Jocke4U Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Hej, Undrar vad ni föredrar för ställning att ha bilen/chassit på under bygget/montering. Det finns ju några alternativ såsom: - Vanliga pallbockar av högre modell (Biltema har nåt tror jag) - Rullbar ställning. En del kör ju med en ställning som har fyra hjul. - Bockar av vanlig typ men lite kraftigare - 4 st pallar ställda på högkant (den lägre) och 2 och 2 sammansatta som två T'n Rullbart är ju trevligt men kan se problem med 4 hjul och kanske inte så jämnt garagegolv.... Vad använder ni? Quote
Jonte Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Jag använde pallbockar (högre modell) då mitt garage är för litet att ens kunna flytta bilen. Quote
Maestro7 Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Samma här! - har inte världens garage jag heller. :notworthy: Quote
Jocke4U Posted August 3, 2009 Author Posted August 3, 2009 Jag har ju inte heller världens största garage (ca 4,5 x 7 minus en källartrappa) och kanske skulle vara käckt att kunna rulla chassit åt sidan. Köpte 2 st hjuldolly när jag skulle ha ut SAAB chassit utan framvagn...kanske är en lösning att skaffa 2 st till och bygga en modulär lösning på dom (kan ju vara bra att ha när bilen sova vintersömn.... Quote
Panzer Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Hej! Jag använde ett verkstadsbord med spånplatta på vid byggandet av ramen. Där var, i benen, hål för att bulta fast bordet i golvet, i dessa satte jag bultar med skallen nedåt och muttrar i mellan så att jag kunde väga in det hela. När ramen var klar så flyttade jag ner det hela på ett par bockar. Då jag inte behöver flytta runt min ram så har jag inte brytt mig om att sätta dit hjul. // JEK Quote
Antas Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 (edited) Vet inte om min bild är till någon nytta, ta den för vad den är. Vi gjorde allt grundläggande svetsjobb på ett träbord med en 25 mm (eller var det 22 mm?) spånskiva. När chassit var flyttbart lyfte vi över det till en ställning av vinkeljärn försedd med 4 st friroterande hjul. Detta för oss en perfekt lösning för oss eftersom vi nu kunde rulla "rörhögen" in/ut i garaget/verkstaden när vi ville. Det var även lätt att flytta på bygget inne i garaget. Hjulställningen tog inte lång tid att få ihop och var verkligen "locost". På bilden med träbordet syns vår sönderblåsta "tältverkstad" ute på gräsmattan. Nog är det väl fan att ett tält för hela 900 SEK inte tål lite stormvindar! Edited August 3, 2009 by Antas Quote
Jocke4U Posted August 3, 2009 Author Posted August 3, 2009 Kan tänka mig att en "tältverkstad" á la partytält är VÄLDIGT säsongsbetonad i nordliga Luleå :D Här nere får vi ju vara glada om vi får lite snö i pulkbacken...Ja, kanske. Jodå en sådan ställning har jag allt haft i tankarna... Quote
Michael Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 En uponervänd pall med 4 st shoppingvagnshjul För att sedan komma upp lade jag till pallar När jag bygde hade jag nog 3 eller 4 mins inte riktigt Stabilt lätt att flytta pga litet garage samt enkelt att få ner bilen en garagedonkraft och pallbocka. Lev väl Michael W Quote
Kilkenny Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Ombyggd enpelarlyft för SJ-pallar, lyfter 700kg (eller1000kg om man pillar på hydrauliken), 75-800mm lyft nån form av lyft rekommenderas å det starkaste, ryggen skall man ju dras med resten av livet, sen så kan den bli en fin arbetsbänk om man blir klar nån gång :thumbup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.