heralue Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Ville bara visa hur nöjd jag blev med resultatet. Fordspindlarna är enligt boken men infästningen för oket har modifierats för att passa Citroen Visa (aluminium-ok) Fordskivan fick även svarvas ned både på diameter och tjocklek. SAmmanlagt uppskattar jag att jag reducerar vikten med åtminstone 2 kg/hjul och låg ofjädrad vikt är aldrig fel !! Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 21, 2004 Share Posted April 21, 2004 Skitsnyggt! Två kilo lättare per hjul, mums... :D Vad fick du göra på spindeln? Det ser ut som du planat ner anliggningsytan lite för att få oket längre ut, hur mycket? Passade hålen på spindeln som de var? Hur mycket fick du ta på skivan? Är det samma diameter på kolvarna i dessa oken som Taunus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 22, 2004 Author Share Posted April 22, 2004 Ytan för okets infästning frästes ner 2 mm och detta gjordes till 28 mm från befintliga M12 hål mot navet räknat. 2 st nya M12 hål gjordes 13 mm närmare centrum (linjärt EJ radiellt) och deras inbördes c/c 80 mm (Forden har ca 83 mm) Inre sida av bromsskiva nersvarvas 2,5 mm (från 12,7 mm till 10,2 mm) Ytterdiameter på skivan svarvas ner från Ø248 mm till Ø240 mm Kolvdiametern är nog något mindre (vet ej exakt) /micke modifiering_ford_visa.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Schysst ritning! Synd att det inte går dit utan att fila på skivan. Det hade inte gått att fräsa upp de existerande hålen och sen dra dit oket med bult och mutter istället? Med sen är det ju tjockleken på skivan också... Är det fram-oken från Citroën Visa du använt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 22, 2004 Author Share Posted April 22, 2004 Ja det är framoken från Citroen Visa, jag betalade 650 :- för ett par på skroten (inkl. frakt) och det var mycket fräscha. Det går inte att fräsa upp de existerande hålen. Om man inte vill svarva skivan tunnare så går det nog att dela oket och lägga distans emellan. /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.