade med en kollega igår som tidigare hade haft ett "dyrt" inbrott i sitt garage. I garaget fanns flera motorcyklar (alla påställda och försäkrade) och mycket MC-delar. Garaget omfattades av hemförsäkringen. Vid inbrottet stals massor av delar. Dessa delar ersattes inte av försäkringsbolaget pga: - MC försäkringen kan inte ersätta pga att de inte var monterade på MC'n - Hemförsäkringen kan inte ersätta pga att delarna är avsedda att sitta på; NOTERA "registreringspliktigt fordon" Vi Seven-byggare kan ju hamna i liknande blåsväder ...de nyaste, vassaste, fräckaste stötdämparna som ligger i garaget är ju avsedda att monteras på "registreringspliktigt fordon" så att säga ;) Så hur har Ni gjort under tiden när bygget pågår och innan bilförsäkring kan tecknas? Speciell tilläggsförsäkring? PS. Har hemförsäkring hos TryggHansa och skall så klart se till att få något skriftligt via mail av dom. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Vilket försäkringsbolag hade han? Om man följer deras resonemang skulle man inte ens få ersättning om nån stjäl ens sommar/vinterhjul till bruksbilen när de ligger i garaget då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 (edited) Jag hade mitt bygge försäkrat under byggtid hos http://www.bilsport-mc.com/ , som medlem har du bra pris där. Dock måste du ha någon identitet att ange så chassit bör väl ha kommit en bit och chassinummer får du då ta fram ihop med din SFRO representant. Edited August 13, 2009 by heralue felstavning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2009 Author Share Posted August 13, 2009 Vilket försäkringsbolag hade han? Om man följer deras resonemang skulle man inte ens få ersättning om nån stjäl ens sommar/vinterhjul till bruksbilen när de ligger i garaget då? Jo, det sa han var ett undantag. EN extra uppsättning hjul ersätts (utan att de ligger i bilen). Han hade olika bolag vilket såklart försvårar men ändå... Enligt mig så borde allt "lösöre" (dvs sånt som inte monterat på registrerat fordon) täckas av hemförsäkring (eller den försäkring som gäller för utrymmet) givet att tillräckligt lösöresbelopp är tecknat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Jocke4U: Exakt så tycker jag också det borde vara. Pratade just med mitt försäkringsbolag som jag har har hemförsäkring och bruksbil försäkrad hos (Ölandsförsäkringar), och de hade samma uppfattning. Om du har en bil och plockar ned den i delar och delarna blir stulna så är det bilens försäkring som ska gälla, men har du extra delar som inte behövs till någon bil som du äger så är de lösöre. I mitt exempel med de extra hjulen skulle bilens försäkring gälla, men hade det till exempel varit en extra växellåda eller andra reservdelar så hade det räknats som lösöre. Heralue: Jepp, man måste ha gjort SFRO 1 för att få Bilsport & MC försäkring. Deras gräns för vad som kan försäkras är alltså något som fått ett chassinummer tilldelat. Man får bara hoppas att hemförsäkringen täcker delarna innan dess. För säkerhets skull satte jag Ölandsförsäkringar på att reda ut var gränsen går för dem mellan en hög delar och något som borde försäkras som en bil. Det var visst inte helt självklart, så de behövde lite betänketid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Jag har en garageförskring hos länsförsäkringar på min bil. Egentligen är det en företagsförsäkring. Bilbygget är alltså försäkrat som rörelse vilket innebär att bilen plus alla delar och alla verktyg som används i rörelsen är försäkrade. Jag vet inte om man kan teckan den fortfarande, det är ju några år sen nu. Sen tror jag att man var tvungen att va kund hos dom sen tidigare också för att få teckna. Den tecknade jag innan SFRO 1.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Jag skaffade försäkring förra året. Ringde Länsförsäkringar och förklarade situationen. Hemförsäkringen täcker 30000 lösöre i garaget vilket ju äts upp av inventarier. Bygget kunde jag försäkra som ett fordon utan att jag har varken besiktat eller registrerat. Vad fordonet kallades var legalt så det står som "lotus7kopia" i försäkringspappren. Jag har således en garageförsäkring på ett något odefinierat fordon. Jag fick sedan själv välja försäkringsbelopp och fick en premie därefter. Tror det är 1500kr/år för 150000kr. Enda kravet man hade, förutom godkänt lås och att jag är enda brukaren av garaget, var att samtliga delar måste förvaras i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2009 Author Share Posted August 13, 2009 Ringde TryggHansa där jag har hemförsäkring med 1 MSEK i max lösörevärde. Ställde frågan om vilket värde jag kan ha i garaget "1 MSEK täcks" blev svaret givet att det är ett låst utrymme. Fine tänkte jag....utvecklade samtalet lite... om jag har motor, stötdämpare etc i garaget som såsmåningom skall bli en bil, gäller försäkringen för detta? Nu blev det tyst i luren..."öhhh" kom det sen...."skall kolla med en kollega"...tick tack tick tack ..."nej, det täcks inte av hemförsäkringen"..."och vi har ingen försäkring som kan täcka denna situation"...."ring Bilsport & MC" :o Tycker detta är riktigt kasst!! Anta att jag bygger/köper en möbel som innehåller delar som har ursprung från en bil (gasfjädrar från Volvo V50's baklucka i en höj/sänkbar TV möbel" eller "luftfjädring i en höj/sänkbar säng"....måste jag då registrera sängen som bil och skaffa bilförsäkring ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Lurigt värre. Väntar fortfarande på definitivt svar på hur ett delvis ihopsatt, men ej registrerat fordon ska/kan försäkras enligt mitt bolag. Det borde inte behövas, men det lutar nog åt att man bör ta någon slags extra försäkring för att vara på säkra sidan. Lite som en musiker kan behöva göra för sin dyra fiol etc. Det borde ju även minska risken för alternativa tolkningar av vilkoren på hemförsäkringen om det är så att olyckan är framme (jag menar de kan säga en sak nu, men sen när det kommer till kritan...). Fredrik: Vad är "godkänt lås" enligt Länsförsäkringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2009 Author Share Posted August 13, 2009 (edited) Svar från Bilsport & MC (som det står ovan....så det gäller fortfarande ;) ): Tyvärr är jag rädd att jag ej kan hjälpa dig idag, jag kan nämligen först försäkra en bil när den har varit hos SFRO första gången. Har mailat till diverse bolag.. Edited August 13, 2009 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2009 Author Share Posted August 13, 2009 Svar från Länsförsäkringar: Vi kan endast erbjuda denna specialförsäkring som tillägg till befintliga försäkringar. Så man måste således redan vara kund ....f*n vad besvärligt det skall vara då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2009 Author Share Posted August 13, 2009 Vid ytterligare diskussion med TryggHansa så finns det ett totalbelopp för garage på 50.000 SEK som gäller även för bildelar och vid brand och stöld. 50 KSEK kommer man ju inte så långt med i ett garage....verktyg, cyklar, bildelar,... så vid brand är man ju rökt så att säga och vid stöld får man hoppas att dom inte tar mer än gräsklipparen ;) ...skall nog hänga upp en extra siren till larmet inne i garaget :D (som är larmat ja) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Fredrik: Vad är "godkänt lås" enligt Länsförsäkringar? Inget speciellt utan vad man normalt har på villan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Hittade du nån vettig försäkring sen Jocke? Jag har inte fått slutgiltigt besked vad som gäller hos mitt bolag ännu, måste nog påminna dem. Låter ju annars som Länsförsäkringar är de som gäller annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 23, 2009 Author Share Posted August 23, 2009 Nja, inget bättre än vad som står ovan. Då jag har TryggHansa de ersätter enligt ovan och länsförsäkringar och inte kan försäkra extra pga locost så måste jag skaffa en försäkring hos dom först och det blir väl iså fall hemförsäkringen gissar jag. Så valet är väl att 1. Göra SFRO 1 så fort som möjligt och kunna skaffa Bilsport&MC 2. Byta från Trygg till Länsförsäkringar och kunna skaffa en extra försäkring Har inte bestämt mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts