Janne L Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Hej! Tar upp ett ämne som figurerat lite sporadiskt i några trådar under året. Min fråga är hur har ni andra gjort som kör Saabmotor med T5 avseende hastighetssignalen. Jag har inte rikigt fått ihop det hela för att vara säker på hur jag skall göra. En fundering är om det räcker med att koppla in en induktivgivare på ingången med trigger på kardanaxeln! men det verkar för enkelt för att fungera!! :icon_oops: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 (edited) Skumma min tråd ! har för mig svaret finns där :) det du skall ha är en smart hallgivare med 0 till 12 volt fyrkant Edited May 18, 2009 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Jag har nog skummat igenom din tråd och inte blivit riktigt "klok" hur man skall gå till väga alternativt så har jag missat det! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Då repeterar vi. -Leta reda på ett bra ställe för att mäta pulser på helst runt 40 som orginal (eller var det 38.. 48..) jag mäter på 6 st bultar på kardanen x 3.7 utväxling i bakaxeln = ca 22.2 pulser per hjul varv - Skaffa en givare av typ "hall" skall skunna switcha mellan jord och matnings spänningen och måste ge en fyrkant . - Installera givaren med i mitt fall ett parallelt motstånd på 1.3k ohms + 12v och pinnen på t5 . Motståndet har att göra med pull upp eller down eller vad det heter på t5 lådan. Den vill helt enkelt ha en last. - Om du nu inte hitta exact rätt i antal tänder mot orginal bilen ( ca 40 ) så kan det vara så att du bör pilla lite med t5 suite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saab Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Hej köpte en el härva på roadster bil den använder endast orginal givarna på motorn .hade problem med härvan (dom hade kopplat något fel i den men fick den upp kollad sedan fungerade min bil.det man ska koppla in är jord,+,+ över tändning,varv räknare,styrning bränsle pump,och en styrning till el fläkt alltså 6 kablar ut.har läst om det här med hastighets signal men den verkar att kringå utan givare eftersom min bil fungerar utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Tack Tobias för repetitionen! Kan inte minnas att jag sett detta i din tråd. Misstänker att jag hittar det om jag letar på nytt! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 nja de var nog ingen direkt punkt lista mera gömt ibland den vanliga texten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Hej köpte en el härva på roadster bil den använder endast orginal givarna på motorn .hade problem med härvan (dom hade kopplat något fel i den men fick den upp kollad sedan fungerade min bil.det man ska koppla in är jord,+,+ över tändning,varv räknare,styrning bränsle pump,och en styrning till el fläkt alltså 6 kablar ut.har läst om det här med hastighets signal men den verkar att kringå utan givare eftersom min bil fungerar utan. Det fuckar upp tomgångs styrning /switchning mellan rullande bil EJ rullande bil + att normalt sett är ju laddtrycket kallibrerat mot bil hastighet eller snarare växel. Ett gammalt "ful" trix är att koppla motorvarvtals signalen på bil hastighets pinne oxå. Då tror bilen det går fort hela tiden. Inte så snyggt men fungerar så man får fullt laddtryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.